Välilevyjä

Historiallisesti tietoinen

  • 55 min
  • 9 kk 27 pv

1950-luvulta alkaen taidemusiikki on ollut yhä enemmän HIP. Valitettavasti se tarkoittaa vain "historically informed performance". Historiallisesti tietoinen esitystapa on mullistanut musiikin esittämisen estetiikan, mutta vieläkään ei ole selvää, tuottaako historiallinen tietoisuus menneen vai nykyisen estetiikan mukaisia esityksiä. Onneksi asiaa voi ruotia alati parempien ja moninaisempien barokkimusiikkiesitysten parissa.

Toimittajana Kare Eskola.

1. C.P.E. Bach: Adagio ma non molto sonaatista viululle ja kosketinsoittimelle D-duuri (Tamsin Waley-Cohen ja James Baillieu)
2. Giuseppe Tartini: 3. osa sonaatista viululle ja continuolle g-molli "Paholaistrilli" (David Oistrakh ja Vladimir Jampolski)
3. Giuseppe Tartini: 3. osa sonaatista viululle ja continuolle g-molli "Paholaistrilli" (Chouchane Siranossian ja Jos van Immerseel)
4. Antonio Vivaldi: Allegro, 3. osa konsertosta Talvi, sarjasta Vuodenajat (Janine Jansen ja yhtye)
5. Georg Friedrich Händel: "Lascia la spina", Nautinnon aaria oratoriosta Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
6. Michelangelo Rossi: Toccata nro 7 kok. Toccate e correnti d'intavolatura d'organo e cimbalo (Lorenzo Ghielmi)
7. Claude Debussy: Voiles kok. Preludes I (Aleksei Ljubimov
8. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Sicut cervus desiderat (Westminsterin katedraalin kuoro/James O'Donnell)
9. J.S. Bach: Sarabande soolosellosarjasta nro 4 Es-duuri (Marko Ylönen)
10. J.S. Bach - Vikingur Olafsson: "Widerstehe doch der Suende", aaria kantaatista nro 54 (Vikingur Olafsson)

Lähetykset

  • ma 18.11.2019 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Melkein kaikki mikä taidemusiikissa on tärkeää, on hukkumaisillaan siirappiin, eikä sitä edes huomaa, koska taustalla soi kaunis, yksinkertainen musiikki. Tai sitten Välilevyjen taidemusiikkikäsitys on lopullisesti vieraantunut suuren yleisön taidemusiikkikäsityksestä. Todistusaineistona kuullaan toimituksen pöydälle muodin mukana hiipinyttä uusyksinkertaisen nykymusiikin paljoutta - sekä Spotifyn soittolistaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tonu Korvits: Azure, 7. osa kok. Songs from Dolores' Songbook (Viron kansallinen SO/Risto Joost)
    2. Daniel Herskedal: The Olive Farmer teoksesta Behind the Wall (Elin Torp Meland, Kjell Magne Robak ja Gro Merete Hjertvik)
    3. Gabriela Montero: Andante moderato, 2. osa pianokonsertosta nro 1 "Latin" (Gabriela Montero ja The Orchestra of the Americas/Carlos Miguel Prieto)
    4. Rebecca Dale: Materna requiem (Liverpoolin kunink. FO/Clark Rundell)
    5. Spotify: Soittolista "Classical New Releases"
    6. Stuart Hancock: Rapture, 5. osa orkesterisarjasta Raptures (BBC Concert Orchestra/Levon Parikian)
    7. Austin Wintory: I was born for this (Voces8)
    8. Hans Otte: Das Buch der Klänge, osa 10 (Ralph van Raat)

  • Musiikki ei ole vain järjestettyä ääntä. Joissakin genreissä ja elämänvaiheissa musiikin sosiaaliset ja yhteisölliset puolet ovat niin tärkeitä, että ääni tuntuu sivutuotteelta. Kaikki tietävät että kuorolaulun tehtävistä parinmuodostus on musisointia tärkeämpi, mutta sosiaalisuus läpäisee myös ammattimusiikin todellisuuden, silloinkin kun siihen ei kiinnitetä huomiota. Paitsi Välilevyissä.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jan Antonin Losy: Ouverture F-duuri (Jakob Lindberg)
    2. Timo Alakotila: Polska, 3. osa Concerto grossosta kamariorkesterille (Vox Artis/Ollitapio Lehtinen)
    3. Kenneth Nordman ja Mats Granfors: I fäälan
    4. Scott Joplin & Louis Chauvin: Heliotrope bouquet (Ukulelezaza)
    5. Gabriel Fauré (sov. Ari Viitanen): Pavane (Steel Pan Lovers)
    6. Alessandro Striggio: Agnus Dei messusta sopra Ecco Si Beato Giorno (Armonico Consort sekä Cambridgen Gonville & Caius Collegen kuoro)
    7. Astor Piazzolla: Soledad (Berliinin filharmonikkojen selloyhtye)
    8. Trad. (sov. Danish String Quartet): Ae römeser (Danish String Quartet)
    9. Domenico Scarlatti: Sonaatti f-molli (Janne Rättyä)

  • 1700-luvun loppupuolella Pohjois-Saksassa vaikutti joukko miehiä, joiden mielestä tunteita piti ilmaista, ja mitä enemmän sitä parempi. Tyylisuunnat Empfindsamkeit ja Sturm und Drang vaikuttivat barokin ja klassismin väliin kerrotussa ahtaassa raossa, mutta määrittelivät musiikin uudelleen tavalla, joka on voimassa yhä edelleen. Koska nämä saksalaiset tunteilijat kirjoittivat musiikkia eivätkä itsehoito-oppaita, Välilevyjen toimituskin ymmärtää, mistä on kysymys.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. C.P.E. Bach: Poco andante, 2. osa sonaatista viululle ja klaveerille h-molli (Tamsin Waley-Cohen ja James Baillieu)
    2. Carl Heinrich Graun: Gethsemane! Gethsemane! oratoriosta Der Tod Jesu (Monika Mauch ja L'Arpa festante/Thomas Gropper)
    3. C.P.E. Bach: Fantasia fis-molli "Freie Fantasie fürs Clavier" (Aleksei Ljubimov)
    4. Johann Schobert: Andante, 1. osa kvartetosta f-molli (Luciano Sgrizzi, Chiara Banchini, Veronique Mejean ja Philipp Bosbach)
    5. Joseph Martin Kraus: Alkusoitto oopp. Proserpin (Helsingin barokkiork./Aapo Häkkinen)
    6. Joseph Haydn: Maanjäristys teoksesta Seitsemän sanaa ristillä (Aapo Häkkinen)
    7. W.A. Mozart: "O voto tremendo" oopp. Idomeneo (Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Garnider)
    8. C.P.E. Bach: Allegro assai, 1. osa sinfoniasta e-molli (Orfeus Barock Stockholm)

  • Joulumusiikki soi radiossa aivan tarpeeksi, joten Välilevyissä kuullaan tänään vain kappaleita, joita ei todellakaan sävelletty jouluun. Vaan minkäs sille voi jos joku harmiton sävelluoma on pyytämättä ja yllätyksenä muuttunut joululauluksi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Georg Friedrich Händel: "For unto us a child is born", oratoriosta Messias (Arnold Schönberg -kuoro ja Concentus Musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt)
    2. Georg Joseph Vogler (sov. Kalevi Aho): Hoosianna (Sinfonia Lahti/Osmo Vänskä)
    3. Johann Sebastian Bach: "Jauchzet, frohlocket", jouluoratorion ensimmäisen joulupäivän kantaatista (Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    4. Johann Sebastian Bach: "Schlafe, mein Liebster", jouluoratorion toisen joulupäivän kantaastista (Yoshikazu Mera ja Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    5. Frederick Delius: Rekiretki (Lontoon kunink. FO/John Rutter)
    6. Leroy Anderson: Rekiretki (Vantaan viihdeorkesteri/Markku Johansson)
    7. Sandra Marteleur: En ganger till kaffet (Sandra Marteleur ja Gunnar Idenstam)
    8. Howard Blake: Walking in the air (Ronn MacFarlane)
    9. James S. Pierpont (sov. Spud Murphy): Jingle Bells (Benny Goodman and his Orchestra)
    10. Eric Whitacre: Alleluia (Kamarikuoro Värinä/Noora Hirn)

  • Teeman pitää olla yksinkertainen, että se olisi teema. Mutta hyvät säveltäjät eivät osaa säveltää mitään yksinkertaista, joten heidän pitää lainata teemat kakkosdivarin säveltäjiltä tai barokin sävelmassoista. Mutta silloinkin kun kakkosdivarin Paganini lainaa liigasarjan Rossinilta, Paganinin muunnelmat tunnetaan mutta Rossinin aaria on jäänyt unholaan. Välilevyjen teemana onkin korjata tätä epätasa-arvoa penkomalla teemojen alkuperää.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta huhtikuulta 2013.

    1. Henry Purcell: Rondeau musiikista näytelmään Abdelazer (The Brandenburg Consort/Roy Goodman)
    2. Benjamin Britten: Nuorten orkesteriopas (Birminghamin SO/Simon Rattle)
    3. G.P. Telemann: Menuetti orkesterisarjasta B-duuri (Freiburgin barokkiork.)
    4. Max Reger: Muunnelmia Telemannin teemasta (Marc-Andre Hamelin)
    5. G.F. Händel: Aria sarjasta B-duuri (Trevor Pinnock)
    6. Johannes Brahms: Muunnelmia Händelin teemasta (Jonathan Plowright)
    7. Joseph Haydn (attr.): Chorale St. Antoni (Ensemble Wien-Berlin)
    8. Johannes Brahms: Muunnelmia Haydnin teemasta (Lontoon FO/Marin Alsop)
    9. Gioacchino Rossini: Non piu sento oopp. Tuhkimo (Joyce DiDonato)
    10. Niccolo Paganini: Muunnelmia Rossinin teemasta Non piu sento (Salvatore Accardo ja Lontoon FO/Charles Dutoit)
    11. Gioacchino Rossini: Rukous oopp. Mooses Egyptissä (Ruggero Raimondi, Ambrosian-kuoro ja Philharmonia-ork./Claudio Scimone)
    12. Niccolo Paganini: Muunnelmia Rossinin Mooses-oopperan teemasta (David Oistrah ja Vladimir Jampolski)
    13. Niccolo Paganini: Kapriisi nro 24 (Julia Fischer)
    14. Witold Lutoslawski: Muunnelmia Paganinin teemasta (BBC:n SO/Edward Gardner)

  • Edellisen viikon Välilevyissä tarjottiin vinkkejä siitä, mistä kannattaa etsiä lajinsa parasta musiikkia. Palautteen perusteella vinkeille oli tilausta, joten laitetaanpa lisää! Tällä viikolla kerrotaan, miksi parasta crossoveria kannattaa etsiä 1600-luvun Espanjasta, ja mihin keskittyä Vivaldin tuotannossa, kun ei jaksaisi kahlata viittäsataa konserttoa ja viittäkymmentä oopperaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Santiago de Murcia: Cumbées ja Fandango (Paul O'Dette, Andrew Lawrence-King, Pedro Estevan, Pat O'Brien ja Steve Player)
    2. Antonio Vivaldi: Gloria, Et in terra pax ja Laudamus te teoksesta Gloria D-duuri, RV589 (Julia Lezhneva ja I Barocchisti/Diego Fasolis)
    3. Pavel Tshesnokov: Kerubiveisu (Conspirare/Craig Hella Johnson)
    4. Niccolo Paganini: Il carnevale di Venezia (Karen Gomyo ja Ismo Eskelinen)
    5. Ludwig van Beethoven: Allegro, 1. osa pianokonsertosta nro 5 Es-duuri "Keisarikonsertto" (Olli Mustonen ja Tapiola Sinfonietta)
    6. John Dowland: Lachrimae Antiquae ja Sir John Souch his Galiard (Phantasm ja Elizabeth Kenny)

  • Kalaa ei kannata ostaa maanantaina, ja sinfoniatkin ovat parhaita tuoreina. Musiikissa kannattaa poimia parhaat päältä ja suunnata aikaan, paikkaan ja genreen, jossa laatu on parhaimmillaan. Viulunsoitossa se tarkoittaa 1910-lukua, kuoromusiikissa jotain muuta. Välilevyjen laatuvinkeillä poimit parhaat päältä!

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Franz Joseph Haydn: Finaali (Presto) sinfoniasta nro 80 d-molli (Baselin kamariork./Giovanni Antonini)
    2. Claudio Monteverdi: Ch'io non t'ami cor mio (La Venexiana)
    3. Henryk Wieniawski: Masurkka D-duuri (Jan Kubelik)
    4. Leonard Bernstein: Kolme muunnelmaa baletista Fancy free (Boston Pops -orkesteri/Arthur Fiedler)
    5. J.S. Bach: "Wie zittern und wanken", aaria kantaatista nro 105 (Hana Blazikova ja Collegium Vocale/Philippe Herreweghe)
    6. Erik Satie: Cinéma (Alexandre Tharaud ja Eric Le Sage)
    7. Kevin Puts: Network (Cincinnatin SO/Paavo Järvi)

  • Alun perin passacaglia oli riffivetoista,kitaristien improvisoimaa väliaikamusiikkia aurinkoisen Espanjan kaduilta. Nimi tarkoittaa kadulla kulkemista, ja passacaglia on kulkenutkin pitkän matkan. Bachin luo ehtiessään se oli jo muuttunut arvokkaaksi, raskaaksi ja kontrapunktiseksi sävellysmuodoksi.

    Päivän Välilevyissä kuljetaan passacaglian mukana pitkin Eurooppaa, ja kiitellään sitä, että olennainen passacaglian DNA:sta on säilynyt. Toistuva linja antaa moderneillekin passacaglioille ryhtiä.

    Ohjelma on uusinta tammikuulta 2016.

    1. Angiol Michele Bartolotti: Passacaglia G-duuri (Gordon Ferries, teorbi)
    2. Girolamo Frescobaldi: Cosi mi disprezzate (Arianna Savall, Rolf Lislevand ja yhtye)
    3. Biagio Marini: Passacalio (Battalia)
    4. Michel-Richard Delalande: Passacaille en chaconne (La Simphonie du Marais/Hugo Reyne)
    5. Luigi Boccherini: Passa calle kvintetosta C-duuri (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
    6. Benjamin Britten: Passacaglia teoksesta Nocturnal (Otto Tolonen)
    7. Maurice Ravel: Passacaille pianotriosta (Florestan-trio)
    8. Pehr Henrik Nordgren: Passacaglia jousikvartetosta nro 10 (Tempera-kvartetti)

  • 1950-luvulta alkaen taidemusiikki on ollut yhä enemmän HIP. Valitettavasti se tarkoittaa vain "historically informed performance". Historiallisesti tietoinen esitystapa on mullistanut musiikin esittämisen estetiikan, mutta vieläkään ei ole selvää, tuottaako historiallinen tietoisuus menneen vai nykyisen estetiikan mukaisia esityksiä. Onneksi asiaa voi ruotia alati parempien ja moninaisempien barokkimusiikkiesitysten parissa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. C.P.E. Bach: Adagio ma non molto sonaatista viululle ja kosketinsoittimelle D-duuri (Tamsin Waley-Cohen ja James Baillieu)
    2. Giuseppe Tartini: 3. osa sonaatista viululle ja continuolle g-molli "Paholaistrilli" (David Oistrakh ja Vladimir Jampolski)
    3. Giuseppe Tartini: 3. osa sonaatista viululle ja continuolle g-molli "Paholaistrilli" (Chouchane Siranossian ja Jos van Immerseel)
    4. Antonio Vivaldi: Allegro, 3. osa konsertosta Talvi, sarjasta Vuodenajat (Janine Jansen ja yhtye)
    5. Georg Friedrich Händel: "Lascia la spina", Nautinnon aaria oratoriosta Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    6. Michelangelo Rossi: Toccata nro 7 kok. Toccate e correnti d'intavolatura d'organo e cimbalo (Lorenzo Ghielmi)
    7. Claude Debussy: Voiles kok. Preludes I (Aleksei Ljubimov
    8. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Sicut cervus desiderat (Westminsterin katedraalin kuoro/James O'Donnell)
    9. J.S. Bach: Sarabande soolosellosarjasta nro 4 Es-duuri (Marko Ylönen)
    10. J.S. Bach - Vikingur Olafsson: "Widerstehe doch der Suende", aaria kantaatista nro 54 (Vikingur Olafsson)

  • Tuonpuoleisen olemus vaihtelee uneliaasta hiljaiselosta ikuiseen piinaan, ja sekös säveltäjiä innoittaa, semminkin kun rajan ylittämiseen liittyy aina kuolematonta sankaruutta, rakkautta tai molempia. Styks-virta ylitetään kerran jos toisenkin, kun Välilevyissä kurkistellaan Tuonelaan, turvallisesti taiteen kautta.

    1. Tönu Körvits: Labyrinth 1 (Tallinnan kamariork./Tönu Kaljuste)
    2. Aulis Sallinen: Lemminki Tuonelassa sarjasta Rauta-aika (Helsingin kaupunginork./Okko Kamu)
    3. Claudio Monteverdi: Styksin ylitys oopperasta L'Orfeo (Le Concert d'Astrée ja solisteja/Emmanuelle Haïm)
    4. Marc-Antoine Charpentier: "Noire filles du Styx", Medeian aaria (Patricia Petibon ja La Cetra/Andrea Marcon)
    5. Monsier de Sainte Colombe le Fils: Tombeau pour Monsier de Sainte Colombe le Père (Jordi Savall)
    6. Manuel Cardoso: Non mortui qui sunt in inferno (Monteverdi-kuoro/John Eliot Gardiner)
    7. Erik Chisholm: Inferno teoksesta Pictures from Dante (Skotlannin kunink. kansallisork./Martin Yates)
    8. Arthur Foote: Francesca da Rimini (Seattle Symphony/Gerard Schwarz)
    9. John Dowland: Come, heavy sleep (Dorothee Mields ja The Sirius Viols)

  • Klassinen musiikki on hienostunutta, kaunista ja pääasiassa hiljaista. Sen ei tarvitse tehdä vaikutusta volyymilla, kuten barbaarisen populaarimusiikin. Paitsi nyt, kun Välilevyissä käännetään nupit kaakkoon ja nautitaan melusta. Sitä on paljon ja monenlaista, ja kun luulee, että volyymi ei enää voi kasvaa, se kasvaa silti, koska säveltäjät ovat taitavia pitämään melua.

    Toimittajana Kare Eskola.

    Ohjelma on uusinta marraskuulta 2018.

    1. Luigi Boccherini: Menuetti jousikvintetosta E-duuri (La Magnifica Comunita)
    2. Aleksandr Mosolov: Valimo bal. Teräs (Neuvostoliiton valtion SO/Jevgeni Svetlanov)
    3. Uuni Klami: Maan synty Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    4. Igor Stravinsky: Uhritanssi bal. Kevätuhri (Philharmonia-ork./Esa-Pekka Salonen)
    5. Jörg Widmann: Antiphon (Ruotsin RSO/Daniel Harding)
    6. Olivier Messiaen: Et j'entendis la voix d'une foule immense teoksesta Et exspecto resurrectionem mortuorum (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    7. Louis Vierne: Carillon de Westminster (Petur Sakari)
    8. György Ligeti: L'escalier du diablé (Pierre-Laurent Aimard)
    9. Eugene Ysaye: Les furies (Raivottaret) sooloviulusonaatista nro 2 a-molli (Alina Ibragimova)
    10. George Antheil: Ballet mécanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    11. Jon Leifs: Hekla (HKO ja Helsingin filharmoninen kuoro/Leif Segerstam)

  • Suomessa kekri on unohtunut, halloween on vieras, dia de muertosin räikeys nolottaa eivätkä pyhimykset kuulu uskomusjärjestelmän ytimeen. Niinpä pyhäinpäivän vietto pelkistyy kynttilämeriin, koska kuolleita rakkaita on kaikilla. Oli myöhäissyksyn perinne mikä hyvänsä, se liittyy ikiaikaiseen ketjuun ja globaaliin verkkoon. Ihmiset elävät ja kuolevat, ja siinä välissä heidän perinteensä välittyvät ja muuttuvat - myös musiikki.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tomas Luis de Victoria: O quam gloriosum (Monteverdi-kuoro/John Eliot Gardiner)
    2. J.S. Bach: Sonaatti kantaatista nro 106 "Actus tragicus" (Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    3. Pekka Jalkanen: Deesis, osa 2 (Tuuli Lindeberg, Elisabet Petsalo, Jarno Lehtola ja Teppo Lampela sekä kamarikuoro Krysostomos/Mikko Sidoroff)
    4. Franz Schubert: Litanie auf das Fest Allerseelen (Magdalena Kozena ja Christian Schmitt)
    5. Richard Strauss: Allerseelen (Jessye Norman ja Geoffrey Parsons)
    6. Nieminen & Litmanen: Dia de los muertos
    7. Eric Zeisl: Osia sarjasta November (UCLA Philharmonia/Neal Stulberg)
    8. Paul Haletzky: Myöhäissyksy (Radion viihdeorkesteri/George de Godzinsky)
    9. Leonora d'Este: Angeli archangeli troni (Musica secreta ja Celestial sirens)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä