Välilevyjä

Tasa-arvoasemasota

  • 54 min
  • 11 kk 29 pv

Oletteko huomanneet, että Suomessa keskustellaan kiivaasti sukupuolten tasa-arvosta taidemusiikissa? Siinä keskustelussa kaikki haluavat samaa asiaa mutta näyttelevät ennalta-arvattavia rooleja kuin commedia dell'artessa, mäiskien toisiaan humanistisilla astaloilla kohti tasa-arvoa. Välilevyt ei tietenkään osallistu moiseen, mutta esittelee ne roolit, jotka taidemusiikin tasa-arvokeskustelussa voi ottaa. Kuunnelkaa niin tiedätte, miten näytellä osanne.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Clara Schumann: Romanssi nro 3 B-duuri (Lisa Batiashvili ja Alice Sara Ott)
2. Johann Josef Ignaz Brentner: "O beata, per quam data nova mundi gaudia" teoksesta Hymnodia divina (Ensemble Inegal/Adam Viktora)
3. George Walker: Allegro, 3. osa pasuunakonsertosta (Christian Lindberg ja Malmön SO/James DePreist)
4. Rosa Giacinta Badalla: Pane angelico (Earthly Angels)
5. J.S. Bach: Sarabande, 4. osa soolosellosarjasta nro 3 C-duuri (Marko Ylönen)
6. Anonyymi 1100-luvulta: Gar kom lebare dha al-ghaiba (Montserrat Figueras, Driss El Maloumi, Fahmi Alqhai ja Begona Olavide)
7. Joseph Boulogne, le Chevalier de Saint-Georges: Rondeau viulukonsertosta A-duuri (Takako Nishizaki ja Kölnin kamariork./Helmut Müller-Brühl)
8. Florence Beatrice Price: Tropical noon kok. Dances in the canebrakes (Chicago Sinfonietta/Mei-Ann Chen)

Lähetykset

  • ma 16.9.2019 11.00 • Yle Radio 1
  • la 21.9.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Oletteko huomanneet, että Suomessa keskustellaan kiivaasti sukupuolten tasa-arvosta taidemusiikissa? Siinä keskustelussa kaikki haluavat samaa asiaa mutta näyttelevät ennalta-arvattavia rooleja kuin commedia dell'artessa, mäiskien toisiaan humanistisilla astaloilla kohti tasa-arvoa. Välilevyt ei tietenkään osallistu moiseen, mutta esittelee ne roolit, jotka taidemusiikin tasa-arvokeskustelussa voi ottaa. Kuunnelkaa niin tiedätte, miten näytellä osanne.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Clara Schumann: Romanssi nro 3 B-duuri (Lisa Batiashvili ja Alice Sara Ott)
    2. Johann Josef Ignaz Brentner: "O beata, per quam data nova mundi gaudia" teoksesta Hymnodia divina (Ensemble Inegal/Adam Viktora)
    3. George Walker: Allegro, 3. osa pasuunakonsertosta (Christian Lindberg ja Malmön SO/James DePreist)
    4. Rosa Giacinta Badalla: Pane angelico (Earthly Angels)
    5. J.S. Bach: Sarabande, 4. osa soolosellosarjasta nro 3 C-duuri (Marko Ylönen)
    6. Anonyymi 1100-luvulta: Gar kom lebare dha al-ghaiba (Montserrat Figueras, Driss El Maloumi, Fahmi Alqhai ja Begona Olavide)
    7. Joseph Boulogne, le Chevalier de Saint-Georges: Rondeau viulukonsertosta A-duuri (Takako Nishizaki ja Kölnin kamariork./Helmut Müller-Brühl)
    8. Florence Beatrice Price: Tropical noon kok. Dances in the canebrakes (Chicago Sinfonietta/Mei-Ann Chen)

  • Että äänellä on merkitys, on oltava hiljaisuutta. Siksi Välilevyt oli kesätauolla. Toimittajan musiikkipaastoon mahtui silti muutamia herkkuhetkiä, joissa maailma loi merkitystä musiikkiin ja musiikki maailmaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Toccata e-molli, BWV914 (Mahan Estefani)
    2. Improvisaatio - Domenico Pellegrini: Chiaccona in parte variate alla vera spagnuola (O/Modernt/Hugo Ticciati)
    3. J.S. Bach: Goldberg-muunnelmia (Beatrice Rana)
    4. Leonard Bernstein: The Masque sinfoniasta nro 2 ”The Age of Anxiety” (Beatrice Rana ja Santa Cecilia -akatemian orkesteri/Antonio Pappano)
    5. J.C. Bach: Silveran aaria oopp. Zanaida (Julie Fioretti ja Opera Fuoco/David Stern)
    6. Sebastian Fagerlund: Stonework (RSO/Hannu Lintu)
    7. Lars Petter Hagen: To Zeitblom (Gjermund Larsen ja Oslon FO/Rolf Gupta)
    8. Norah Jones: Begin again
    9. Pjotr Tshaikovski: Kerubiveisu Johannes Krysostomoksen liturgiasta (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)

  • Pihapuut ovat kasvaneet, järven virtaus muuttunut ja vanhemmat vanhentuneet, mutta isän ja äidin levyhylly Keski-Suomen perukoilla on ennallaan. Sen edessä voi paitsi antautua nostalgian vietäväksi myös pohdiskella estetiikan periytymistä. Miksi ihmeessä isä ja äiti loivat makunsa melkein tyhjästä, mutta poika omi sen laiskasti sellaisenaan? Kenties isän ja äidin levyhylly vain sattui olemaan niin hyvä...

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta huhtikuulta 2017.

    1. Jean-Marie Leclair: Sonaatti nro 8 G-duuri (Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini, Maurizio Naddeo ja Pascal Monteilhet)
    2. Jean Sibelius: Andante mosso, quasi allegretto, 2. osa sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Berliinin FO/Herbert von Karajan)
    3. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Magnificat nro 8 kok. Magnificat liber primus, 1591 (Cambridgen King's Collegen kuoro/David Willcocks)
    4. Melkiittien sävelmä: Jumalansynnyttäjän kiitosvirsi Johannes Krysostomoksen liturgiasta (Marie Keyrouz ja L'Ensemble de la Paix)
    5. Arvo Pärt: An den Wassern zu Babel sassen wir und weinten (The Hilliard Ensemble)
    6. Georg Friedrich Händel: Let the bright Seraphim oratoriosta Samson (Kathleen Battle, Wynton Marsalis ja Orchestra of St. Luke's/John Nelson)
    7. J.S. Bach: Vergnuegen und Lust, Gedeihen und Heil hääkantaatista nro 197 (Kathleen Battle, Itzhak Perlman ja yhtye)
    8. Tonu Korvits: Come, walk with me kok. Moorland Elegies (Viron filharmoninen kamarikuoro ja Tallinnan kamariorkesteri/Risto Joost)

  • Jousi- ja kitarasoittimien kehityshistorioista piirtyy esiin kaksi hyvin erilaista tietä soittimelliseen kukoistukseen. Kitarasoittimet ovat jakaantuneet lukemattomiin alalajeihin ja soitinperheisiin, jotka taidemusiikin kovan ytimen ulkopuolella ovat päässeet vapaasti kehittymään monimuotoiseksi joukoksi keskenään hyvin erilaisia soittimia. Jousisoitinten keskeisin länsimainen alalaji, viuluperhe, on puolestaan taidemusiikin kivijalka, joka historian kuluessa on monimuotoistumisen sijaan karsiutunut nykyiseen kompaktiin nelijäseniseen muotoonsa. Kitarat ja viulut ovat nykypäivän suosituimpia soittimia, mutta eri syistä ja erilaisten historiallisten polkujen muovaamina.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Trad./Hendrix: Hey Joe (Jarmo Julkunen)
    2. Anon. ransk. tanssimusiikkia, 1500-luku (Daniel Estrem)
    3. Heinrich Ignaz Biber: Sonaatti viululle ja basso continuolle 12 (Monica Huggett, Trio Sonore)
    4. Johnny ”Guitar” Watson: Three Hours Past Midnight
    5. Johann Strauss II: Furioso Polka (Orchesta Anima Eterna, joht. Jos van Immerseel)
    6. Kaija Saariaho: Fleurs de neige (Meta4)
    7. John Dowland: Farwell (Hopkinson Smith)
    8. Frank Zappa: Sexual Harassement In The Workplace
    9. Punch Brothers: Three Dots And A Dash

  • Välilevyissä heittäydytään lyyrisiksi, mitä se sitten tarkoittaakaan - ainakaan se ei tarkoita lyyran säestyksellä esitettyä runoutta kuten entisvanhaan. Lukuisia ihastuttavan lyyrisiä kappaleita tarkastellessa käy selväksi, että lyyritön musiikki on mahdottomuus. Silti lyyrisyyttä hävetään - yhden lyyrisen sarjan vastapainoksi on syytä säveltää lyyritön sinfonia. Ohjelma on uusinta vuodelta 2011.

    Toimittajana Kare Eskola.

    Ohjelman musiikki:
    1. Johanna Juhola: Lyyrinen aikuisuus
    2. Erkki Melartin: Nocturne Lyyrisestä sarjasta nro 3 (Tampereen FO/John Storgårds)
    3. Leevi Madetoja: Paysage Lyyrisestä sarjasta (Eeva Rysä ja Jouko Laivuori)
    4. Edvard Grieg: Kaksi lyyristä kappaletta (Englantilainen vaskiyhtye)
    5. Lars-Erik Larsson: Alkusoitto Lyyrisestä sarjasta "Dagens stunder" (Malmön SO/James DePriest)
    6. Eyvind Solås: Skogens Öyne Lyyrisestä sarjasta "Skogens Öyne"(Trondheimin SO/Ole Kristian Ruud)
    7. Alban Berg: Andante amoroso, 2. osa Lyyrisestä sarjasta (Schönberg-jousikvartetti)
    8. Nicolas Bacri: Lyyrinen sonatiini (Ronald Van Spaendonck ja Eliane Reyes)
    9. Eduard Tubin: Andante un poco maestoso, 3. osa sinfoniasta nro 4"Lyyrinen" (Viron kansallinen SO/Arvo Volmer)

  • Johann Sebastian Bachin sooloviulu- ja soolosellomusiikki vihjaa polyfoniaan muutamalla sävelellä ja antaa kuulijan täydentää loput. Musiikin antama lupaus polyfonisesta musiikista melodiasoittimella on niin houkutteleva, että musiikkiin tartutaan milloin milläkin soittimella. Joskus tyylitaju pettää, joskus avautuu huikaisevia näkymiä. Mutta Bach myhäilee aina, jos sovittajan asenne on sama kuin luuttumestari Hopkinson Smithillä: "Istua yksin soittimensa kanssa, soittaa joskus kuulemiaan melodioita ja harmonioita ja tehdä niistä omiaan - tässä luovassa hetkessä on alkemiaa, joka on kuulunut muusikon maailmaan ajan alusta asti."

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta vuodelta 2013.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä