Sinisen nuotin rapsodia

Uuden maailman kauaskantoisin musiikkituote jazz ei jättänyt ketään kylmäksi. 1920- ja 30-luvuilla sen kohtaamisesta klassisen musiikin kanssa tuli Sinisen nuotin tarina. Tämä vieläkin kauempaa alkava kertomus edellytti matkustamista, uutuudenviehätystä ja paikoitellen väärinymmärtämistäkin. Ohjelmasarjassa Tatu Tamminen esittelee jazzin siemeniä klassisessa musiikissa ja samalla säveltäjiä, joilla oli kaikilla omat tapansa reagoida jazziin. Jaksoihin liittyvät pidemmät musiikit soivat ohjelmasarjassa Sinisen nuotin jatkot.

Jaksot

  • Tulilintua Birdland-klubilla! Sata vuotta sitten säveltäjä Igor Stravinsky (1882–1971) oli liki kaikkien huulilla, ja sittemmin fanittajia sikisi useiden musiikinlajien reunamilta. Stravinskylla oli kaksi vaihetta jazzillisuuden parissa, kummankin maailmansodan loppuaikoina. Jazzklarinetisti Woody Hermanista tuli Stravinskyn Ebony Concerton tilaaja sekä kantaesittäjä, ja samalla tästä vuoden 1945 väärennös-jazzista tuli jotakin täysin omaleimaista. Sinisen nuotin tarinan päättää Tatu Tamminen.

    Sarja esittelee jazzin ja klassisen musiikin suhdetta jazz-vaikutteisuuden kulta-aikana. Ohjelman tuottaja on Salla Matusiak.

    Ohjelman musiikit:

    Smith (sov. Stravinsky): Star-Spangled Banner (Lontoon SO/Michael Tilson Thomas).

    Stravinsky: konsertto klarinetille ja jazzorkesterille, “Ebony Concerto” (Woody Herman, klarinetti, ja The Woody Herman Orchestra/Igor Stravinsky ja [jälkipuolella] Benny Goodman, klarinetti, ja Columbia-ork./Igor Stravinsky).

    Křenek: katkelma oopperasta Jonny alkaa soittaa (Leipzigin Gewandhaus-ork./Lothar Zagrosek).

    Stravinsky: Kolme tanssia teoksesta Sotilaan tarina, sarjasta viululle, klarinetille ja pianolle (Gabriela Demeterová, Ludmila Peterková ja Markéta Cibulková).

    Stravinsky: Piano-rag-music (Michel Beroff, piano).

    Bolcom: The Total Stranger in the Garden (Measha Brueggergosman, sopraano, ja BBC:n SO/David Robertson).

  • Uhka vai mahdollisuus? Koska jazz ylitti meret ja valloitti maat, sitä oli vaikea päästä pakoon. Syntyi esimerkiksi teos, jonka aiheena on jazz-kuumeen leviäminen sota-aluksen miehistöön ja jazzin kieltäminen. Totta kai! Ja koska Darius Milhaud (1892–1974) hurahti Harlemin jazziin ja näki suuria mahdollisuuksia, hän sävelsi jazzfuugan. Milhaud upotti sen balettiinsa, josta tuli Sinisen nuotin tarinan merkkiteos. Ranskalais-amerikkalaista synteesiä hahmottelee Tatu Tamminen.

    Sarja esittelee jazzin ja klassisen musiikin suhdetta jazz-vaikutteisuuden kulta-aikana.
    Ohjelman tuottaja on Salla Matusiak.

    Ohjelman musiikit:

    Gershwin: American in Paris (RCA Victor Orchestra/Leonard Bernstein).

    Křenek: katkelma oopperasta Jonny spielt auf (Evelyn Lear, sopraano, Gerd Feldhoff, baritoni, Wienin kansallisoopperan ork. ja Wienin Akademie-kamarikuoro/Heinrich Hollreiser).

    Berg: katkelma oopperasta Lulu (Ilona Steingruber, sopraano, Kurt Ruesche, tenori, ja Italian radio-ork./Bruno Maderna).

    Klami: 2. osa pianokonsertto n:o 1, “Yö Montmartrella” (Arto Satukangas, piano, ja RSO/Jukka-Pekka Saraste).

    Ravel: Blues sonaatista viululle ja pianolle n:o 2 (Viktorija Mullova ja Katie Labeque).

    Milhaud: La Création du Monde (Maailman luominen) (Bostonin SO/Charles Munch).

    Klami: Ragtime ja Blues (Tapio Lötjönen, klarinetti, Aki Välimäki, trumpetti, Erkki Palola ja Jaakko Ilves, viulu, sekä Jussi Siirala, piano).

    Ravel: 1. osa pianokonsertosta G-duuri (Martha Argerich, piano, ja Berliinin FO/Claudio Abbado).

    Milhaud: Le boeuf sur le toit (Härkä katolla) (The New London Orchestra/Roland Corp).

  • George “Iso Yrjö” Gershwin (1899–1937) huolehti jo hyvissä ajoin, että Kaikkien Aikojen Crossover-sävellyksen pysti menee ja jää Brooklyniin, hänen kotikulmilleen. Hyvissä ajoin hän myös toimi. Jazz ei ollut Sinisen nuotin tarinan aikoihin mikään nykyisen kaltainen instituutio.

    Gershwin tarjosi afroamerikkalaisen musiikin piirteet klassisen maun kohdeyleisölle aivan kuten itäinen ravintolayrittäjä kokoaa noutopöytänsä “länkkärille”: yksi jalka jo entuudestaan tutussa, toinen eksoottisemmassa. Jotain lainattua, jotain sinistä. Siis jotain sellaista, että toimittaja Tatu Tamminenkin on käynyt klassikkoteoksen kuunneltuaan nimivarkaissa.

    Neliosainen sarja esittelee jazzin ja klassisen musiikin suhdetta jazz-vaikutteisuuden kulta-aikana.
    Ohjelman tuottaja on Salla Matusiak.

    Ohjelman musiikki:

    Gershwin: Rhapsody in Blue (Columbia-sinfoniaork./Leonard Bernstein, piano ja joht.).

  • Melodian mekin ansaitsemme! Vaati ulkopuolista voimaa, että yhdysvaltalaisille säveltäjille avartui Uuden maailman musiikin käyttökelpoisuus klassisessa. Peruskiven kävi muuraamassa Atlantin ylittäjä, tsekkiläinen Antonín Dvořak (1841–1904). Hän on Sinisen nuotin tarinassa kytkös romantiikan aikakaudelle. Tanssahteleva avausjakso marssittaa kertomukseen myös ranskalaisen Claude “blackfeissaaja” Debussyn ja aihepiirin varsinaiset rotukäsityksen rikkojat. Tarinan esivaiheen kertoo Tatu Tamminen.

    Neliosainen sarja esittelee jazzin ja klassisen musiikin suhdetta jazz-vaikutteisuuden kulta-aikana. Ohjelman tuottaja on Salla Matusiak.

    Ohjelman musiikit:

    Dvořak: Largo (2.osa) sinfoniasta n:o 9 “Uudesta maailmasta” (Clevelandin ork./George Szell).

    Kansansäv. (sov. Hayes): Sit down (Roland Hayes, tenori, ja Lawrence Brown, piano).

    Dvořak: Finaali jousikvartetosta n:o 12 “Amerikkalainen” (Janácek-kvartetti).

    Rahmaninov: Largo (2.osa) pianokonsertosta n:o 4 g-molli (Daniil Trifonov, piano, ja Philadelphian ork./Yannick Nézet-Séguin)

    Gottschalk: Danza oopperasta Kuubalaisia maalaismaisemia (Anna Noggle, sopraano, ja Hot Springs Festival Symphony Orchestra/Richard Rosenberg).

    Debussy: Golliwog’s Cakewalk pianosarjasta Lasten nurkkaus (Sergei Rahmaninov).

    Debussy: Le pètit negre (Walter Gieseking, piano).

    Johnson: Charleston (Edison Bell Dance Orchestra ja [pääosin] The Concordia Orchestra/Marin Alsop).

    Still: Lento con risoluzione sinfoniasta n:o 1 “Afroamerikkalainen”

    Johnson: Night Club teoksesta Harlem-sinfonia (The Concordia Orchestra/Marin Alsop).

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä