Välilevyjä

Välilevyjä Manalasta

  • 55 min
  • 11 kk 23 pv

Tuonpuoleisen olemus vaihtelee uneliaasta hiljaiselosta ikuiseen piinaan, ja sekös säveltäjiä innoittaa, semminkin kun rajan ylittämiseen liittyy aina kuolematonta sankaruutta, rakkautta tai molempia. Styks-virta ylitetään kerran jos toisenkin, kun Välilevyissä kurkistellaan Tuonelaan, turvallisesti taiteen kautta.

1. Tönu Körvits: Labyrinth 1 (Tallinnan kamariork./Tönu Kaljuste)
2. Aulis Sallinen: Lemminki Tuonelassa sarjasta Rauta-aika (Helsingin kaupunginork./Okko Kamu)
3. Claudio Monteverdi: Styksin ylitys oopperasta L'Orfeo (Le Concert d'Astrée ja solisteja/Emmanuelle Haïm)
4. Marc-Antoine Charpentier: "Noire filles du Styx", Medeian aaria (Patricia Petibon ja La Cetra/Andrea Marcon)
5. Monsier de Sainte Colombe le Fils: Tombeau pour Monsier de Sainte Colombe le Père (Jordi Savall)
6. Manuel Cardoso: Non mortui qui sunt in inferno (Monteverdi-kuoro/John Eliot Gardiner)
7. Erik Chisholm: Inferno teoksesta Pictures from Dante (Skotlannin kunink. kansallisork./Martin Yates)
8. Arthur Foote: Francesca da Rimini (Seattle Symphony/Gerard Schwarz)
9. John Dowland: Come, heavy sleep (Dorothee Mields ja The Sirius Viols)

Lähetykset

  • ma 11.11.2019 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Tuonpuoleisen olemus vaihtelee uneliaasta hiljaiselosta ikuiseen piinaan, ja sekös säveltäjiä innoittaa, semminkin kun rajan ylittämiseen liittyy aina kuolematonta sankaruutta, rakkautta tai molempia. Styks-virta ylitetään kerran jos toisenkin, kun Välilevyissä kurkistellaan Tuonelaan, turvallisesti taiteen kautta.

    1. Tönu Körvits: Labyrinth 1 (Tallinnan kamariork./Tönu Kaljuste)
    2. Aulis Sallinen: Lemminki Tuonelassa sarjasta Rauta-aika (Helsingin kaupunginork./Okko Kamu)
    3. Claudio Monteverdi: Styksin ylitys oopperasta L'Orfeo (Le Concert d'Astrée ja solisteja/Emmanuelle Haïm)
    4. Marc-Antoine Charpentier: "Noire filles du Styx", Medeian aaria (Patricia Petibon ja La Cetra/Andrea Marcon)
    5. Monsier de Sainte Colombe le Fils: Tombeau pour Monsier de Sainte Colombe le Père (Jordi Savall)
    6. Manuel Cardoso: Non mortui qui sunt in inferno (Monteverdi-kuoro/John Eliot Gardiner)
    7. Erik Chisholm: Inferno teoksesta Pictures from Dante (Skotlannin kunink. kansallisork./Martin Yates)
    8. Arthur Foote: Francesca da Rimini (Seattle Symphony/Gerard Schwarz)
    9. John Dowland: Come, heavy sleep (Dorothee Mields ja The Sirius Viols)

  • Klassinen musiikki on hienostunutta, kaunista ja pääasiassa hiljaista. Sen ei tarvitse tehdä vaikutusta volyymilla, kuten barbaarisen populaarimusiikin. Paitsi nyt, kun Välilevyissä käännetään nupit kaakkoon ja nautitaan melusta. Sitä on paljon ja monenlaista, ja kun luulee, että volyymi ei enää voi kasvaa, se kasvaa silti, koska säveltäjät ovat taitavia pitämään melua.

    Toimittajana Kare Eskola.

    Ohjelma on uusinta marraskuulta 2018.

    1. Luigi Boccherini: Menuetti jousikvintetosta E-duuri (La Magnifica Comunita)
    2. Aleksandr Mosolov: Valimo bal. Teräs (Neuvostoliiton valtion SO/Jevgeni Svetlanov)
    3. Uuni Klami: Maan synty Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    4. Igor Stravinsky: Uhritanssi bal. Kevätuhri (Philharmonia-ork./Esa-Pekka Salonen)
    5. Jörg Widmann: Antiphon (Ruotsin RSO/Daniel Harding)
    6. Olivier Messiaen: Et j'entendis la voix d'une foule immense teoksesta Et exspecto resurrectionem mortuorum (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    7. Louis Vierne: Carillon de Westminster (Petur Sakari)
    8. György Ligeti: L'escalier du diablé (Pierre-Laurent Aimard)
    9. Eugene Ysaye: Les furies (Raivottaret) sooloviulusonaatista nro 2 a-molli (Alina Ibragimova)
    10. George Antheil: Ballet mécanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    11. Jon Leifs: Hekla (HKO ja Helsingin filharmoninen kuoro/Leif Segerstam)

  • Suomessa kekri on unohtunut, halloween on vieras, dia de muertosin räikeys nolottaa eivätkä pyhimykset kuulu uskomusjärjestelmän ytimeen. Niinpä pyhäinpäivän vietto pelkistyy kynttilämeriin, koska kuolleita rakkaita on kaikilla. Oli myöhäissyksyn perinne mikä hyvänsä, se liittyy ikiaikaiseen ketjuun ja globaaliin verkkoon. Ihmiset elävät ja kuolevat, ja siinä välissä heidän perinteensä välittyvät ja muuttuvat - myös musiikki.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tomas Luis de Victoria: O quam gloriosum (Monteverdi-kuoro/John Eliot Gardiner)
    2. J.S. Bach: Sonaatti kantaatista nro 106 "Actus tragicus" (Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    3. Pekka Jalkanen: Deesis, osa 2 (Tuuli Lindeberg, Elisabet Petsalo, Jarno Lehtola ja Teppo Lampela sekä kamarikuoro Krysostomos/Mikko Sidoroff)
    4. Franz Schubert: Litanie auf das Fest Allerseelen (Magdalena Kozena ja Christian Schmitt)
    5. Richard Strauss: Allerseelen (Jessye Norman ja Geoffrey Parsons)
    6. Nieminen & Litmanen: Dia de los muertos
    7. Eric Zeisl: Osia sarjasta November (UCLA Philharmonia/Neal Stulberg)
    8. Paul Haletzky: Myöhäissyksy (Radion viihdeorkesteri/George de Godzinsky)
    9. Leonora d'Este: Angeli archangeli troni (Musica secreta ja Celestial sirens)

  • "Äänet eivät ole ääniä vaan varjoja", sanoi Morton Feldman. Tämän voi tulkita vaikka niin, että musiikin sijasta kuulemme soitinten ja tilojen muokkaamia ja vääristämiä resonansseja. Mutta värähtelyjen epätasa-arvoisen voimistumisen ja vaimentumisen kaoottisuudessa asuu musiikin viehätys, jota tarkkaan kuuntelemalla voi päästä lähemmäs sitä ihmisen ihmeellistä rajapintaa, jossa akustinen ilmiö muuttuu taide-elämykseksi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Silvius Leopold Weiss: Sarabande luuttusonaatista nro 15 B-duuri (Robert Barto)
    2. Johann Jacob Froberger: Toccata nro 18 F-duuri (Assi Karttunen)
    3. Johannes Brahms: Andante - Poco piu animato, 1 osa triosta käyrätorvelle, viululle ja pianolle Es-duuri (Teunis van der Zwart, Isabelle Faust ja Alexander Melnikov)
    4. Nathan Riki Thomson: Cycles
    5. Johann Sebastian Bach: Toccata C-duuri, BWV564 (David Goode)
    6. Tapani Rinne & Teho Majamäki: Vibhav
    7. Attilio Ariosti: Prima lezione (Garth Knox, viola d'amore ja Agnès Vesterman, sello)
    8. Emilia Amper: Näckens polska från gamla tider
    9. Alvin Lucier: Nothing is real (Strawberry fields forever) (Marino Formenti)

  • Montaignen esseiden hengessä Välilevyjen toimitus listaa maailman hyviä ja nautittavia asioita keräilystä johdonmukaisuuden kautta liikuntaan, mikä saattaa avata ikkunoita ihmismielen rakenteeseen yleensä, tai ainakin musiikkiin.

    1. Jean Sibelius: Metsänhaltija (Sinfonia Lahti/Osmo Vänskä)
    2. Meriheini Luoto: Metsänpeitto VI
    3. Trio Mediaeval ja Arve Henriksen: Pyhän Magnuksen hymni "Nobilis humilis"
    4. Johann Sebastian Bach: 1. osa konsertosta uruille C-duuri Antonio Vivaldin mukaan (Masaaki Suzuki)
    5. Mathias Duplessy: Nocturne (Zsofia Boros)
    6. Nieminen & Litmanen: Leo Jokela
    7. W.A. Mozart: Adagio, 2. osa klarinettikonsertosta A-duuri (Kari Kriikku ja Tapiola Sinfonietta/john Storgårds)
    8. Henry Purcell: O Solitude (Daniel Taylor ja Da Sonar -yhtye)

  • Saharan eteläpuolinen Afrikka on länsimaiselle taidemusiikille edelleen tuntematon manner. Aluksi Afrikkaan suhtauduttiin välinpitämättömästi, sen jälkeen kulttuurivaihto on ollut lähes olematonta: muutama sointiväri ja svengistä riisuttu rummutus. Toisaalta musiikilliselta kolonialismilta on vältytty. Siinä hengessä Välilevyjen toimitus sonnustautuu hellekypäräänsä ja suuntaa korvat valppaina kohti tuntematonta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Camille Saint-Saëns: Africa (Stephen Hough ja Birminghamin SO/Sakari Oramo)
    2. Camille Saint-Saëns: Reverie du soir (a Blidah), 3. osa sarjasta Suite algerienne (Monacon FO/David Robertson)
    3. Jean-Philippe Rameau: Air pour les esclaves africains oopperabaletista Les Indes galantes (MusicAeterna/Teodor Currentzis)
    4. Giacomo Meyerbeer: "Pays merveilleux" oopp. L'Africaine (Roberto Alagna ja Covent Gardenin kuninkaallisen oopperan ork./Bertrand de Billy)
    5. William Walton: Johannesburg Festival Overture (Liverpoolin kuninkaallinen FO/Charles Groves)
    6. Heitor Villa-Lobos: Kankukus sarjasta Dancas Caracteristicas Africanas (Sonia Rubinsky)
    7. William Grant Still: Moderato assai, 1. osa sinfoniasta nro 1 "Afroamerikkalainen" (Detroitin SO/Neeme Järvi)
    8. John Cage: Bacchanale (Stephen Drury)
    9. Foday Musa Suso: Tilliboyo (Kronos-kvartetti ja Foday Musa Suso)
    10. Jouni Kaipainen: Beniniläinen aamulaulu (Tampere filharmonia/Hannu Lintu)

  • Onko musiikki on lähtökohtaisesti hybristä? Onko harhaista kuvitella, että yksilö muka voisi musiikilla ilmaista jotain tärkeää ihmisyydestä tai peräti pyhyydestä? Oli miten oli, näissä Välilevyissä keskitytään hybriksen vähemmän filosofisiin ilmentymiin, ja skepsis, epäily, on turvaverkkona korkeille pudotuksille.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Anton Bruckner: Feierlich, misterioso, 1. osa sinfoniasta nro 9 (Berliinin filharmonikot/Simon Rattle)
    50999 9529692 0
    2. Ludwig van Beethoven: Scherzo (Allegro), 3. osa sinfoniasta nro 3 Es-duuri ”Eroica” (18. vuosisadan orkesteri/Frans Brüggen)
    3. Richard Wagner: Isolden lemmenkuolo (Philadelphian ork./Christian Thielemann)
    4. Arnold Schönberg: Andante grazioso, 2. osa viulukonsertosta (Hilary Hahn ja Ruotsin RSO/Esa-Pekka Salonen)
    5. Isaac Albeniz: Navarra (Artur Rubinstein)
    6. Lauri Porra: Stasis, teoksesta Domino Suite (Aki Rissanen ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)
    7. Sergei Rahmaninov: Kiitä sieluni Herraa (Latvian Radiokuoro/Sigvards Klava)
    8. Aleksandr Srjabin (sov. Aleksandr Nemtin): Valmistauminen lopullista Mysteeriä varten (Berliinin saksalainen sinfoniaorkesteri/Vladimir Ashkenazy)

  • Musiikki on oman toimensa ohella aina viestinyt rahaa, valtaa ja kulttuuripääomaa. Etenkin rahaa ja valtaa koskeva viesti menee parhaiten perille lukumäärällä, koolla ja äänenvoimakkuudella. Ei siis ihme, että polyfoninen nokittelu eteni aina 60-äänisyyteen asti, ja että Mahlerin vaatimuksia mammuttiorkesterista ei pidetty hybriksenä. Näissä Välilevyissä suuri on kaunista - tai ainakin sitä on paljon.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Picard: Gloria (Gothic Voices)
    2. Alessandro Striggio: Agnus Dei teoksesta Missa sopra Ecco si beato giorno (Le Concert Spirituel/Hervé Niquet)
    3. Heinrich Ignaz Franz von Biber: Agnus Dei teoksesta Missa Salisburgensis (Hesperion XXI, Le Concert des Nations ja La Capella Reail de Catalunya/Jordi Savall)
    4. G.F. Händel: Alkusoitto Ilotulitusmusiikista (Le Concert Spirituel/Hervé Niquet)
    5. Gustav Mahler: Alles Vergängliche sinfoniasta nro 8 Es-duuri (Birminghamin sinfoniakuoro, -nuoriskuoro ja -orkesteri sekä Lontoon sinfoniakuoro ja Toronton lapsikuoro/Simon Rattle)
    6. J.S. Bach (sov. Leopold Stokowski): Andante sostenuto (BBC:n FO/Matthias Bamet)
    7. Ira ja George Gerschwin: Strikle up the band (Ann Leaf ja Gaylord Carter (Wurlitzer-teatteriurut)
    8. Sibelius-Akatemian Folk Big Band: Ruskova

  • Oletteko huomanneet, että Suomessa keskustellaan kiivaasti sukupuolten tasa-arvosta taidemusiikissa? Siinä keskustelussa kaikki haluavat samaa asiaa mutta näyttelevät ennalta-arvattavia rooleja kuin commedia dell'artessa, mäiskien toisiaan humanistisilla astaloilla kohti tasa-arvoa. Välilevyt ei tietenkään osallistu moiseen, mutta esittelee ne roolit, jotka taidemusiikin tasa-arvokeskustelussa voi ottaa. Kuunnelkaa niin tiedätte, miten näytellä osanne.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Clara Schumann: Romanssi nro 3 B-duuri (Lisa Batiashvili ja Alice Sara Ott)
    2. Johann Josef Ignaz Brentner: "O beata, per quam data nova mundi gaudia" teoksesta Hymnodia divina (Ensemble Inegal/Adam Viktora)
    3. George Walker: Allegro, 3. osa pasuunakonsertosta (Christian Lindberg ja Malmön SO/James DePreist)
    4. Rosa Giacinta Badalla: Pane angelico (Earthly Angels)
    5. J.S. Bach: Sarabande, 4. osa soolosellosarjasta nro 3 C-duuri (Marko Ylönen)
    6. Anonyymi 1100-luvulta: Gar kom lebare dha al-ghaiba (Montserrat Figueras, Driss El Maloumi, Fahmi Alqhai ja Begona Olavide)
    7. Joseph Boulogne, le Chevalier de Saint-Georges: Rondeau viulukonsertosta A-duuri (Takako Nishizaki ja Kölnin kamariork./Helmut Müller-Brühl)
    8. Florence Beatrice Price: Tropical noon kok. Dances in the canebrakes (Chicago Sinfonietta/Mei-Ann Chen)

  • Että äänellä on merkitys, on oltava hiljaisuutta. Siksi Välilevyt oli kesätauolla. Toimittajan musiikkipaastoon mahtui silti muutamia herkkuhetkiä, joissa maailma loi merkitystä musiikkiin ja musiikki maailmaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Toccata e-molli, BWV914 (Mahan Estefani)
    2. Improvisaatio - Domenico Pellegrini: Chiaccona in parte variate alla vera spagnuola (O/Modernt/Hugo Ticciati)
    3. J.S. Bach: Goldberg-muunnelmia (Beatrice Rana)
    4. Leonard Bernstein: The Masque sinfoniasta nro 2 ”The Age of Anxiety” (Beatrice Rana ja Santa Cecilia -akatemian orkesteri/Antonio Pappano)
    5. J.C. Bach: Silveran aaria oopp. Zanaida (Julie Fioretti ja Opera Fuoco/David Stern)
    6. Sebastian Fagerlund: Stonework (RSO/Hannu Lintu)
    7. Lars Petter Hagen: To Zeitblom (Gjermund Larsen ja Oslon FO/Rolf Gupta)
    8. Norah Jones: Begin again
    9. Pjotr Tshaikovski: Kerubiveisu Johannes Krysostomoksen liturgiasta (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)

  • Pihapuut ovat kasvaneet, järven virtaus muuttunut ja vanhemmat vanhentuneet, mutta isän ja äidin levyhylly Keski-Suomen perukoilla on ennallaan. Sen edessä voi paitsi antautua nostalgian vietäväksi myös pohdiskella estetiikan periytymistä. Miksi ihmeessä isä ja äiti loivat makunsa melkein tyhjästä, mutta poika omi sen laiskasti sellaisenaan? Kenties isän ja äidin levyhylly vain sattui olemaan niin hyvä...

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta huhtikuulta 2017.

    1. Jean-Marie Leclair: Sonaatti nro 8 G-duuri (Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini, Maurizio Naddeo ja Pascal Monteilhet)
    2. Jean Sibelius: Andante mosso, quasi allegretto, 2. osa sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Berliinin FO/Herbert von Karajan)
    3. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Magnificat nro 8 kok. Magnificat liber primus, 1591 (Cambridgen King's Collegen kuoro/David Willcocks)
    4. Melkiittien sävelmä: Jumalansynnyttäjän kiitosvirsi Johannes Krysostomoksen liturgiasta (Marie Keyrouz ja L'Ensemble de la Paix)
    5. Arvo Pärt: An den Wassern zu Babel sassen wir und weinten (The Hilliard Ensemble)
    6. Georg Friedrich Händel: Let the bright Seraphim oratoriosta Samson (Kathleen Battle, Wynton Marsalis ja Orchestra of St. Luke's/John Nelson)
    7. J.S. Bach: Vergnuegen und Lust, Gedeihen und Heil hääkantaatista nro 197 (Kathleen Battle, Itzhak Perlman ja yhtye)
    8. Tonu Korvits: Come, walk with me kok. Moorland Elegies (Viron filharmoninen kamarikuoro ja Tallinnan kamariorkesteri/Risto Joost)

  • Jousi- ja kitarasoittimien kehityshistorioista piirtyy esiin kaksi hyvin erilaista tietä soittimelliseen kukoistukseen. Kitarasoittimet ovat jakaantuneet lukemattomiin alalajeihin ja soitinperheisiin, jotka taidemusiikin kovan ytimen ulkopuolella ovat päässeet vapaasti kehittymään monimuotoiseksi joukoksi keskenään hyvin erilaisia soittimia. Jousisoitinten keskeisin länsimainen alalaji, viuluperhe, on puolestaan taidemusiikin kivijalka, joka historian kuluessa on monimuotoistumisen sijaan karsiutunut nykyiseen kompaktiin nelijäseniseen muotoonsa. Kitarat ja viulut ovat nykypäivän suosituimpia soittimia, mutta eri syistä ja erilaisten historiallisten polkujen muovaamina.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Trad./Hendrix: Hey Joe (Jarmo Julkunen)
    2. Anon. ransk. tanssimusiikkia, 1500-luku (Daniel Estrem)
    3. Heinrich Ignaz Biber: Sonaatti viululle ja basso continuolle 12 (Monica Huggett, Trio Sonore)
    4. Johnny ”Guitar” Watson: Three Hours Past Midnight
    5. Johann Strauss II: Furioso Polka (Orchesta Anima Eterna, joht. Jos van Immerseel)
    6. Kaija Saariaho: Fleurs de neige (Meta4)
    7. John Dowland: Farwell (Hopkinson Smith)
    8. Frank Zappa: Sexual Harassement In The Workplace
    9. Punch Brothers: Three Dots And A Dash

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä