Näitä on soitettu, levytetty satoja kertoja, rakastettu ja vihattu.
On kuultu elokuvissa, mainoksissa, jingleinä, erilaisina cover-versioina hevistä moderniin jazziin.

Yhden teoksen säveltäjä käveli satoja kilometrejä tavatakseen idolinsa, toinen oli sitä mieltä, ettei biisissä ollut yhtään musiikkia. Eräs nousi ryysyistä rikkauksiin ja takaisin, ja yksi pakeni ensin natseja ja sitten kommunisteja. Hänen musiikkinsa päätyi avaruusseikkailuun.

Bolerosta Kevätuhriin, Vuodenajoista Finlandiaan.
Mikä tekee teoksesta hitin, joka kestää vuosisatoja, keitä olivat ihmiset niiden takana, minkälaisessa maailmassa kappaleet syntyivät?
Musiikinhistorian herkkupaloja, joita olet kuullut mutta joista haluat tietää enemmän.

Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
Äänisuunnittelija: Kai Rantala
Graafikko: Minna Lusa
Tuottaja: Nina Naakka

Jaksot

  • Kyllähän se tiedetään, Finlandia, tunteellinen ja isänmaallinen kappale, jonka hymni on kaikille suomalaisille tuttu. Mutta syntyessään 1899 se oli vahvasti kantaaottava kappale, poliittinen teko. Bobrikov ja Venäjän tsaari halusivat rajoittaa Suomen sananvapautta, ja kulttuuripiireissä syttyi vastarinta. Siihen rintamaan liittyi myös Sibelius.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Vapaana levitoivia äänipilviä, hidasta sointikelluntaa - esi-ambientiako?
    Ohjaaja Stanley Kubrick nappasi 60-luvulla lupaa kysymättä unkarilaisen Ligetin musiikkia elokuvaansa 2001: Avaruusseikkailu. Molemmista tuli kulttitapauksia.

    György Ligetin elämässä ja musiikissa diktatuurit ja vapaus olivat konkreettisesti läsnä. Hän loi musiikkia, joka uhmasi kaikkia perinteitä ja imi vaikutteita elektroniikasta aka-pygmien lauluun.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Kävelykeppejä heiluu ja solvauksia huudellaan.
    Balettiensi-ilta Pariisissa 1913 oli skandaali, mutta musiikki jätti jälkensä historiaan.

    Kevätuhrin raju rytminen energia ja äkkiväärät leikkaukset pakottavat kuulijan mukaansa, edelleen. Ikuisesti nuori teos.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • 1890-luvun Pariisissa porisivat taiteen ja musiikin uudet ideat. Siellä nuori säveltäjä-pianisti Debussy sävelsi Faunin ja löysi oman äänensä.

    Notkea ja väreilevä, hekumasta vihjaava... sellainen on Faunin kuuma iltapäivä. Mutta se on myös uuden alku, perinteitä rikkova teos, jonka vaikutus soi aikamme musiikissa.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Voiko kappale, jossa kuulemma ei ole yhtään musiikkia, olla säveltäjänsä suurin hitti? Vai onko se konemusiikin esi-aste vuodelta 1928?

    Suurennuslasin alla Bolerosta kuitenkin löytää yllättäviä hienouksia.
    Teos syntyi jazzin ja charlestonin Pariisissa, maailmansotien välissä, kun Ravelin mieli oli synkkä.
    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Ei päivää ilman Bachia. Das Wohltemperierte Klavier, hyvin viritetty klaveeri, puhdistaa korvat ja mielen. Kokoelman kappaleet käyvät myös korva- ja sormijumpasta.

    Bach sävelsi kappaleita noin 30 vuoden aikana 1700-luvun alkupuolella. Ne sisältävät siis valtavasti musiikillista kokemusta, taitoa ja mielikuvitusta. Rakkautta säveltämiseen.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Jos ottaa liikaa grappaa, voi sammua. Vaan miltä se kuulostaa musiikissa?
    Vuodenajat kertovat värikästä, elämäniloista ja virtuoosista tarinaa 1700-luvun alun ajan Italiasta.

    Neljä viulukonserttoa ovat myös oivallisia sävellyksiä. Niissä Vivaldi luo uudenlaista konserttoperinnettä, jousisoittimet laulavat, sirisevät, tikuttavat ja hurjistuvat tavalla, joka löi aikalaiset ällikällä. Neljä vuodenaikaa oli aikansa suurimpia hittejä.
    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

  • Vapaus, veljeys, tasa-arvo!
    Ranskan vallankumouksen ideaalit kuuluvat mahtavassa sinfoniassa vuodelta 1824.

    Sinfonia tekee matkan pimeydestä ja epätoivosta kohti ilon ylistystä. Se on sekä mahtipontinen että herkkä ja inhimillinen, täynnä valtavaa voimaa ja tahtoa, rauhaa.

    Ja itse Oodi, sen kaikki osaavat hyräillä, kun melodia muistuu mieleen.

    Toimittaja ja käsikirjoittaja: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelija: Kai Rantala

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä