Välilevyjä

Äänten varjot

  • 54 min
  • 7 kk 25 pv

"Äänet eivät ole ääniä vaan varjoja", sanoi Morton Feldman. Tämän voi tulkita vaikka niin, että musiikin sijasta kuulemme soitinten ja tilojen muokkaamia ja vääristämiä resonansseja. Mutta värähtelyjen epätasa-arvoisen voimistumisen ja vaimentumisen kaoottisuudessa asuu musiikin viehätys, jota tarkkaan kuuntelemalla voi päästä lähemmäs sitä ihmisen ihmeellistä rajapintaa, jossa akustinen ilmiö muuttuu taide-elämykseksi.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Silvius Leopold Weiss: Sarabande luuttusonaatista nro 15 B-duuri (Robert Barto)
2. Johann Jacob Froberger: Toccata nro 18 F-duuri (Assi Karttunen)
3. Johannes Brahms: Andante - Poco piu animato, 1 osa triosta käyrätorvelle, viululle ja pianolle Es-duuri (Teunis van der Zwart, Isabelle Faust ja Alexander Melnikov)
4. Nathan Riki Thomson: Cycles
5. Johann Sebastian Bach: Toccata C-duuri, BWV564 (David Goode)
6. Tapani Rinne & Teho Majamäki: Vibhav
7. Attilio Ariosti: Prima lezione (Garth Knox, viola d'amore ja Agnès Vesterman, sello)
8. Emilia Amper: Näckens polska från gamla tider
9. Alvin Lucier: Nothing is real (Strawberry fields forever) (Marino Formenti)

Lähetykset

  • ma 21.10.2019 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Jos kuunnellaan taidemusiikkia, mutta laulajan nimen perässä ei lue 'tenori' vaan 'laulu', laulaja on muukalainen, kotoisin kaukaisesta genrestä, jossa tähdet ovat toisenlaiset ja äänialat menettävät merkityksensä. Laulu ei eroa äänialasta kuin amatööri ammattilaisesta, vaan useimmiten luonnollisen tai kouluttamattoman laulun mielikuva syntyy vain kovalla työllä, ja kätkee taakseen ilmaisua, jota taidemusiikissa ei muuten tavoitettaisi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Peter Phillips: Amarilli di Julio Romano (Marianne Henriksson)
    2. Giulio Caccini: Amarilli mia bella (Janne Marja-aho ja Solmund Nystabakk)
    3. Cantigas de amigo: Quantas sabedes amar amigo (Mara Kiek ja Sinfonye)
    4. Trad.: Tarantella del Gargano (Marco Beasley ja L'Arpeggiata)
    5. Veljo Tormis, sov. Tonu Korvits: Tasase maa laul (Kadri Voorand ja Tallinnan kamariork./Tonu Kaljuste)
    6. Veli-Matti Puumala: "Se tuuli sousi seljällä", Husson laulu oopp. Anna Liisa (Sanna Kurki-Suonio ja Tapiola Sinfonietta/Jan Söderblom)
    7. Peteris Vasks: Sellokonsertto nro 2 "Läsnäolo" (Sol Gabetta ja Amsterdamin kamariork.)
    8. Vladimir Godar: Uspavanky (Iva Bittova ja yhtye)
    9. John Tavener: Prayer of the Heart (Björk ja Brodsky-kvartetti)
    10. Santiago de Murcia: Cumbees - Trad.: El Cielito Lindo (Hesperion XXI/Jordi Savall)

  • Millainen soitin, sellainen konsertto. Taidemusiikin perinteessä konserton jännite syntyy tietyn nimenomaisen soittimen ilmaisumahdollisuuksista, joita pitää käyttää kattavasti ja idiomaattisesti. Joten jos vetäisee pianokonserton haitarilla tai viulukonserton maniskalla, muusikot kuvittelevat, että levyvihko pitää täyttää puolustuspuheella. Oikeasti olisi idioottimaista pitäytyä idiomaattisuuteen. Elgarille oli sama soitetaanko hänen sellokonserttoaan alttoviululla ja Bach vehtasi konserttoja soittimelta toiselle minkä ehti, joten siitä vaan yrittämään! Sitä paitsi konsertot kahdelle urkukampiliiralle jäisivät tykkänään kuulematta, ellei niitä sovitettaisi käyttökelpoisempaan muotoon - vaikka ei se tietenkään ole sama...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Joseph Haydn: Rondo all'Ungarese pianokonsertosta D-duuri (Alexandre Tharaud ja Les Violons de Roy/Bernard Labadie sekä Viviane Chassot ja Baselin kamariork.)
    2. J.S. Bach: 1. osa konsertosta uruille d-molli Vivaldin mukaan (Masaaki Suzuki)
    3. J.S. Bach: Allegro, 1. osa konsertosta C-duuri kolmelle cembalolle / D-duuri kolmelle viululle (The Academy of Ancient Music/Christopher Hogwood)
    4. J.S. Bach: Andante, 2. osa viulukonsertosta a-molli (Avi Avital ja Kammerakademie Potsdam)
    5. J.S. Bach: Vivace, 1. osa konsertosta kahdelle viululle d-molli (Eddie South ja Stephane Grappelli)
    6. W.A. Mozart: Andante ma non troppo, 2. osa huilukonsertosta D-duuri (Sol Gabetta ja Baselin kamariork./Sergio Ciomei)
    7. Ludwig van Beethoven: Rondo (Allegro), 3. osa viulukonsertosta D-duuri, op.61a (Olli Mustonen ja Tapiola Sinfonietta)
    8. Edward Elgar: 1. osa sellokonsertosta e-molli (David Aaron Carpenter ja Philharmonia-ork./Christoph Eschenbach)
    9. Joseph Haydn: Allegro con spirito, 1. osa konsertosta kahdelle urkukampiliiralle nro 3 G-duuri (Haydn Sinfonietta Wien/Manfred Huss)

  • "Eka demo oli paras" sanoo todellinen konossööri, ja toden totta: Musiikillisesti merkittävien kehityskulkujen aluissa on viehätysvoimaa, joka kylläkin perustuu varsin moninaisille asioille. Retki varhaisiin musiikkeihin sisältää sekä arkaaisuuden avantgardea että aloittelijan tuuria.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tuntematon: Verbus patris umanatur O O (Gothic Voices)
    2. Johann Stamitz: Presto, 1. osa teoksesta Sinfonia a Quattro D-duuri (The New Dutch Academy/Simon Murphy)
    3. Poloneesi Tuuloksen nuottikirjasta (Erkki Palola ja Jaakko Vuornos)
    4. Jean Sibelius: Andante ja Allegro con brio, 2. ja 3. osa pianotriosta C-duuri "Lovisa" (Yoshiko Arai, Seppo Kimanen ja Juhani Lagerspetz)
    5. J.S. Bach: Preludi ja fuuga a-molli, BWV551 (Ton Koopman)
    6. Arnold Schönberg: Adagio teoksesta Verklärte Nacht (Tukholman kamariork./Esa-Pekka Salonen)
    7. Niccolo Paganini: La Campanella (Yehudi Menuhin ja Hubert Giesen)
    8. Oskar Sala: Concertando rubato sarjasta Elektronische Tanzsuite (Oskar Sala, trautonium)
    9. Alexander Agricola: Cecus non iudicat de coloribus (Rose Consort of Viols)

  • Miten nopeasti pitää soittaa, kun säveltäjä käskee soittamaan "Tempo giusto", oikeassa tempossa? Entä paljonko on "assai" (kyllin) ja paljonko "ma non troppo" (ei liikaa)? Musiikin tempomerkinnät ovat suhteellisuuksien, epämääräisyyksien ja historiallisten kerrostumien hetteikkö, jolla seikkailua metronomimerkinnät eivät suinkaan auta vaan haittaavat. 120 iskua minuutissa ei kerro musiikista mitään, mutta Beethovenin käyttämä tempomerkintä "Andante con moto assai vivace quasi allegretto ma non troppo" kertoo kaiken.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta tammikuulta 2014.

    1. Antonio Vivaldi: 3. osa konsertosta viululle, jousille ja continuolle d-molli (Giuliano Carmignola ja Accademia Bizantina/Ottavio Dantone)
    2. Igor Stravinsky: 1. osa Tempo giusto Dumbarton Oaks -konsertosta (Columbia-ork./Igor Stravinsky)
    3. J.S. Bach: Allavbreve D-duuri (Ton Koopman)
    4. J.S. Bach: Preludi h-molli (Andante) kok. DWK 1 (Rosalyn Tureck)
    5. Ludwig van Beethoven: 4. osa Allegro molto jousikvartetosta nro 9 C-duuri (Quartetto italiano)
    6. Ludwig van Beethoven: Kyrie messusta C-duuri (Monteverdi-kuoro ja Orchestre revolutionnaire et romantique/John Eliot Gardiner)
    7. Robert Schumann: 4. osa Prestissimo possibile pianosonaatista nro 3 f-molli (Vladimir Horowitz)
    8. Gustav Mahler: 3. osa Ruhevoll (Poco agadio) sinfoniasta nro 4 G-duuri (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen)

  • Taiteessa eka demo on paras, mutta toisaalta myös viimeinen villitsee, etenkin romantikkoja, koska viimeinen on yhtä aikaa loppu ja raja, katoavaisuutta ja pysyvyyttä, melankoliaa ja dramatiikkaa. Näissä Välilevyissä loppuminen on pysyvä tila, olipa kyseessä sitten viimeinen sävel, tanssi, laulu tai tuomio.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Matthew Whittall: Lingering last drops kok Leaves of grass (Risto-Matti Marin)
    2. Leopold Godowsky - Oscar Straus: The Last Waltz (Marc-André Hamelin)
    3. Einojuhani Rautavaara: The Last Polonaise, 4. osa teoksesta A Tapestry of Life (HKO/Leif Segerstam)
    4. Trad. (sov. Alexander L'Estrange): The last rose of summer (The Queen's Six)
    5. José Zayas: Ultima leccion B-duuri (Josetxu Obregon ja La Ritirata)
    6. Edvard Gried: Viimeinen kevät kok. Kaksi elegistä sävelmää (Boston Pops -orkesteri/Arthur Fiedler)
    7. Kalevi Kiviniemi: Ikuisia ääniä (Kauhajoen kirkon vanhojen urkujen viimeiset sävelet)
    8. Jules Massenet: Neitsyt Marian viimeinen uni (Truls Mörk ja Italiankielisen Sveitsin ork./Neeme Järvi)
    9. Giuseppe Cavallo: Sinfonia ja ensimmäinen kohtaus orat. Viimeinen tuomio (Cappella de Turchini/Antonio Florio sekä solisteja)
    10. Anibal Troilo: La ultima curda (Osvaldo Montes ja Anibal Arias)
    11. Richard Strauss: Im Abendrot kok. Neljä viimeistä laulua (Soile Isokoski ja Berliinin radion SO/Marek Janowski)

  • Melkein kaikki mikä taidemusiikissa on tärkeää, on hukkumaisillaan siirappiin, eikä sitä edes huomaa, koska taustalla soi kaunis, yksinkertainen musiikki. Tai sitten Välilevyjen taidemusiikkikäsitys on lopullisesti vieraantunut suuren yleisön taidemusiikkikäsityksestä. Todistusaineistona kuullaan toimituksen pöydälle muodin mukana hiipinyttä uusyksinkertaisen nykymusiikin paljoutta - sekä Spotifyn soittolistaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tonu Korvits: Azure, 7. osa kok. Songs from Dolores' Songbook (Viron kansallinen SO/Risto Joost)
    2. Daniel Herskedal: The Olive Farmer teoksesta Behind the Wall (Elin Torp Meland, Kjell Magne Robak ja Gro Merete Hjertvik)
    3. Gabriela Montero: Andante moderato, 2. osa pianokonsertosta nro 1 "Latin" (Gabriela Montero ja The Orchestra of the Americas/Carlos Miguel Prieto)
    4. Rebecca Dale: Materna requiem (Liverpoolin kunink. FO/Clark Rundell)
    5. Spotify: Soittolista "Classical New Releases"
    6. Stuart Hancock: Rapture, 5. osa orkesterisarjasta Raptures (BBC Concert Orchestra/Levon Parikian)
    7. Austin Wintory: I was born for this (Voces8)
    8. Hans Otte: Das Buch der Klänge, osa 10 (Ralph van Raat)

  • Musiikki ei ole vain järjestettyä ääntä. Joissakin genreissä ja elämänvaiheissa musiikin sosiaaliset ja yhteisölliset puolet ovat niin tärkeitä, että ääni tuntuu sivutuotteelta. Kaikki tietävät että kuorolaulun tehtävistä parinmuodostus on musisointia tärkeämpi, mutta sosiaalisuus läpäisee myös ammattimusiikin todellisuuden, silloinkin kun siihen ei kiinnitetä huomiota. Paitsi Välilevyissä.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jan Antonin Losy: Ouverture F-duuri (Jakob Lindberg)
    2. Timo Alakotila: Polska, 3. osa Concerto grossosta kamariorkesterille (Vox Artis/Ollitapio Lehtinen)
    3. Kenneth Nordman ja Mats Granfors: I fäälan
    4. Scott Joplin & Louis Chauvin: Heliotrope bouquet (Ukulelezaza)
    5. Gabriel Fauré (sov. Ari Viitanen): Pavane (Steel Pan Lovers)
    6. Alessandro Striggio: Agnus Dei messusta sopra Ecco Si Beato Giorno (Armonico Consort sekä Cambridgen Gonville & Caius Collegen kuoro)
    7. Astor Piazzolla: Soledad (Berliinin filharmonikkojen selloyhtye)
    8. Trad. (sov. Danish String Quartet): Ae römeser (Danish String Quartet)
    9. Domenico Scarlatti: Sonaatti f-molli (Janne Rättyä)

  • 1700-luvun loppupuolella Pohjois-Saksassa vaikutti joukko miehiä, joiden mielestä tunteita piti ilmaista, ja mitä enemmän sitä parempi. Tyylisuunnat Empfindsamkeit ja Sturm und Drang vaikuttivat barokin ja klassismin väliin kerrotussa ahtaassa raossa, mutta määrittelivät musiikin uudelleen tavalla, joka on voimassa yhä edelleen. Koska nämä saksalaiset tunteilijat kirjoittivat musiikkia eivätkä itsehoito-oppaita, Välilevyjen toimituskin ymmärtää, mistä on kysymys.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. C.P.E. Bach: Poco andante, 2. osa sonaatista viululle ja klaveerille h-molli (Tamsin Waley-Cohen ja James Baillieu)
    2. Carl Heinrich Graun: Gethsemane! Gethsemane! oratoriosta Der Tod Jesu (Monika Mauch ja L'Arpa festante/Thomas Gropper)
    3. C.P.E. Bach: Fantasia fis-molli "Freie Fantasie fürs Clavier" (Aleksei Ljubimov)
    4. Johann Schobert: Andante, 1. osa kvartetosta f-molli (Luciano Sgrizzi, Chiara Banchini, Veronique Mejean ja Philipp Bosbach)
    5. Joseph Martin Kraus: Alkusoitto oopp. Proserpin (Helsingin barokkiork./Aapo Häkkinen)
    6. Joseph Haydn: Maanjäristys teoksesta Seitsemän sanaa ristillä (Aapo Häkkinen)
    7. W.A. Mozart: "O voto tremendo" oopp. Idomeneo (Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Garnider)
    8. C.P.E. Bach: Allegro assai, 1. osa sinfoniasta e-molli (Orfeus Barock Stockholm)

  • Joulumusiikki soi radiossa aivan tarpeeksi, joten Välilevyissä kuullaan tänään vain kappaleita, joita ei todellakaan sävelletty jouluun. Vaan minkäs sille voi jos joku harmiton sävelluoma on pyytämättä ja yllätyksenä muuttunut joululauluksi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Georg Friedrich Händel: "For unto us a child is born", oratoriosta Messias (Arnold Schönberg -kuoro ja Concentus Musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt)
    2. Georg Joseph Vogler (sov. Kalevi Aho): Hoosianna (Sinfonia Lahti/Osmo Vänskä)
    3. Johann Sebastian Bach: "Jauchzet, frohlocket", jouluoratorion ensimmäisen joulupäivän kantaatista (Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    4. Johann Sebastian Bach: "Schlafe, mein Liebster", jouluoratorion toisen joulupäivän kantaastista (Yoshikazu Mera ja Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    5. Frederick Delius: Rekiretki (Lontoon kunink. FO/John Rutter)
    6. Leroy Anderson: Rekiretki (Vantaan viihdeorkesteri/Markku Johansson)
    7. Sandra Marteleur: En ganger till kaffet (Sandra Marteleur ja Gunnar Idenstam)
    8. Howard Blake: Walking in the air (Ronn MacFarlane)
    9. James S. Pierpont (sov. Spud Murphy): Jingle Bells (Benny Goodman and his Orchestra)
    10. Eric Whitacre: Alleluia (Kamarikuoro Värinä/Noora Hirn)

  • Teeman pitää olla yksinkertainen, että se olisi teema. Mutta hyvät säveltäjät eivät osaa säveltää mitään yksinkertaista, joten heidän pitää lainata teemat kakkosdivarin säveltäjiltä tai barokin sävelmassoista. Mutta silloinkin kun kakkosdivarin Paganini lainaa liigasarjan Rossinilta, Paganinin muunnelmat tunnetaan mutta Rossinin aaria on jäänyt unholaan. Välilevyjen teemana onkin korjata tätä epätasa-arvoa penkomalla teemojen alkuperää.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta huhtikuulta 2013.

    1. Henry Purcell: Rondeau musiikista näytelmään Abdelazer (The Brandenburg Consort/Roy Goodman)
    2. Benjamin Britten: Nuorten orkesteriopas (Birminghamin SO/Simon Rattle)
    3. G.P. Telemann: Menuetti orkesterisarjasta B-duuri (Freiburgin barokkiork.)
    4. Max Reger: Muunnelmia Telemannin teemasta (Marc-Andre Hamelin)
    5. G.F. Händel: Aria sarjasta B-duuri (Trevor Pinnock)
    6. Johannes Brahms: Muunnelmia Händelin teemasta (Jonathan Plowright)
    7. Joseph Haydn (attr.): Chorale St. Antoni (Ensemble Wien-Berlin)
    8. Johannes Brahms: Muunnelmia Haydnin teemasta (Lontoon FO/Marin Alsop)
    9. Gioacchino Rossini: Non piu sento oopp. Tuhkimo (Joyce DiDonato)
    10. Niccolo Paganini: Muunnelmia Rossinin teemasta Non piu sento (Salvatore Accardo ja Lontoon FO/Charles Dutoit)
    11. Gioacchino Rossini: Rukous oopp. Mooses Egyptissä (Ruggero Raimondi, Ambrosian-kuoro ja Philharmonia-ork./Claudio Scimone)
    12. Niccolo Paganini: Muunnelmia Rossinin Mooses-oopperan teemasta (David Oistrah ja Vladimir Jampolski)
    13. Niccolo Paganini: Kapriisi nro 24 (Julia Fischer)
    14. Witold Lutoslawski: Muunnelmia Paganinin teemasta (BBC:n SO/Edward Gardner)

  • Edellisen viikon Välilevyissä tarjottiin vinkkejä siitä, mistä kannattaa etsiä lajinsa parasta musiikkia. Palautteen perusteella vinkeille oli tilausta, joten laitetaanpa lisää! Tällä viikolla kerrotaan, miksi parasta crossoveria kannattaa etsiä 1600-luvun Espanjasta, ja mihin keskittyä Vivaldin tuotannossa, kun ei jaksaisi kahlata viittäsataa konserttoa ja viittäkymmentä oopperaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Santiago de Murcia: Cumbées ja Fandango (Paul O'Dette, Andrew Lawrence-King, Pedro Estevan, Pat O'Brien ja Steve Player)
    2. Antonio Vivaldi: Gloria, Et in terra pax ja Laudamus te teoksesta Gloria D-duuri, RV589 (Julia Lezhneva ja I Barocchisti/Diego Fasolis)
    3. Pavel Tshesnokov: Kerubiveisu (Conspirare/Craig Hella Johnson)
    4. Niccolo Paganini: Il carnevale di Venezia (Karen Gomyo ja Ismo Eskelinen)
    5. Ludwig van Beethoven: Allegro, 1. osa pianokonsertosta nro 5 Es-duuri "Keisarikonsertto" (Olli Mustonen ja Tapiola Sinfonietta)
    6. John Dowland: Lachrimae Antiquae ja Sir John Souch his Galiard (Phantasm ja Elizabeth Kenny)

  • Kalaa ei kannata ostaa maanantaina, ja sinfoniatkin ovat parhaita tuoreina. Musiikissa kannattaa poimia parhaat päältä ja suunnata aikaan, paikkaan ja genreen, jossa laatu on parhaimmillaan. Viulunsoitossa se tarkoittaa 1910-lukua, kuoromusiikissa jotain muuta. Välilevyjen laatuvinkeillä poimit parhaat päältä!

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Franz Joseph Haydn: Finaali (Presto) sinfoniasta nro 80 d-molli (Baselin kamariork./Giovanni Antonini)
    2. Claudio Monteverdi: Ch'io non t'ami cor mio (La Venexiana)
    3. Henryk Wieniawski: Masurkka D-duuri (Jan Kubelik)
    4. Leonard Bernstein: Kolme muunnelmaa baletista Fancy free (Boston Pops -orkesteri/Arthur Fiedler)
    5. J.S. Bach: "Wie zittern und wanken", aaria kantaatista nro 105 (Hana Blazikova ja Collegium Vocale/Philippe Herreweghe)
    6. Erik Satie: Cinéma (Alexandre Tharaud ja Eric Le Sage)
    7. Kevin Puts: Network (Cincinnatin SO/Paavo Järvi)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä