Riikan tähtitarha

Riikan tähtitarha musikaalin lumoissa! Kapellimestari Martin Segerstrålelle musiikki on ollut kokopäivähomma lapsesta saakka

  • 56 min
  • 10 kk 18 pv

”Musikaalikapellimestari on hyvä tyyppi ja luo porukkaan hyvän hengen. Eikä haittaa, jos hän on hyvä kapellimestarikin”. Klassisen koulutuksen saanut Martin Segerstråle työskentelee tällä hetkellä Tampereen teatterin Notre Damen kellonsoittaja -musikaalin kapellimestarina. Jos odottaa, että tässä työssä katsojat tulevat pyytämään nimmaria, niin on väärällä alalla. Musikaalissa, toisin kuin oopperassa, musiikki palvelee ja tukee näyttämön tapahtumia. Martin tuntee olevansa kotonaan musikaalin maailmassa, ja kaikkien muiden musiikillisten velvollisuuksien keskellä näytöksen johtaminen teatterimontussa tuntuu lähes levolta.

Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

Richard Wagner: Valkyyrioiden ratsastus oopperasta Valkyyria (Bournemouthin sinfoniaorkesteri, joht. Jose Serebrier).
August Söderman: Svenskt festspel (Helsingborgin sinfoniaorkesteri, joht. Okko Kamu).
Siedah Garrett - Glen Ballard - Quincy Jones: Man in the mirror (Michael Jackson ja yhtye).
Jean Sibelius: Etydi a-molli op. 76/2 (Martin Segerstråle, piano).
Adam Guettel: The Light in the Piazza musikaalista The Light in the Piazza (Kelli O´Hara, laulu, ja orkesteri, joht. Ted Sperling).
Pjotr Tshaikovski: Finaali Sinfoniasta nro 6 h-molli “Pateettinen” (Wienin filharmonikot, joht. Claudio Abbado).

Lähetykset

  • to 24.10.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Oulunsalossa syntynyt Viena Kangas on paitsi kuoronjohtaja myös someammattilainen. Kangas perusti oman tyyliin ja muotiin liittyvän bloginsa harrastuksena, mutta blogiverkoston myötä Kangas tienaa tätä nykyä osan elannostaan blogeja kirjoittamalla. Lestadiolaiskulttuurin keskellä kasvanut Kangas ei nuorena osannut edes ajatella, että naisesta voisi olla kuoronjohtajaksi. Oma kanttori-isä kuitenkin kannusti, ja kuoronjohdon opintojen alkaessa Helsingissä Viena tajusi, että juuri tätä ”haluaisin ja voisin tehdä”.

    Kankaan johtama CandoMini -lapsikuoro valittiin Yleisradio kauden 2019-2020 vuoden nuorisokuoroksi. Onneksi laulusta innostuvia lapsia löytyy edelleen, vaikka peruskoulun alati heikkenevä musiikinopetus ei kuoroharrastuksesta nuorison parissa niin ’coolia’ teekään. Studiossa piipahtavat myös Vienan laulavat ’kuorosiskot’ Hanna Lammi ja Emmi Saulamaa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Orlando di Lasso: O la o che bon eccho (Kas vain, kuinka täällä kaikuu) (Vesna-lapsikuoro, joht. Aleksandr Ponomarjov).
    Claude Debussy: Chevaux de bois (Karusellihevoset) teoksesta Ariettes oubliees (Unohdettuja lauluja) (Dawn Upshaw, sopraano, ja James Levine, piano).
    Pjotr Tshaikovski: Lumihiutaleiden tanssi baletista Pähkinänsärkijä (Leningradin filharmoninen orkesteri, joht. Jevgeni Mravinski).
    Anonyymi (Piae cantiones-kokoelma, 1582): Aetas Carmen melodiae (Kiitosvirret kirkkahimmat) (Viena Kangas, Emmi Saulamaa ja Hanna Lammi, laulu).
    Johann Sebastian Bach: 1. ja 2. osa Kantaatista nro 182 'Himmelskönig, sei willkommen' (Amsterdamin barokkikuoro ja Amsterdamin barokkiorkesteri, joht. Ton Koopman).
    Emmy Köhler (sov. Teemu Tommola): Nu tändas tusen juleljus (CandoMini ja Candominon naisäänet)

  • Nuorena Juho Lepistö tunsi olevansa ujo ja näkymätön. Pianonsoitosta tuli väylä, jonka kautta pääsi loistamaan. Herkäksi mutta lujaksi itsensä kokeva Juho ei sopeutunut oman uskonnollisen yhteisönsä arvomaailmaan. Identiteettiä etsiessä sekä mieli että keho alkoivat reistailla, ja motivaatio pianosoittoon hiipui. Kaikkien vaikeuksien jälkeen soittaminen tuntuu vihdoin taas hyvältä, ja tulevaisuus on auki. Omimmillaan 24-vuotias Lepistö on romanttisen musiikin parissa, ja erityisen läheiseltä tuntuu työskentely laulajien ja liedmusiikin parissa. Kuten Juhon entinen opettaja Eeva Havulehto yllätyspuhelussa toteaa: ”Juholla on tarinankertojan taito ja oma sisäinen ääni - on vain yksi Juho!”

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Strauss: September (Syyskuu) laulusarjasta Vier letzte Lieder (Neljä viimeistä laulua) (Rebecca Evans, sopraano, ja Roger Vignoles, piano).
    Jean Sibelius: Reverie (Unelma) sarjasta Kymmenen kappaletta pianolle op. 58 (Janne Mertanen).
    Frederic Chopin: Fantasia-impromptu cis-molli (Daniil Trifonov, piano).
    Sergei Rahmaninov: Preludi D-duuri op. 23/4 (Juho Lepistö, piano).
    Sergei Rahmaninov (sov. Michael Rot): Zdes horosho (Täällä on hyvä) (Anna Netrebko, sopraano, ja Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev).
    Johannes Brahms: 2. osa (Adagio) Pianokonsertosta nro 1 d-molli (Nelson Freire, piano, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Riccardo Chailly).

  • Maria Turunen otti ensimmäisen laulutuntinsa 24-vuotiaana, ja nyt kymmenen vuoden jälkeen musiikkiopinnot ovat käynnissä peräti kolmessa eri korkeakoulussa Suomessa ja Ruotsissa. Tänä vuonna Suomen Wagner-seura palkitsi Marian erityisellä Bayreuth-stipendillä. Kaiken rinnalla Turunen on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi ja työskennellyt sosiaalialalla rankkojenkin asioiden parissa. Yhteiskunnallisten epäkohtien kokeminen ruohonjuuritasolla saa ja sen pitääkin kuulua omissa musiikillisissa tulkinnoissa. Musiikkiopintojen kautta löytyi paras ystävä, pianisti Armaan Madar, ja yhdessä Maria ja Armaan tulkitsevat Sibeliusta Tähtitarhan studiossa. Kahdeksan vuoden yhteisen taipaleen jälkeen toisen kanssa voi puhua mistä tahansa vaikeistakin asioista ja erimielisyyksien kautta voi syntyä uusia kiinnostavia näkemyksiä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Wagner: Träume (Unelmia) kokoelmasta Wesendonck-lauluja (Renee Fleming, sopraano, ja Lontoon Philharmonia-orkesteri, joht. Sebastian Lang-Lessing).
    George David Weiss - George Douglas: What a wonderful world (Louis Armstrong ja orkesteri).
    Joel Linna - Tuomo Rannankari - Turkka Saarikoski: Kaksi kättä hississä (Joel Linna, laulu, ja Seminaarimäen Mieslaulajat, joht. Reima Viitala).
    Jean Sibelius (san. J.L. Runeberg): Men min fågel märks dock icke (Maria Turunen, sopraano, ja Armaan Madar, piano).
    Wolfgang Amadeus Mozart: Lacrimosa teoksesta Requiem (Arnold Schönberg -kuoro, ja Wienin Concentus Musicus -kamariorkesteri, joht. Nikolaus Harnoncourt).
    Gustav Mahler (san. Friedrich Rückert): Ich bin der Welt abhanden gekommen (Olen etääntynyt maailmasta) (Jessey Norman, sopraano, ja Irwin Gage, piano).

  • 29-vuotias Nuppu Koivisto väitteli äskettäin tohtoriksi naisten salonkiorkestereista Suomen
    suuriruhtinaskunnassa 1800- ja 1900-luvun taitteessa. Koivisto aloitti klassisen musiikin sukupuolirakenteiden tutkimisen jo paljon ennen kuin aiheesta nousi laajempi keskustelu. Muusikkoperheestä ponnistava Koivisto sai lahjaksi rakkauden musiikkiin, mutta soittamisen sijasta lukeminen ja kirjoittaminen on tuntunut oman ilmaisun pääkanavalta. Tasa-arvon ja feminismin nimiin vannova Koivisto toivoo, että tulevaisuudessa nykypäivän keskustelua naisten asemasta klassisen musiikin kentällä pidetään kummallisena ja vanhakantaisena.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Laura Netzel: 2. osa Sonaatista sellolle ja pianolle e-molli (Ola Karlsson, sello, ja Lucia Negro, piano).
    Lili Boulanger: Preludi Des-duuri (Anna Shelest, piano).
    Aleksandr Skrjabin: Etydi fis-molli op. 8/2 (Dmitri Aleksejev, piano).
    Agnes Tschetschulin: Berceuse (Annemarie Åström, viulu, ja Sonja Fräki, piano).
    Nadia Boulanger: 3. osa teoksesta Trois pieces (Antonio Meneses, sello, ja Celina Szrvinsk, piano).
    Vitezslava Kapralova: 3. osa Pianokonsertosta d-molli (Alice Rajnohova, piano, ja Filharmonie Bohuslava Martinu, joht. Tomas Hanus).

  • Helmi Malmgrenin musiikkiopinnot Karkkilan musiikkiopistossa lähtivät käyntiin nokkahuilunsoitolla. Eräs opettajista kuitenkin totesi, että pitkä ja pitkäsorminen tyttö ”näyttää ihan klarinetistilta”. Kun Helmin äiti vielä jossain vaiheessa totesi, että ”jotkut ihmisethän tekevät musiikkia ihan työkseen”, niin siemen muusikon uralle oli kylvetty. Sibelius-Akatemian lisäksi Oslossa ja ”klarinetistien Mekassa” Pariisissa opiskellut Malmgren tekee tällä hetkellä sijaisuutta Helsingin kaupunginorkesterissa. Monipuolisen freelancemuusikon rakkain alue on kamarimusiikki, jossa tarvitaan herkkyyttä kuunnella muita. Studiossa Helmi soittaa kuitenkin soolona Giacinto Scelsin kiehtovaa kappaletta ”Preghiera per un´ombra”.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Esa-Pekka Salonen: 'Ruhig und gesangvoll' teoksesta Nachtlieder (Kullervo Kojo, klarinetti, ja Juhani Lagerspetz, piano).
    Isang Yun: 3. osa (Tahti 159-241) Kvintetosta klarinetille ja jousikvartetille nro 2 (Eduard Brunner, klarinetti, ja Amati-kvartetti).
    Freddie Mercury: Love of my life (Queen).
    Giacinto Scelsi: Preghiera per un´ombra (Helmi Malmgren, klarinetti).
    Olivier Messiaen: 1. osa 'Kristalliliturgia' teoksesta Aikojen lopun kvartetto (Pascal Moragues, klarinetti, ja Trio Wanderer).
    Hans Abrahamsen: 3. osa 'I will go out now' teoksesta Let me tell you (Barbara Hannigan, sopraano, ja Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Andris Nelsons).

  • Kymmenisen vuotta sitten musikaalikoulutus oli Suomessa vielä lapsenkengissä. Mira Ormala päätti yrittää sisään maineikkaaseen Lontoon Royal Academy of Musiciin, pääsi sinne opiskelemaan, tapasi miehen ja jäi sille tielle. Lontoosta tuli Miran kotikaupunki. Kaksoiskansalaisuuden haku oli pitkä prosessi, mutta nyt ei tarvitse hermoilla brexitin kanssa. Kovaan ja tinkimättömään työntekoon tottunut Mira pääsi tekemään Oslossa unelmiensa roolin, Oopperan kummituksen Christinen. Riikan haastattelussa Mira kertoo musikaalimaailman kovasta kilpailusta ikävine lieveilmiöineen, mutta myös vahvasta yhteisöllisyydestä ja yhteishengestä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Frédéric Chopin: Balladi nro 3 As-duuri (Seong-Jin Cho, piano).
    Giacomo Puccini: Liun aaria ‘Signore, ascolta’ oopperasta Turandot (Maria Callas, sopraano, ja Philharmonia-orkesteri, joht. Tullio Serafin.).
    John Williams: Flying theme elokuvasta E.T. (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. John Williams).
    Mira Ormala: Never enough (Mira Ormala ja yhtye).
    Andrew Lloyd Webber: The Phantom of the Opera musikaalista The Phantom of the Opera (Ramin Karimloo, laulu, ja Sierra Boggess, laulu, sekä nimeämätön orkesteri).
    Leonard Bernstein: ‘Make our garden grow’ operetista Candide (Robert Rounseville, tenori/Candide, Barbara Cook, soprano/Cunegonde, muut laulusolistit, nimeämätön kuoro, sekä New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein).

  • ”Musikaalikapellimestari on hyvä tyyppi ja luo porukkaan hyvän hengen. Eikä haittaa, jos hän on hyvä kapellimestarikin”. Klassisen koulutuksen saanut Martin Segerstråle työskentelee tällä hetkellä Tampereen teatterin Notre Damen kellonsoittaja -musikaalin kapellimestarina. Jos odottaa, että tässä työssä katsojat tulevat pyytämään nimmaria, niin on väärällä alalla. Musikaalissa, toisin kuin oopperassa, musiikki palvelee ja tukee näyttämön tapahtumia. Martin tuntee olevansa kotonaan musikaalin maailmassa, ja kaikkien muiden musiikillisten velvollisuuksien keskellä näytöksen johtaminen teatterimontussa tuntuu lähes levolta.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Wagner: Valkyyrioiden ratsastus oopperasta Valkyyria (Bournemouthin sinfoniaorkesteri, joht. Jose Serebrier).
    August Söderman: Svenskt festspel (Helsingborgin sinfoniaorkesteri, joht. Okko Kamu).
    Siedah Garrett - Glen Ballard - Quincy Jones: Man in the mirror (Michael Jackson ja yhtye).
    Jean Sibelius: Etydi a-molli op. 76/2 (Martin Segerstråle, piano).
    Adam Guettel: The Light in the Piazza musikaalista The Light in the Piazza (Kelli O´Hara, laulu, ja orkesteri, joht. Ted Sperling).
    Pjotr Tshaikovski: Finaali Sinfoniasta nro 6 h-molli “Pateettinen” (Wienin filharmonikot, joht. Claudio Abbado).

  • Pitkän linjan taituri Petrus Kähkönen on kova läyhäämään, jos joku asia puhuttelee. Kärsimätön mutta kiltti Kähkönen opettelee freelancerin elämää Helsingin kaupunginteatterin pitkän kiinnityksen jälkeen. Viime vuonna Kinky Bootsissa hurmannut näyttelijä-laulaja eläytyy nyt täysillä kyttyräselkäisen kellonsoittajan rooliin Tampereen teatterin suursatsauksessa ’Notre Damen kellonsoittaja’. Tampereen rento meininki maadoittaa kovilla kierroksilla käyvän Kähkösen. Studiossa syntyy live-esitys Robbie Williamsin biisistä ’Angels’.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    George Gershwin: Preludi nro 1 B-duuri (Yo-Yo Ma, sello, ja Kathryn Stott, piano).
    Rise Robots Rise: If I only knew (Tom Jones ja yhtye).
    John Lennon - Paul McCartney: Hey Jude (The Beatles).
    Robbie Williams - Guy Chambers: Angels (Petrus Kähkönen, laulu ja piano).
    Jeanine Tesori - David Lindsay-Abaire: Who I´d be musikaalista Shrek (Daniel Breaker, laulu/Aasi, Brian D´Arcy James, laulu/Shrek, ja nimeämätön orkesteri).
    Hans Zimmer: This land piirroselokuvasta Leijonakuningas (Orkesteri, joht. Nick Glennie-Smith).

  • ”Pirskahteleva, positiivinen, mutta myös herkkä kaveri”. Näyttelijä-laulaja Panu Kangas on yksi Musiikkiteatteri NYT -ryhmän kantavista voimista. Panun mielestä Suomessa tehdään liian vähän teatteria nuorille yleisöille nuoria kiinnostavista asioista. Oman musiikkiteatteriryhmän kautta avautui mahdollisuus käsikirjoittaa ja ohjata esityksiä, jotka resonoivat tässä ajassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Panu esittää studiossa oman kappaleensa ’Hitaan ruokailijan balladi’ yhdessä pianisti Salli Rautiaisen kanssa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Benjamin Britten: ’Dramatic’ pianosarjasta Viisi valssia (Dejan Lazic, piano).
    Pharell Williams (sov. Andrew Coleman ja Mike Larson): ‘Happy’ musiikista elokuvaan Itse ilkimys 2 (Pharell Williams ja yhtye).
    Jaakko Salovaara: Freestyler (Bomfunk MC´s).
    Panu Kangas: Hitaan ruokailijan balladi (Panu Kangas, laulu, ja Salli Rautiainen, piano).
    Jonathan Larson: ’Seasons of love’ musikaalista Rent (Laulusolistit ja yhtye, joht. Tim Weil).
    Jussi Tuurna (san. Pirkko Saisio): ’Olis jossakin maa’ musiikista teatterinäytelmään Homo! (Jussi Tuurna ja yhtye).

  • Riikan tähtitarhassa kurkistetaan musikaalitähden arkeen. Iltaisin laulaja-näyttelijä Sonja Pajunoja muuntautuu Helsingin kaupunginteatterin lavalla merenneito Arieliksi. Tätä on edeltänyt kurinalainen valmistautuminen lämmittelyineen, äänenavauksineen ja maskeerauksineen - ja jokainen näytöspäivä päätetään verryttelyyn. Tukea työhön tuo kumppani Martti Manninen, joka on myös Pajunojan vastanäyttelijä. Kotiin töitä ei kuitenkaan tuoda ja vapaa-aika kuluukin liikunnan ja käsitöiden parissa. Riikan tähtitarhassa 27-vuotias musikaalitähti päästetään irti ja pianon ääreen tulkitsemaan "Hallelujah I Love Him So" -klassikkokappaletta.

    Ohjelman musiikit:

    Antonin Dvorak: Humoreski nro 7 Ges-duuri (Rachel Barton Pine, viulu, Matthew Hagle, piano)
    Otis Redding: Respect (Aretha Franklin)
    George Gershwin (säv.) Ira Gershwin (san.): They Can’t Take That Away From Me
    (Ella Fitzgerald, laulu, Louis Armstrong, trumpetti, Oscar Peterson, piano, Herb Ellis, kitara
    Ray Brown, basso, Buddy Rich rummut)
    Ray Charles: Hallelujah I Love Him So (Sonja Pajunoja laulu ja piano)
    Claude-Michel Schönberg: One Day More musikaalista Les Miserables (Stephen Brooker joht.)
    Alan Menken: Seize the Day animaatioelokuvasta Newsies (David Moscow, laulu, The Newsies, yhtye)

  • Muusikko Maija Kauhanen on lähtenyt ennakkoluulottomasti mukaan mitä kummallisimpiin projekteihin. Oudoissa olosuhteissa voi voittaa itsensä ja oppia paljon uutta. Viime vuonna Etno-Emmalla palkitulle Kauhaselle tärkeintä on oman äänen ja persoonan etsiminen. Isän tekemät kanteleet kulkevat keikoilla mukana, myös Riikan tähtitarhan studiossa. Maija esittää elävänä esityksenä maagisen kappaleen Alttarille.

    Ohjelma on uusinta keväältä 2018.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Maria Kalaniemi: Ahma (Maria Kalaniemi Quartet).
    Jane Harbour - Jason Sparkes - Alex Vann: Yellow noise (Spiro).
    Lucas Sieber - Jesper Tonnov: Superhero (Daze).
    Maija Kauhanen: Alttarille (Maija Kauhanen, laulu ja kantele)
    Georg Buljo: Vuoi vuoi mu (Mari Boine ja yhtye).
    Tuomas A. Turunen: I held her hand and said goodbye (Tuomas A. Turunen, piano).

  • Häävalmistelut pitivät Ville Matvejeffin niin kiireisenä koko loppukesän, että Riikan piti lähteä Villen perässä Jyväskylään tekemään Tähtitarhaa. Väsynyt mutta onnellinen Matvejeff tunnustaa olevansa romanttinen mies. Musiikkielämässä Matvejeff toimii huipputasolla monella areenalla: Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina, liedpianistina (keikkaillen muun muassa Karita Mattilan kanssa), ja juuri äskettäin aloittaneena Savonlinnan oopperajuhlien taiteellisena johtajana. Ihmisäänen ja tekstin yhteys on Matvejeffille yksi rakkaimmista asioista taidemusiikin saralla. Matvejeff vastustaa ankarasti agentuurien ajamaa bisnesajattelua, jossa taidemuusikot karsinoidaan tiettyihin genrelokeroihin. Urautumisen välttäminen ja omien intohimojen toteuttaminen on tosi taiteilijalle tärkeintä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Sergei Rahmaninov: 4. osa Sinfoniasta nro 2 e-molli (Bergenin filharmoninen orkesteri, joht. Andrew Litton).
    Ville Matvejeff: Viulukonsertto (Petri Aarnio, viulu, ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Osmo Vänskä).
    Chick Corea: Spain (Chick Corea ja Return to Forever).
    Jean Sibelius: Impromptu E-duuri op. 5/6 (Ville Matvejeff, piano).
    Sergei Rahmaninov: 'Bogoroditse devo' teoksesta Vigilia (Ruotsin radiokuoro, joht. Tonu Kaljuste).
    Bernd Alois Zimmermann: ’Dona nobis pacem’ teoksesta Requiem für einen jungen Dichter (Phyllis Bryn-Julson, sopraano, Roland Hermann, baritoni, Lutz Lansemann ja Hans Franzen, puhe, sekä Manfred-Schoof-Quintett, Kölnin radiokuoro, Pohjois-Saksan radion kuoro, Wienin radiokuoro, ja Kölnin radion sinfoniaorkesteri, joht. Gary Bertini).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä