Riikan tähtitarha

Pianisti Adam Herdin matka maapallon toiselta laidalta Suomeen

  • 55 min
  • 1 v 8 kk

Suomi oli Adam Herdille todellinen kulttuurishokki kaikin puolin. Australian itärannikolta tulleelle Suomen pimeä syksy tuntui masentavalta, kieli käsittämättömältä ja elämä ylipäätään vaikutti olevan hyvin toisenlaista kuin Australiassa. Suomi kuitenkin kutkutti eksoottisuudellaan, ja kun seikkailunhaluinen Adam löysi saunan, avantouinnin, hiihdon ja oikean tavan pukeutua Suomen talveen, niin homma alkoi luistaa. Nyt Suomi on Adamin kotimaa, ja arkielämä koostuu tohtoriopinnoista Sibelius-Akatemiassa ja pianonsoitonopettajan tehtävistä.

Herdin suurin taitekohta elämässä oli, kun hän kolme vuotta sitten ’tuli ulos kaapista’. Oman homoseksuaalisuuden salaaminen ja siitä johtunut ahdistus oli vienyt jo tilanteeseen, jossa elämän jatkaminen tuntui mahdottomalta. Oman identiteetin hyväksyminen vapautti suunnattomasti energiaa paitsi arjessa myös taiteellisessa työssä.

Suomalaista jouluperinnettä rakastava Adam esittää joulun kunniaksi Tähtitarhan studion pianolla joululaulusikermän.

Ohjemassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

Nikolai Kapustin: Allemande teoksesta Sarja vanhaan tyyliin (Marc-André Hamelin, piano).
Anatoli Ljadov: Barcarolle op. 44 (Adam Herd, piano).
Hans Zimmer: 'This land' musiikista piirroselokuvaan Leijonakuningas (Nimeämätön kuoro ja orkesteri, joht. Nick Glennie-Smith).
Adam Herd (sov.): Joululaulusikermä (Adam Herd, piano).
Gustav Mahler: 4. osa ’Adagietto’ Sinfoniasta nro 5 cis-molli (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä).
John Lennon - Paul McCartney (sov. Adam Herd): Blackbird (Adam Herd, piano).

Lähetykset

  • to 26.12.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Tämänkertainen Tähtitarha purkitettiin etähaastatteluna. Riikka istui Pasilan studiossa ja Tami lapsuudenkodissaan Espoossa. 24-vuotias Tami muutti viisi vuotta sitten Espoon kodistaan Müncheniin opiskelemaan viulunsoittoa viuluguru Mi-kyung Leen johdolla. Koronaeristyksen vuoksi Tami on luopunut arkirutiineistaan ja joutunut kohtaamaan itsensä uudesta näkökulmasta. Vaikeinta on päästää irti huonosta omastatunnosta, kun viulunsoiton treenaaminen on jäänyt poikkeustilan vuoksi vähemmälle.

    Tami on elänyt musiikin keskellä koko elämänsä. Kaksikulttuurisessa kodissa isä soittaa viulua Radion sinfoniaorkesterissa, ja japanilaissyntyinen äiti toimii pianistina. Lähestulkoon kaikki lähisukulaiset ovat muusikoita. Tami toteaa, että kosketuskohta ’normaaleihin’ työaikoihin onkin jäänyt vähäiseksi. Silti haaveissa on jossain vaiheessa siintänyt jopa oman leipomon perustaminen!

    Kamarimusiikki on Tamin sydäntä erityisen lähellä. Nuorempana soittokaverit toimivat myös vertaistuen tavoin oman soittomotivaation ylläpitämisessä. Se miten yhdessä soittamisen kautta tutustuu toisiin ihmisiin on ainutlaatuista. Ainutlaatuista on myös musiikin kokeminen yhdessä ja samassa tilassa. Tami toteaakin, että eläviä konserttiesityksiä on jo ikävä..

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Dmitri Shostakovitsh: 2. osa Scherzo Viulukonsertosta nro 1 a-molli (Christian Tetzlaff, viulu, ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. John Storgårds).
    Jean Sibelius: Tanssi-idylli op. 79/5 (Nils-Erik Sparf, viulu, ja Bengt Forsberg, piano).
    John Lennon - Paul McCartney: We can work it out (The Beatles).
    Franz Schubert: Im Frühling (Keväällä) (Dietrich Fischer-Dieskau, baritoni, ja Gerald Moore, piano).
    Felix Mendelssohn: 3. osa ‘Andante’ Jousikvartetosta nro 4 e-molli (Borea-kvartetti: Tami Pohjola ja Kasmir Uusitupa, viulu, Riina Piirilä, alttoviulu, ja Senja Rummukainen, sello).
    Johann Sebastian Bach: 2. osa ’Largo’ Klaveerikonsertosta nro 5 f-molli (Glenn Gould, piano, ja Columbia-sinfoniaorkesteri, joht. Vladimir Golschmann).

  • Anu Ontronen eli lapsuutensa Rantasalmella, pienellä paikkakunnalla, jossa oli kuitenkin vireää puhallinorkesteri- ja nuorisoteatteritoimintaa. Jo siellä virisi into kurinalaiseeen treenaamiseen, vaikka ennen kaikkea musiikin harrastaminen tuntui lapsena hauskalta. Laulaminen syrjäytti vetopasuunan soittamisen lukioaikana, ja haaveet takarivin kolmospasunistista vaihtuivat eturivin oopperalaulajaan. Oman lapsuudenperheen tuki haaveiden toteuttamiseksi on ollut ensiarvoisen tärkeää.

    Tällä hetkellä Kansallisoopperan palkkalistoilla oleva Anu harjoittelee tulevia rooleja etänä. Koronakriisin keskellä arki pyörähti kerralla niin kummalliseksi, ettei sitä oikeastaan ole ehtinyt vielä edes käsitellä. Oopperalaulajan elämäntapa on ylipäätään erikoinen elämäntapa: tulevista töistä ei ensinnäkään koskaan voi olla varma. Sen lisäksi henkinen ja fyysinen olotila vaikuttaa suoraan siihen missä kunnossa instrumentti eli oma ääni on.

    Itseään ’rauhalliseksi ja pitkälinjaiseksi’ kuvaava Anu syttyy nimenomaan esiintymistilanteessa. Italialaisen oopperan sijasta Anun kotijumala on Wagner. Laulunopettaja Wienissä olikin todennut Anulla olevan ’Wagner-rooleihin sopiva skandinaavinen temperamentti’. Tähtitarhan studiossa Anu esittää kuitenkin Tshaikovskia kumppaninaan pianisti Jenna Ristilä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Manuel de Falla: ’Laulu rakkauden tuskasta’ baletista Noiduttu rakkaus (Jennifer Larmore, mezzosopraano, ja Saint Paulin kamariorkesteri, joht. Hugh Wolff).
    Gustav Mahler: ’Olen etääntynyt maailmasta’ kokoelmasta Rückert-lauluja (Janet Baker, mezzosopraano, ja New Philharmonia Orchestra, joht. John Barbirolli).
    Petri Tiainen - Jarkko Martikainen: Väärinkäsityksiä merellä (YUP).
    Pjotr Tshaikovski: Polinan aaria "Podrugi milyje" (Rakkaat ystävät) oopperasta Patarouva (Anu Ontronen, mezzosopraano, ja Jenna Ristilä, piano).
    Richard Wagner: ’Durch Gottes Sieg ist jetzt dein Leben mein’ oopperasta Lohengrin (René Kollo, tenori/Lohengrin, Karl Ridderbusch, basso/Kuningas, Anna Tomowa-Sintow, sopraano/Elsa, Dunja Vejzovic, mezzosopraano/Ortrud, Siegmund Nimsgern, basso/Friedrich, sekä Berliinin saksalaisen oopperan kuoro ja Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).
    Richard Wagner: Isolden lemmenkuolo oopperasta Tristan ja Isolde (Birgit Nilsson, sopraano, ja Wienin filharmonikot, joht. Hans Knappertsbusch).

  • 30-vuotias Linda Suolahti halusi jo kymmenen vuotta sitten kertoa musiikin ammattiopinnoissaan kokemastaan nöyryyttävästä kohtelusta. Opettajat ja opiskelukaverit neuvoivat ”ettei kannata, saat vain hankalan maineen, parempi olla hiljaa ja mennä eteenpäin”. Nyt aika on kypsynyt sille, että klassisen musiikin kulttuurin epätoivotuista lieveilmiöistä uskalletaan puhua julkisuudessa. Sitkeäksi totuudentorveksi itseään kutsuva Linda on ryhtynyt rohkeaksi pioneeriksi tällä saralla.

    Mutta kuinka viisasta se loppupeleissä on? Miten ulostulo näissä asioissa on vaikuttanut Lindan elämään ja miten tästä eteenpäin? Kaikesta tästä, mutta myös musiikin eheyttävästä voimasta puhutaan Tähtitarhan tämänkertaisessa jaksossa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Camille Saint-Saëns: Johdanto ja Rondo capriccioso op. 28 (Janine Jansen, viulu, ja Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri, joht. Barry Wordsworth).
    Astor Piazzolla: 3. osa ’Molto marcato e energico’ kokoelmasta Six etudes tangoistiques (Linda Suolahti, viulu).
    Amy Beach: 2. osa 'Adagio espressivo' Pianokvintetosta op. 67 fis-molli (Tiina Karakorpi, piano, Linda Suolahti ja Emma Mali, viulu, Hanna Pakkala, alttoviulu, ja Beata Antikainen, sello).
    Marti Nikko & DJ Drez: Lokah Samastah Sukhino Bhavantu (feat. Sheela Bringi & Brent Kuecker).

  • Matleena Nymanin päivät koostuvat maailman ihmettelemisestä ja epävarman tulevaisuuden kanssa elämisestä. Nyman kokee etääntyneensä klassisen musiikin maailmasta alan jäykkyyden ja tasa-arvo-ongelmien takia. Halu tehdä musiikkia ja kirjoittaa on kuitenkin vahva. Nymanin elämää kuvaa jatkuva värinä ja holtiton avoimuus. Elämä on kuin taideteos, erilaisten kokemusten ja tunteiden kaappaamista. Studion pikkupianolla syntyy lumoavan kaunis tulkinta Lili Boulangerin kappaleesta.

    Ohjelma on uusinta keväältä 2019.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Edvard Grieg: Etydi ’Hommage a Chopin’ pianosarjasta Tunnelmia (Daniil Trifonov).
    Fiona Apple: Every single night (Fiona Apple ja yhtye).
    Johannes Brahms: Rapsodia g-molli (Martha Argerich, piano).
    Lili Boulanger: Preludi Des-duuri (Matleena Nyman, piano).
    David Longstreth - Nat Baldwin - Mike Johnson: (I Wanna) Feel It All (Dirty Projectors feat. Dear Nora).
    Vitezslava Kaprálová: 1. osa Pianokonsertosta d-molli (Alice Rajnohová, piano, ja Filharmonie Bohuslava Martinu, joht. Tomás Hanus).

  • 30-vuotiaalla J-P Piiraisella ei ole elämää kansanperinteen ulkopuolella. Kun skinheadit mellastivat Joensuussa 1990-luvun alussa, yritti Piiraisen äiti keksiä pojalleen harrastuksen, joka olisi ideologialtaan mahdollisimman kaukana epätoivotusta nuorisokulttuurista. Kansantanssista tuli J-P:lle rakas harrastus, joka on kulkenut mukana koko elämän ajan.

    Piiraisen soitto ja sävellykset nojaavat vahvasti suomalaisen perinnemusiikin elementteihin. Suomalaisuus ja rakkaus Suomeen sykkii J-P:n sydämessä niin vahvana, että maailmalla kiertäessä tuppaa koti-ikävä vaivaamaan. Anders Liljeströmin J-P:lle rakentamassa kitarassakin on käytetty lappilaisen poron sääriluuta, ja kaulapuu on veistetty puusta, joka on kasvanut Helsingin sydämessä Kaivopuistossa.

    Muusikon ammatti on sekä Piiraisen unelmien täyttymys että miehenkokoinen kivi, jota yrittää työntää edellään. Kun kiven saa liikkumaan hitusenkin eteenpäin, tulee voittajafiilis. J-P haluaa, että keikalle tulevat ihmiset pystyisivät hetkeksi irrottautumaan arjesta. On mahtava tunne, jos pystyy vaikuttamaan soittonsa kautta jonkun toisen ihmisen elämään.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Trad (sov. John Fahey): Jaya shiva shankarah (John Fahey ja Woody Mann, kitara).
    J-P Piirainen: Kuiskaaja (Piirainen Blom Company).
    Tommy Emmanuel: Endless Road (Tommy Emmanuel, kitara).
    J-P Piirainen: Matka (J-P Piirainen, kitara).
    Howard Shore: 'Into the west' elokuvasta Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu (Annie Lennox, laulu, ja Lontoon filharmoninen orkesteri, joht. Howard Shore).
    Olafur Arnalds: re:member (Olafur Arnalds, piano ja elektroniikka, sekä London Recording Orchestra -jousiorkesteri).

  • Tampereella syntynyt Visa Yrjölä aloitti kuorolaulajan taipaleensa kotikaupungissaan. Teini-iässä alkoi urheilu kiinnostaa musiikkia enemmän, mutta onneksi vanhemmat eivät antaneet lopettaa musiikin harrastamista. Tätä nykyä 27-vuotias Visa johtaa kolmea ’omaa’ kuoroa: mieskuoro Eugaa, kamarikuoro Kaamosta, ja Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajia.

    Visan mielestä kuoromaailmassa vallitsee hyvä yhteishenki, ja kilpailutilanteissakin kuorot ja kuoronjohtajat tsemppaavat toisiaan. Sen sijaan yhteiskunnan konkreettinen tuki eli rahallinen panostus ammattimaiseen kuorolauluun on edelleen marginaalista.

    Visa oli taiteellisena tuottajana Yleisradion Vuoden levyllä 2019, Somnium Ensemblen äänitteellä ’Unesi ääni’. ”Oli mahtavaa päästä auttamaan kavereita pääsemään parhaimpaansa”. Siinäkin projektissa kiteytyi kuoropiirien yhteen hiileen puhaltamisen henki parhaimmillaan.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Toivo Kuula: Metsän kuninkaalle (Ylioppilaskunnan laulajat, joht. Pasi Hyökki).
    Wolfgang Amadeus Mozart: Ein musikalischer Spass (Musiikillinen pila) (Lontoon Philharmonia-orkesteri, joht. Guido Cantelli).
    Edward Elgar: Pomp and Circumstance nro 1 D-duuri (Uuden-Seelannin sinfoniaorkesteri, joht. James Judd).
    André Jolivet: Epithalame (Häälaulu) (Tukholman radiokuoro, joht. Eric Ericsson).
    Rudolf Mauersberger: 1. osa 'Voi! Miten yksin onkaan nyt kaupunki’ motetista Chorzyklus Dresden (Somnium Ensemble, joht. Tatu Erkkilä).

  • Riikan vieraaksi saapuu Suomen ainoa naispuolinen ammattitason beatboxaaja. Venla Ilona Blom esittelee mistä beatboxauksessa on kyse. Blomin yhtye Tuuletar voitti Vuoden kansainvälistyjä -palkinnon tammikuun 2019 Etnogaalassa. Tähtitarhassa saadaan kuulla maistiaisia yhtyeen tuoreelta levyltä. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on Venla Ilona Blomille läheisin muusikkouden muoto. Ymmärrys, avoimuus ja uteliaisuus avaavat uusia polkuja niin elämään kuin musiikin tekemiseenkin.

    Ohjelma on uusinta toukokuulta 2019.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Antto Varila: Äijö (Värttinä).
    Charles Dumont: Non, je ne regrette rien (Edith Piaf ja orkesteri).
    Olle Söderholm: Miten voisin (Neilikka).
    Venla Ilona Blom: Aika tappaa (Tuuletar feat. Antti Paalanen).
    Trad. (sov. Petri Prauda): Kaivantomiehen laulu (Sibelius-Akatemian Folk Big Band).

  • Savonlinnassa syntynyt Maiju Vaahtoluoto hurahti klassiseen lauluun lukioaikoina. Silloinen opettaja Tarja Pihlainen huomasi Maijussa temperamentikkaan 'diivan', jossa oli sopivassa määrin rohkeutta ja herkkyyttä. Maiju itse toteaa olevansa yhdistelmä hupsuutta ja vakavuutta. 

    Kilpailumenestysten jälkeen Maiju on päätynyt oopperalaulajan töihin Saksan Oldenburgiin. Elämä onkin tällä hetkellä suurimmalta osin matkalaukkuelämää. Maijun tumma ääni on jotain mezzosopraanon ja alton väliltä. Oopperoiden altto-osat ovat usein imettäjän tai isoäidin rooleja, joten Maiju ei halua lokeroida itseään altoksi. 

    Maiju toteaa, että "laulajana et ole koskaan valmis, oopperalavalla voi laittaa itsensä likoon niin monella eri tavalla ja kokea erilaisia maailmoja". Tähtitarhan studiossa Maiju musisoi pianisti Maritta Mannerin kanssa. 

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat: 

    Giuseppe Verdi: Ebolin huntulaulu oopperasta Don Carlos (Elina Garanca, mezzosopraano, ja Orquestra de la Comunitat Valenciana, joht. Roberto Abbado).

    Leonard Bernstein: "Glitter and be gay" operetista Candide (Diana Damrau, sopraano, ja Münchenin radio-orkesteri, joht. Dan Ettinger). 

    Leonard Bernstein: "I feel pretty" musikaalista West Side Story (Marni Nixon ja orkesteri, joht. Johnny Green). 

    Camille Saint-Saens: Dalilan aaria "Amour, viens aider" oopperasta Samson ja Dalila (Maiju Vaahtoluoto, mezzosopraano, ja Maritta Manner, piano). 

    Modest Musorgski: Kohtaus oopperasta Boris Godunov (Konstantin Pluzhnikov, tenori, ja Mariinski-teatterin kuoro ja -orkesteri, joht. Valeri Gergijev).

    Richard Strauss: Tertsetto "Hab´ mir´s gelobt" oopperasta Ruusuritari (Anna Tomowa-Sintow, sopraano/Marsalkatar, Agnes Baltsa, mezzosopraano/Octavian, ja Janet Perry, sopraano/Sophie, sekä Wienin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).

  • Ammattimuusikoiden perheeseen syntynyt Tiitus Ylipää kokeili lapsena monia eri soittimia mutta mikään niistä ei oikein kiinnostanut. Stratovariuksen kuuleminen yläasteikäisenä tuotti erityisen fyysisen kokemuksen ja siitä lähtien Ylipää halusi heavylaulajaksi. Oman musiikin tekeminen on pysynyt rinnalla klassisen laulun opintojen aloittamisen jälkeenkin. Juuri äskettäin musiikin maisteriksi valmistunut Ylipää haluaa kuitenkin pitää eri musiikin genret erillään. Klasarissa kanonisaation voima vie kohti täydellistä esitystä kyseisestä teoksesta. Elektroakustisen musiikin saralla Tiitus saa toteuttaa omaehtoisesti luovuuttaan eikä ole sidottu tradition kahleisiin.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Ralph Vaughan Williams: Silent noon (Hiljainen keskipäivä) laulusarjasta The house of life (Elämän talo) (Bryn Terfel, bassobaritoni, ja Malcolm Martineau, piano).
    Cal Bento: Blindfold (Cal Bento).
    Pantera: Throes of rejection (Pantera).
    Telefon Tel Aviv: Dreams are not enough (Telefon Tel Aviv).
    Giacinto Scelsi: 4. osa '- e cade di nuovo nel pathos, ma adesso col presentimento della liberazione (con tristezza)' Jousikvartetosta nro 3 (Arditti-kvartetti).
    John Adams: 3. osa ‘Meister Eckhardt and Quackie’ teoksesta Harmonielehre (Berliinin filharmonikot, joht. John Adams).

  • Alttoviulisti Kristian Sallisella on edessään kiireinen kevät. Arjen täyttää opiskelu Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa, mutta isoin koitos ovat kuitenkin tulevat ylioppilaskokeet. Järjestelmällisyyttä rakastava nuori mies on taitava aikatauluttaja ja kalenteriin mahtuvat niin esiintymiset Seele-kvartetin kanssa kuin opinnot alttoviulun, pianon ja orkesterijohdon parissa.

    Kristian Salliselle soittaminen on eräänlaista leikkiä ja työskentelyä oman mielikuvituksen kanssa. Riikan haastattelussa selviää myös, miksi encoret ovat parasta konsertissa ja millainen kapellimestari Sallinen joskus tulevaisuudessa haaveilisi olevansa.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit:

    William Walton: Konsertto alttoviululle ja orkesterille, 2. osa Vivo con molto preciso
    es. New Philharmonia Orchestra, joht. Yehudi Menuhin

    Jörg Widmann: 1. osa Es war einmal, sarjasta Es war einmal klarinetille, alttoviululle ja pianolle
    es. Jörg Widmann, klarinetti, Tabea Zimmermann, alttoviulu, Denes Varjon, piano

    Pjotr Tshaikovski: 1. osa johdanto baletista Joutsenlampi
    es. Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Andre Previn

    Max Reger: 1. osa Moderato, sarjasta alttoviululle nro 3 e-molli, op. 131/d/3
    es. Kristian Sallinen, alttoviulu

    George Enescu: 2. osa Tres fougueux, Oktetosta jousille C-duuri op. 7, neljälle viululle, kahdelle alttoviululle, kahdelle sellolle)
    es. Christian Tetzlaff, viulu, Antje Weithaas, viulu, Isabelle Faust, viulu, Katherine Gowers, viulu, Antoine Tamestit, alttoviulu, Rachel Roberts, alttoviulu, Gustav Rivinius, sello, Quirine Viersen, sello.

    George Douglasin ja George David Weiss: What a wonderful World
    es. Louis Armstrong, laulu 

  • Sekä Abel Puustinen että Rebecca Roozeman soittivat tammikuun alussa käydyn Kuopion viulukilpailun finaalissa. Kumpikin toteaa, että kilpailussa soittaminen on jännittävämpää ja stressaavampaa kuin konsertissa esiintyminen. Viikon kilpailurutistuksen jälkeen oppiikin paljon omasta paineensietokyvystään. Abelin suoritusta ei haitannut edes viulunkielen katkeaminen kesken finaaliesityksen. Kuopion kilpailuväsymyksen jälkeen on hetki aikaa ’resetoida’ itsensä ja käydä läpi kilpailussa koettua. Molemmilla on vielä opinnot meneillään: Abelilla Lontoossa ja Rebeccalla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa.

    Tähtitarhan studiossa Abel ja Rebecca soittavat ensimmäistä kertaa yhdessä viuluduoja. Yksinäisen ja kurinalaisen harjoittelun lisäksi molemmat toteavat kaipaavansa sosiaalisuutta ja yhdessä soittamista.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Béla Bartók: Duoja kahdelle viululle: Tyynytanssi; Suru; Kiusoittelulaulu; Ramman tanssi (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Prokofjev: 2. osa Viulukonsertosta nro 2 g-molli (Rebecca Roozeman, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Pjotr Tshaikovski: 3. osa (Finaali) Viulukonsertosta D-duuri (Abel Puustinen, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Josef Suk: Sävelmä. Béla Bartók: Säkkipilli (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Rahmaninov: 3. osa 'Adagio' Sinfoniasta nro 2 e-molli (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Valeri Gergijev).

  • Äskettäin saatiin päätökseen Suomen merkittävin kansallinen viulukilpailu Kuopiossa. Kilpailun voittaja Adrian ibanez-Resjan ja kilpailun kakkonen Essi Höglund ovat tuoreeltaan Riikan haastattelussa. Mikä on kilpailemisen tarkoitus, miten siihen pitää suhtautua, miten valmistautua - ja miten tästä eteenpäin? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia. Molemmat ottivat myös soittimen mukaan ja esittävät Tähtitarhan studiossa livemusiikkia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johann Sebastian Bach: 3. osa 'Andante' Sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Essi Höglund, viulu).
    Johannes Brahms: 1. osa Viulukonsertosta D-duuri (Adrian ibanez-Resjan, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Johannes Brahms: 3. osa Viulukonsertosta D-duuri (Essi Höglund, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Max Reger: 2. osa 'Andante semplice' Sonaatista sooloviululle h-molli op. 43/3 (Adrian ibanez-Resjan, viulu).
    Gustav Mahler: 6. osa 'Langsam - Ruhevoll - Empfunden' Sinfoniasta nro 3 d-molli (New Yorkin filharmoninen orkesteri, joht. Leonard Bernstein).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä