Riikan tähtitarha

Riikan tähtitarha musikaalin lumoissa! Panu Kangas haluaa tehdä kotimaista musiikkiteatteria nuorille

  • 56 min
  • 8 kk 11 pv

”Pirskahteleva, positiivinen, mutta myös herkkä kaveri”. Näyttelijä-laulaja Panu Kangas on yksi Musiikkiteatteri NYT -ryhmän kantavista voimista. Panun mielestä Suomessa tehdään liian vähän teatteria nuorille yleisöille nuoria kiinnostavista asioista. Oman musiikkiteatteriryhmän kautta avautui mahdollisuus käsikirjoittaa ja ohjata esityksiä, jotka resonoivat tässä ajassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Panu esittää studiossa oman kappaleensa ’Hitaan ruokailijan balladi’ yhdessä pianisti Salli Rautiaisen kanssa.

Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

Benjamin Britten: ’Dramatic’ pianosarjasta Viisi valssia (Dejan Lazic, piano).
Pharell Williams (sov. Andrew Coleman ja Mike Larson): ‘Happy’ musiikista elokuvaan Itse ilkimys 2 (Pharell Williams ja yhtye).
Jaakko Salovaara: Freestyler (Bomfunk MC´s).
Panu Kangas: Hitaan ruokailijan balladi (Panu Kangas, laulu, ja Salli Rautiainen, piano).
Jonathan Larson: ’Seasons of love’ musikaalista Rent (Laulusolistit ja yhtye, joht. Tim Weil).
Jussi Tuurna (san. Pirkko Saisio): ’Olis jossakin maa’ musiikista teatterinäytelmään Homo! (Jussi Tuurna ja yhtye).

Lähetykset

  • to 10.10.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Sekä Abel Puustinen että Rebecca Roozeman soittivat tammikuun alussa käydyn Kuopion viulukilpailun finaalissa. Kumpikin toteaa, että kilpailussa soittaminen on jännittävämpää ja stressaavampaa kuin konsertissa esiintyminen. Viikon kilpailurutistuksen jälkeen oppiikin paljon omasta paineensietokyvystään. Abelin suoritusta ei haitannut edes viulunkielen katkeaminen kesken finaaliesityksen. Kuopion kilpailuväsymyksen jälkeen on hetki aikaa ’resetoida’ itsensä ja käydä läpi kilpailussa koettua. Molemmilla on vielä opinnot meneillään: Abelilla Lontoossa ja Rebeccalla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa.

    Tähtitarhan studiossa Abel ja Rebecca soittavat ensimmäistä kertaa yhdessä viuluduoja. Yksinäisen ja kurinalaisen harjoittelun lisäksi molemmat toteavat kaipaavansa sosiaalisuutta ja yhdessä soittamista.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Béla Bartók: Duoja kahdelle viululle: Tyynytanssi; Suru; Kiusoittelulaulu; Ramman tanssi (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Prokofjev: 2. osa Viulukonsertosta nro 2 g-molli (Rebecca Roozeman, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Pjotr Tshaikovski: 3. osa (Finaali) Viulukonsertosta D-duuri (Abel Puustinen, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Josef Suk: Sävelmä. Béla Bartók: Säkkipilli (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Rahmaninov: 3. osa 'Adagio' Sinfoniasta nro 2 e-molli (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Valeri Gergijev).

  • Äskettäin saatiin päätökseen Suomen merkittävin kansallinen viulukilpailu Kuopiossa. Kilpailun voittaja Adrian ibanez-Resjan ja kilpailun kakkonen Essi Höglund ovat tuoreeltaan Riikan haastattelussa. Mikä on kilpailemisen tarkoitus, miten siihen pitää suhtautua, miten valmistautua - ja miten tästä eteenpäin? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia. Molemmat ottivat myös soittimen mukaan ja esittävät Tähtitarhan studiossa livemusiikkia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johann Sebastian Bach: 3. osa 'Andante' Sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Essi Höglund, viulu).
    Johannes Brahms: 1. osa Viulukonsertosta D-duuri (Adrian ibanez-Resjan, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Johannes Brahms: 3. osa Viulukonsertosta D-duuri (Essi Höglund, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Max Reger: 2. osa 'Andante semplice' Sonaatista sooloviululle h-molli op. 43/3 (Adrian ibanez-Resjan, viulu).
    Gustav Mahler: 6. osa 'Langsam - Ruhevoll - Empfunden' Sinfoniasta nro 3 d-molli (New Yorkin filharmoninen orkesteri, joht. Leonard Bernstein).

  • Suomalais-ukrainalaiseen perheeseen syntynyt Lukas perusti muutama vuosi sitten Game Music Collectiven. Se keskittyy tuomaan konserttilavoille musiikkia, jota ei ole sävelletty lavoille laisinkaan. Pelimusiikilla on ”älyttömän suuri kuulijakunta”, mutta pelimusiikkiin keskittyneitä orkestereita ei maailmalta liiemmin löydy. GMC sai jo ensikonsertissaan 2017 houkuteltua orkesterikonserttiin joukoittain kolmekymppisiä miehiä, joita harvemmin perinteisissä sinfoniakonserteissa näkee.

    Riikan haastattelussa selviää Lukaksen tie pelimusiikin pariin, miten pelimusiikkia tehdään ja mikä on pelimusiikin paikka musiikin laajalla kentällä ylipäätään. 32-vuotias Lukas tekee tässä elämänvaiheessa työtä täysillä. Haaveena on elokuvaohjaajan työt, ja jossain vaiheessa ehkä perhe-elämä..

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Masashi Hamauzu: Final fantasy VIII: Hanging edge (Lontoon filharmoninen orkesteri).
    Luis Enriquez Bacalov: La corsa elokuvasta Django unchained (USA, 2012, ohj. Quentin Tarantino) (Orkesteri, joht. Luis E. Bacalov).
    Dmitri Shostakovitsh: 2. osa (Andante) Pianokonsertosta nro 2 F-duuri (Marc-André Hamelin, piano, ja BBC:n Skotlannin sinfoniaorkesteri, joht. Andrew Litton).
    Ilmari Hakkola: Iron Danger: Lemminkäisen teema (Lukas Stasevskij).
    Sergei Prokofjev: 1. osa (Andantino) Viulukonsertosta nro 1 D-duuri (Lisa Batiashvili, viulu, ja Euroopan kamariorkesteri, joht. Yannick Nezet-Seguin).
    Michael Salvatori: Destiny 2: Journey (Game Music Collective -orkesteri).

  • Suomi oli Adam Herdille todellinen kulttuurishokki kaikin puolin. Australian itärannikolta tulleelle Suomen pimeä syksy tuntui masentavalta, kieli käsittämättömältä ja elämä ylipäätään vaikutti olevan hyvin toisenlaista kuin Australiassa. Suomi kuitenkin kutkutti eksoottisuudellaan, ja kun seikkailunhaluinen Adam löysi saunan, avantouinnin, hiihdon ja oikean tavan pukeutua Suomen talveen, niin homma alkoi luistaa. Nyt Suomi on Adamin kotimaa, ja arkielämä koostuu tohtoriopinnoista Sibelius-Akatemiassa ja pianonsoitonopettajan tehtävistä.

    Herdin suurin taitekohta elämässä oli, kun hän kolme vuotta sitten ’tuli ulos kaapista’. Oman homoseksuaalisuuden salaaminen ja siitä johtunut ahdistus oli vienyt jo tilanteeseen, jossa elämän jatkaminen tuntui mahdottomalta. Oman identiteetin hyväksyminen vapautti suunnattomasti energiaa paitsi arjessa myös taiteellisessa työssä.

    Suomalaista jouluperinnettä rakastava Adam esittää joulun kunniaksi Tähtitarhan studion pianolla joululaulusikermän.

    Ohjemassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Nikolai Kapustin: Allemande teoksesta Sarja vanhaan tyyliin (Marc-André Hamelin, piano).
    Anatoli Ljadov: Barcarolle op. 44 (Adam Herd, piano).
    Hans Zimmer: 'This land' musiikista piirroselokuvaan Leijonakuningas (Nimeämätön kuoro ja orkesteri, joht. Nick Glennie-Smith).
    Adam Herd (sov.): Joululaulusikermä (Adam Herd, piano).
    Gustav Mahler: 4. osa ’Adagietto’ Sinfoniasta nro 5 cis-molli (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä).
    John Lennon - Paul McCartney (sov. Adam Herd): Blackbird (Adam Herd, piano).

  • Kajaanissa syntynyt Suvi Väyrynen meni ala-asteella musiikkiluokalle, koska paras kaverikin meni. Musiikki oli kiehtonut Väyrystä jo pienestä pitäen, ja eka oma laulusoolo yläasteella oli ujolle tytölle iso juttu. Tampereen kautta Suvi pääsi lopulta ammattiopintoihin Wieniin, ja maisteriksi valmistuminen häämöttää jo. Vuoden 2016 Lappeenrannan laulukilpailun voiton jälkeen purkautui vyyhti hyviä asioita, ja Suomessa vielä varsin tuntemattomaksi jäänyt Suvi nousi yleisön tietoisuuteen. Alalla vallitsevan kovan kilpailun ja muiden negatiivisten lieveilmiöiden ajattelu ei kiinnosta Väyrystä: ”koitan olla optimisti ja olla niin hyvä kuin voi olla”. Studiossa soi William Bolcomin kabareelaulu pianisti Maritta Mannerin avustamana.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Alban Berg: Die Nachtigall (Satakieli) kokoelmasta Seitsemän varhaista laulua (Chen Reiss, sopraano, ja Charles Spencer, piano).
    Igor Stravinsky: Anne Trueloven cabaletta ’I go I go to him’ oopperasta Hulttion tie (Deborah York, sopraano, ja Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. John Elliot Gardiner).
    Mons Leidvin Takle: 'Riennä luokse Jeesuksen' joulukantaatista Suuri kuningas (Kajaanin keskuskoulun musiikkiluokat ja Kaukametsä Sinfonietta, joht. Janne Hanhijärvi).
    William Bolcom: 'Amor' sarjasta Cabaret songs (Suvi Väyrynen, sopraano, ja Maritta Manner, piano).
    Markus Pajakkala: A Hundred rabbits (Suvi Väyrynen ja Utopianisti-yhtye).
    Jean Sibelius: Luonnotar (Soile Isokoski, sopraano, ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Leif Segerstam).

  • Katri Tikalta kysytään toisinaan edelleen ”teetkö harpunsoittoa ihan työksesi?”. Harvinainen soitin herättää huomiota koollaan ja näyttävyydellään. Katrille riittää paljon keikkaa orkestereissa Helsingin ulkopuolella ja joulun alla erityisesti kuorojen kanssa. 31-vuotias Tikka ihastui harppuun jo lapsena, vaikka vanhemmat kauhistelivatkin miten niin pieni tyttö voisi soittaa niin isoa soitinta. Nykyisin harpun roudaus paikasta toiseen sujuu kuin tanssi. Studiossa Katri esittelee Riikalle soitintaan ja sillä soitettavaa ohjelmistoa, ja soittaa pari kappaletta ihan livenä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Marcel Tournier: Au matin (Aamulla), konserttietydi harpulle (Isabelle Moretti).
    Anonyymi: Ritualitos (Marta Gomez ja yhtye).
    Maurice Ravel: 'Pikku Rumilus, posliininukkien keisarinna' baletista Hanhiemo (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Barry Wordsworth).
    Irlantilainen kansansävelmä (sov. Gráinne Hambly): A Fig for a Kiss (Katri Tikka, harppu).
    Turlough O´Carolan (sov. Gráinne Hambly): Eleanor Plunkett (Katri Tikka, harppu).
    Claudio Monteverdi: Zefiro torna (Länsituuli palaa takaisin), kaksiääninen madrigaali lauluäänille ja continuolle (Tragicomedia).
    Tellef Kvifte: Vossastrill (Äio).

  • Oulunsalossa syntynyt Viena Kangas on paitsi kuoronjohtaja myös someammattilainen. Kangas perusti oman tyyliin ja muotiin liittyvän bloginsa harrastuksena, mutta blogiverkoston myötä Kangas tienaa tätä nykyä osan elannostaan blogeja kirjoittamalla. Lestadiolaiskulttuurin keskellä kasvanut Kangas ei nuorena osannut edes ajatella, että naisesta voisi olla kuoronjohtajaksi. Oma kanttori-isä kuitenkin kannusti, ja kuoronjohdon opintojen alkaessa Helsingissä Viena tajusi, että juuri tätä ”haluaisin ja voisin tehdä”.

    Kankaan johtama CandoMini -lapsikuoro valittiin Yleisradio kauden 2019-2020 vuoden nuorisokuoroksi. Onneksi laulusta innostuvia lapsia löytyy edelleen, vaikka peruskoulun alati heikkenevä musiikinopetus ei kuoroharrastuksesta nuorison parissa niin ’coolia’ teekään. Studiossa piipahtavat myös Vienan laulavat ’kuorosiskot’ Hanna Lammi ja Emmi Saulamaa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Orlando di Lasso: O la o che bon eccho (Kas vain, kuinka täällä kaikuu) (Vesna-lapsikuoro, joht. Aleksandr Ponomarjov).
    Claude Debussy: Chevaux de bois (Karusellihevoset) teoksesta Ariettes oubliees (Unohdettuja lauluja) (Dawn Upshaw, sopraano, ja James Levine, piano).
    Pjotr Tshaikovski: Lumihiutaleiden tanssi baletista Pähkinänsärkijä (Leningradin filharmoninen orkesteri, joht. Jevgeni Mravinski).
    Anonyymi (Piae cantiones-kokoelma, 1582): Aetas Carmen melodiae (Kiitosvirret kirkkahimmat) (Viena Kangas, Emmi Saulamaa ja Hanna Lammi, laulu).
    Johann Sebastian Bach: 1. ja 2. osa Kantaatista nro 182 'Himmelskönig, sei willkommen' (Amsterdamin barokkikuoro ja Amsterdamin barokkiorkesteri, joht. Ton Koopman).
    Emmy Köhler (sov. Teemu Tommola): Nu tändas tusen juleljus (CandoMini ja Candominon naisäänet)

  • Nuorena Juho Lepistö tunsi olevansa ujo ja näkymätön. Pianonsoitosta tuli väylä, jonka kautta pääsi loistamaan. Herkäksi mutta lujaksi itsensä kokeva Juho ei sopeutunut oman uskonnollisen yhteisönsä arvomaailmaan. Identiteettiä etsiessä sekä mieli että keho alkoivat reistailla, ja motivaatio pianosoittoon hiipui. Kaikkien vaikeuksien jälkeen soittaminen tuntuu vihdoin taas hyvältä, ja tulevaisuus on auki. Omimmillaan 24-vuotias Lepistö on romanttisen musiikin parissa, ja erityisen läheiseltä tuntuu työskentely laulajien ja liedmusiikin parissa. Kuten Juhon entinen opettaja Eeva Havulehto yllätyspuhelussa toteaa: ”Juholla on tarinankertojan taito ja oma sisäinen ääni - on vain yksi Juho!”

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Strauss: September (Syyskuu) laulusarjasta Vier letzte Lieder (Neljä viimeistä laulua) (Rebecca Evans, sopraano, ja Roger Vignoles, piano).
    Jean Sibelius: Reverie (Unelma) sarjasta Kymmenen kappaletta pianolle op. 58 (Janne Mertanen).
    Frederic Chopin: Fantasia-impromptu cis-molli (Daniil Trifonov, piano).
    Sergei Rahmaninov: Preludi D-duuri op. 23/4 (Juho Lepistö, piano).
    Sergei Rahmaninov (sov. Michael Rot): Zdes horosho (Täällä on hyvä) (Anna Netrebko, sopraano, ja Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev).
    Johannes Brahms: 2. osa (Adagio) Pianokonsertosta nro 1 d-molli (Nelson Freire, piano, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Riccardo Chailly).

  • Maria Turunen otti ensimmäisen laulutuntinsa 24-vuotiaana, ja nyt kymmenen vuoden jälkeen musiikkiopinnot ovat käynnissä peräti kolmessa eri korkeakoulussa Suomessa ja Ruotsissa. Tänä vuonna Suomen Wagner-seura palkitsi Marian erityisellä Bayreuth-stipendillä. Kaiken rinnalla Turunen on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi ja työskennellyt sosiaalialalla rankkojenkin asioiden parissa. Yhteiskunnallisten epäkohtien kokeminen ruohonjuuritasolla saa ja sen pitääkin kuulua omissa musiikillisissa tulkinnoissa. Musiikkiopintojen kautta löytyi paras ystävä, pianisti Armaan Madar, ja yhdessä Maria ja Armaan tulkitsevat Sibeliusta Tähtitarhan studiossa. Kahdeksan vuoden yhteisen taipaleen jälkeen toisen kanssa voi puhua mistä tahansa vaikeistakin asioista ja erimielisyyksien kautta voi syntyä uusia kiinnostavia näkemyksiä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Wagner: Träume (Unelmia) kokoelmasta Wesendonck-lauluja (Renee Fleming, sopraano, ja Lontoon Philharmonia-orkesteri, joht. Sebastian Lang-Lessing).
    George David Weiss - George Douglas: What a wonderful world (Louis Armstrong ja orkesteri).
    Joel Linna - Tuomo Rannankari - Turkka Saarikoski: Kaksi kättä hississä (Joel Linna, laulu, ja Seminaarimäen Mieslaulajat, joht. Reima Viitala).
    Jean Sibelius (san. J.L. Runeberg): Men min fågel märks dock icke (Maria Turunen, sopraano, ja Armaan Madar, piano).
    Wolfgang Amadeus Mozart: Lacrimosa teoksesta Requiem (Arnold Schönberg -kuoro, ja Wienin Concentus Musicus -kamariorkesteri, joht. Nikolaus Harnoncourt).
    Gustav Mahler (san. Friedrich Rückert): Ich bin der Welt abhanden gekommen (Olen etääntynyt maailmasta) (Jessey Norman, sopraano, ja Irwin Gage, piano).

  • 29-vuotias Nuppu Koivisto väitteli äskettäin tohtoriksi naisten salonkiorkestereista Suomen
    suuriruhtinaskunnassa 1800- ja 1900-luvun taitteessa. Koivisto aloitti klassisen musiikin sukupuolirakenteiden tutkimisen jo paljon ennen kuin aiheesta nousi laajempi keskustelu. Muusikkoperheestä ponnistava Koivisto sai lahjaksi rakkauden musiikkiin, mutta soittamisen sijasta lukeminen ja kirjoittaminen on tuntunut oman ilmaisun pääkanavalta. Tasa-arvon ja feminismin nimiin vannova Koivisto toivoo, että tulevaisuudessa nykypäivän keskustelua naisten asemasta klassisen musiikin kentällä pidetään kummallisena ja vanhakantaisena.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Laura Netzel: 2. osa Sonaatista sellolle ja pianolle e-molli (Ola Karlsson, sello, ja Lucia Negro, piano).
    Lili Boulanger: Preludi Des-duuri (Anna Shelest, piano).
    Aleksandr Skrjabin: Etydi fis-molli op. 8/2 (Dmitri Aleksejev, piano).
    Agnes Tschetschulin: Berceuse (Annemarie Åström, viulu, ja Sonja Fräki, piano).
    Nadia Boulanger: 3. osa teoksesta Trois pieces (Antonio Meneses, sello, ja Celina Szrvinsk, piano).
    Vitezslava Kapralova: 3. osa Pianokonsertosta d-molli (Alice Rajnohova, piano, ja Filharmonie Bohuslava Martinu, joht. Tomas Hanus).

  • Helmi Malmgrenin musiikkiopinnot Karkkilan musiikkiopistossa lähtivät käyntiin nokkahuilunsoitolla. Eräs opettajista kuitenkin totesi, että pitkä ja pitkäsorminen tyttö ”näyttää ihan klarinetistilta”. Kun Helmin äiti vielä jossain vaiheessa totesi, että ”jotkut ihmisethän tekevät musiikkia ihan työkseen”, niin siemen muusikon uralle oli kylvetty. Sibelius-Akatemian lisäksi Oslossa ja ”klarinetistien Mekassa” Pariisissa opiskellut Malmgren tekee tällä hetkellä sijaisuutta Helsingin kaupunginorkesterissa. Monipuolisen freelancemuusikon rakkain alue on kamarimusiikki, jossa tarvitaan herkkyyttä kuunnella muita. Studiossa Helmi soittaa kuitenkin soolona Giacinto Scelsin kiehtovaa kappaletta ”Preghiera per un´ombra”.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Esa-Pekka Salonen: 'Ruhig und gesangvoll' teoksesta Nachtlieder (Kullervo Kojo, klarinetti, ja Juhani Lagerspetz, piano).
    Isang Yun: 3. osa (Tahti 159-241) Kvintetosta klarinetille ja jousikvartetille nro 2 (Eduard Brunner, klarinetti, ja Amati-kvartetti).
    Freddie Mercury: Love of my life (Queen).
    Giacinto Scelsi: Preghiera per un´ombra (Helmi Malmgren, klarinetti).
    Olivier Messiaen: 1. osa 'Kristalliliturgia' teoksesta Aikojen lopun kvartetto (Pascal Moragues, klarinetti, ja Trio Wanderer).
    Hans Abrahamsen: 3. osa 'I will go out now' teoksesta Let me tell you (Barbara Hannigan, sopraano, ja Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Andris Nelsons).

  • Kymmenisen vuotta sitten musikaalikoulutus oli Suomessa vielä lapsenkengissä. Mira Ormala päätti yrittää sisään maineikkaaseen Lontoon Royal Academy of Musiciin, pääsi sinne opiskelemaan, tapasi miehen ja jäi sille tielle. Lontoosta tuli Miran kotikaupunki. Kaksoiskansalaisuuden haku oli pitkä prosessi, mutta nyt ei tarvitse hermoilla brexitin kanssa. Kovaan ja tinkimättömään työntekoon tottunut Mira pääsi tekemään Oslossa unelmiensa roolin, Oopperan kummituksen Christinen. Riikan haastattelussa Mira kertoo musikaalimaailman kovasta kilpailusta ikävine lieveilmiöineen, mutta myös vahvasta yhteisöllisyydestä ja yhteishengestä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Frédéric Chopin: Balladi nro 3 As-duuri (Seong-Jin Cho, piano).
    Giacomo Puccini: Liun aaria ‘Signore, ascolta’ oopperasta Turandot (Maria Callas, sopraano, ja Philharmonia-orkesteri, joht. Tullio Serafin.).
    John Williams: Flying theme elokuvasta E.T. (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. John Williams).
    Mira Ormala: Never enough (Mira Ormala ja yhtye).
    Andrew Lloyd Webber: The Phantom of the Opera musikaalista The Phantom of the Opera (Ramin Karimloo, laulu, ja Sierra Boggess, laulu, sekä nimeämätön orkesteri).
    Leonard Bernstein: ‘Make our garden grow’ operetista Candide (Robert Rounseville, tenori/Candide, Barbara Cook, soprano/Cunegonde, muut laulusolistit, nimeämätön kuoro, sekä New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä