Riikan tähtitarha

Mezzosopraano Maiju Vaahtoluoto laulaa suihkussa koloratuuriaarioita

  • 56 min
  • 11 kk 21 pv

Savonlinnassa syntynyt Maiju Vaahtoluoto hurahti klassiseen lauluun lukioaikoina. Silloinen opettaja Tarja Pihlainen huomasi Maijussa temperamentikkaan 'diivan', jossa oli sopivassa määrin rohkeutta ja herkkyyttä. Maiju itse toteaa olevansa yhdistelmä hupsuutta ja vakavuutta. 

Kilpailumenestysten jälkeen Maiju on päätynyt oopperalaulajan töihin Saksan Oldenburgiin. Elämä onkin tällä hetkellä suurimmalta osin matkalaukkuelämää. Maijun tumma ääni on jotain mezzosopraanon ja alton väliltä. Oopperoiden altto-osat ovat usein imettäjän tai isoäidin rooleja, joten Maiju ei halua lokeroida itseään altoksi. 

Maiju toteaa, että "laulajana et ole koskaan valmis, oopperalavalla voi laittaa itsensä likoon niin monella eri tavalla ja kokea erilaisia maailmoja". Tähtitarhan studiossa Maiju musisoi pianisti Maritta Mannerin kanssa. 

Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat: 

Giuseppe Verdi: Ebolin huntulaulu oopperasta Don Carlos (Elina Garanca, mezzosopraano, ja Orquestra de la Comunitat Valenciana, joht. Roberto Abbado).

Leonard Bernstein: "Glitter and be gay" operetista Candide (Diana Damrau, sopraano, ja Münchenin radio-orkesteri, joht. Dan Ettinger). 

Leonard Bernstein: "I feel pretty" musikaalista West Side Story (Marni Nixon ja orkesteri, joht. Johnny Green). 

Camille Saint-Saens: Dalilan aaria "Amour, viens aider" oopperasta Samson ja Dalila (Maiju Vaahtoluoto, mezzosopraano, ja Maritta Manner, piano). 

Modest Musorgski: Kohtaus oopperasta Boris Godunov (Konstantin Pluzhnikov, tenori, ja Mariinski-teatterin kuoro ja -orkesteri, joht. Valeri Gergijev).

Richard Strauss: Tertsetto "Hab´ mir´s gelobt" oopperasta Ruusuritari (Anna Tomowa-Sintow, sopraano/Marsalkatar, Agnes Baltsa, mezzosopraano/Octavian, ja Janet Perry, sopraano/Sophie, sekä Wienin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).

Lähetykset

  • to 13.2.2020 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Riikan vieraaksi saapuu Suomen ainoa naispuolinen ammattitason beatboxaaja. Venla Ilona Blom esittelee mistä beatboxauksessa on kyse. Blomin yhtye Tuuletar voitti Vuoden kansainvälistyjä -palkinnon tammikuun 2019 Etnogaalassa. Tähtitarhassa saadaan kuulla maistiaisia yhtyeen tuoreelta levyltä. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on Venla Ilona Blomille läheisin muusikkouden muoto. Ymmärrys, avoimuus ja uteliaisuus avaavat uusia polkuja niin elämään kuin musiikin tekemiseenkin.

    Ohjelma on uusinta toukokuulta 2019.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Antto Varila: Äijö (Värttinä).
    Charles Dumont: Non, je ne regrette rien (Edith Piaf ja orkesteri).
    Olle Söderholm: Miten voisin (Neilikka).
    Venla Ilona Blom: Aika tappaa (Tuuletar feat. Antti Paalanen).
    Trad. (sov. Petri Prauda): Kaivantomiehen laulu (Sibelius-Akatemian Folk Big Band).

  • Savonlinnassa syntynyt Maiju Vaahtoluoto hurahti klassiseen lauluun lukioaikoina. Silloinen opettaja Tarja Pihlainen huomasi Maijussa temperamentikkaan 'diivan', jossa oli sopivassa määrin rohkeutta ja herkkyyttä. Maiju itse toteaa olevansa yhdistelmä hupsuutta ja vakavuutta. 

    Kilpailumenestysten jälkeen Maiju on päätynyt oopperalaulajan töihin Saksan Oldenburgiin. Elämä onkin tällä hetkellä suurimmalta osin matkalaukkuelämää. Maijun tumma ääni on jotain mezzosopraanon ja alton väliltä. Oopperoiden altto-osat ovat usein imettäjän tai isoäidin rooleja, joten Maiju ei halua lokeroida itseään altoksi. 

    Maiju toteaa, että "laulajana et ole koskaan valmis, oopperalavalla voi laittaa itsensä likoon niin monella eri tavalla ja kokea erilaisia maailmoja". Tähtitarhan studiossa Maiju musisoi pianisti Maritta Mannerin kanssa. 

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat: 

    Giuseppe Verdi: Ebolin huntulaulu oopperasta Don Carlos (Elina Garanca, mezzosopraano, ja Orquestra de la Comunitat Valenciana, joht. Roberto Abbado).

    Leonard Bernstein: "Glitter and be gay" operetista Candide (Diana Damrau, sopraano, ja Münchenin radio-orkesteri, joht. Dan Ettinger). 

    Leonard Bernstein: "I feel pretty" musikaalista West Side Story (Marni Nixon ja orkesteri, joht. Johnny Green). 

    Camille Saint-Saens: Dalilan aaria "Amour, viens aider" oopperasta Samson ja Dalila (Maiju Vaahtoluoto, mezzosopraano, ja Maritta Manner, piano). 

    Modest Musorgski: Kohtaus oopperasta Boris Godunov (Konstantin Pluzhnikov, tenori, ja Mariinski-teatterin kuoro ja -orkesteri, joht. Valeri Gergijev).

    Richard Strauss: Tertsetto "Hab´ mir´s gelobt" oopperasta Ruusuritari (Anna Tomowa-Sintow, sopraano/Marsalkatar, Agnes Baltsa, mezzosopraano/Octavian, ja Janet Perry, sopraano/Sophie, sekä Wienin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).

  • Ammattimuusikoiden perheeseen syntynyt Tiitus Ylipää kokeili lapsena monia eri soittimia mutta mikään niistä ei oikein kiinnostanut. Stratovariuksen kuuleminen yläasteikäisenä tuotti erityisen fyysisen kokemuksen ja siitä lähtien Ylipää halusi heavylaulajaksi. Oman musiikin tekeminen on pysynyt rinnalla klassisen laulun opintojen aloittamisen jälkeenkin. Juuri äskettäin musiikin maisteriksi valmistunut Ylipää haluaa kuitenkin pitää eri musiikin genret erillään. Klasarissa kanonisaation voima vie kohti täydellistä esitystä kyseisestä teoksesta. Elektroakustisen musiikin saralla Tiitus saa toteuttaa omaehtoisesti luovuuttaan eikä ole sidottu tradition kahleisiin.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Ralph Vaughan Williams: Silent noon (Hiljainen keskipäivä) laulusarjasta The house of life (Elämän talo) (Bryn Terfel, bassobaritoni, ja Malcolm Martineau, piano).
    Cal Bento: Blindfold (Cal Bento).
    Pantera: Throes of rejection (Pantera).
    Telefon Tel Aviv: Dreams are not enough (Telefon Tel Aviv).
    Giacinto Scelsi: 4. osa '- e cade di nuovo nel pathos, ma adesso col presentimento della liberazione (con tristezza)' Jousikvartetosta nro 3 (Arditti-kvartetti).
    John Adams: 3. osa ‘Meister Eckhardt and Quackie’ teoksesta Harmonielehre (Berliinin filharmonikot, joht. John Adams).

  • Alttoviulisti Kristian Sallisella on edessään kiireinen kevät. Arjen täyttää opiskelu Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa, mutta isoin koitos ovat kuitenkin tulevat ylioppilaskokeet. Järjestelmällisyyttä rakastava nuori mies on taitava aikatauluttaja ja kalenteriin mahtuvat niin esiintymiset Seele-kvartetin kanssa kuin opinnot alttoviulun, pianon ja orkesterijohdon parissa.

    Kristian Salliselle soittaminen on eräänlaista leikkiä ja työskentelyä oman mielikuvituksen kanssa. Riikan haastattelussa selviää myös, miksi encoret ovat parasta konsertissa ja millainen kapellimestari Sallinen joskus tulevaisuudessa haaveilisi olevansa.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit:

    William Walton: Konsertto alttoviululle ja orkesterille, 2. osa Vivo con molto preciso
    es. New Philharmonia Orchestra, joht. Yehudi Menuhin

    Jörg Widmann: 1. osa Es war einmal, sarjasta Es war einmal klarinetille, alttoviululle ja pianolle
    es. Jörg Widmann, klarinetti, Tabea Zimmermann, alttoviulu, Denes Varjon, piano

    Pjotr Tshaikovski: 1. osa johdanto baletista Joutsenlampi
    es. Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Andre Previn

    Max Reger: 1. osa Moderato, sarjasta alttoviululle nro 3 e-molli, op. 131/d/3
    es. Kristian Sallinen, alttoviulu

    George Enescu: 2. osa Tres fougueux, Oktetosta jousille C-duuri op. 7, neljälle viululle, kahdelle alttoviululle, kahdelle sellolle)
    es. Christian Tetzlaff, viulu, Antje Weithaas, viulu, Isabelle Faust, viulu, Katherine Gowers, viulu, Antoine Tamestit, alttoviulu, Rachel Roberts, alttoviulu, Gustav Rivinius, sello, Quirine Viersen, sello.

    George Douglasin ja George David Weiss: What a wonderful World
    es. Louis Armstrong, laulu 

  • Sekä Abel Puustinen että Rebecca Roozeman soittivat tammikuun alussa käydyn Kuopion viulukilpailun finaalissa. Kumpikin toteaa, että kilpailussa soittaminen on jännittävämpää ja stressaavampaa kuin konsertissa esiintyminen. Viikon kilpailurutistuksen jälkeen oppiikin paljon omasta paineensietokyvystään. Abelin suoritusta ei haitannut edes viulunkielen katkeaminen kesken finaaliesityksen. Kuopion kilpailuväsymyksen jälkeen on hetki aikaa ’resetoida’ itsensä ja käydä läpi kilpailussa koettua. Molemmilla on vielä opinnot meneillään: Abelilla Lontoossa ja Rebeccalla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa.

    Tähtitarhan studiossa Abel ja Rebecca soittavat ensimmäistä kertaa yhdessä viuluduoja. Yksinäisen ja kurinalaisen harjoittelun lisäksi molemmat toteavat kaipaavansa sosiaalisuutta ja yhdessä soittamista.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Béla Bartók: Duoja kahdelle viululle: Tyynytanssi; Suru; Kiusoittelulaulu; Ramman tanssi (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Prokofjev: 2. osa Viulukonsertosta nro 2 g-molli (Rebecca Roozeman, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Pjotr Tshaikovski: 3. osa (Finaali) Viulukonsertosta D-duuri (Abel Puustinen, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Josef Suk: Sävelmä. Béla Bartók: Säkkipilli (Rebecca Roozeman ja Abel Puustinen).
    Sergei Rahmaninov: 3. osa 'Adagio' Sinfoniasta nro 2 e-molli (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Valeri Gergijev).

  • Äskettäin saatiin päätökseen Suomen merkittävin kansallinen viulukilpailu Kuopiossa. Kilpailun voittaja Adrian ibanez-Resjan ja kilpailun kakkonen Essi Höglund ovat tuoreeltaan Riikan haastattelussa. Mikä on kilpailemisen tarkoitus, miten siihen pitää suhtautua, miten valmistautua - ja miten tästä eteenpäin? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia. Molemmat ottivat myös soittimen mukaan ja esittävät Tähtitarhan studiossa livemusiikkia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johann Sebastian Bach: 3. osa 'Andante' Sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Essi Höglund, viulu).
    Johannes Brahms: 1. osa Viulukonsertosta D-duuri (Adrian ibanez-Resjan, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Johannes Brahms: 3. osa Viulukonsertosta D-duuri (Essi Höglund, viulu, ja Kuopion kaupunginorkesteri, joht. Jaakko Kuusisto).
    Max Reger: 2. osa 'Andante semplice' Sonaatista sooloviululle h-molli op. 43/3 (Adrian ibanez-Resjan, viulu).
    Gustav Mahler: 6. osa 'Langsam - Ruhevoll - Empfunden' Sinfoniasta nro 3 d-molli (New Yorkin filharmoninen orkesteri, joht. Leonard Bernstein).

  • Suomalais-ukrainalaiseen perheeseen syntynyt Lukas perusti muutama vuosi sitten Game Music Collectiven. Se keskittyy tuomaan konserttilavoille musiikkia, jota ei ole sävelletty lavoille laisinkaan. Pelimusiikilla on ”älyttömän suuri kuulijakunta”, mutta pelimusiikkiin keskittyneitä orkestereita ei maailmalta liiemmin löydy. GMC sai jo ensikonsertissaan 2017 houkuteltua orkesterikonserttiin joukoittain kolmekymppisiä miehiä, joita harvemmin perinteisissä sinfoniakonserteissa näkee.

    Riikan haastattelussa selviää Lukaksen tie pelimusiikin pariin, miten pelimusiikkia tehdään ja mikä on pelimusiikin paikka musiikin laajalla kentällä ylipäätään. 32-vuotias Lukas tekee tässä elämänvaiheessa työtä täysillä. Haaveena on elokuvaohjaajan työt, ja jossain vaiheessa ehkä perhe-elämä..

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Masashi Hamauzu: Final fantasy VIII: Hanging edge (Lontoon filharmoninen orkesteri).
    Luis Enriquez Bacalov: La corsa elokuvasta Django unchained (USA, 2012, ohj. Quentin Tarantino) (Orkesteri, joht. Luis E. Bacalov).
    Dmitri Shostakovitsh: 2. osa (Andante) Pianokonsertosta nro 2 F-duuri (Marc-André Hamelin, piano, ja BBC:n Skotlannin sinfoniaorkesteri, joht. Andrew Litton).
    Ilmari Hakkola: Iron Danger: Lemminkäisen teema (Lukas Stasevskij).
    Sergei Prokofjev: 1. osa (Andantino) Viulukonsertosta nro 1 D-duuri (Lisa Batiashvili, viulu, ja Euroopan kamariorkesteri, joht. Yannick Nezet-Seguin).
    Michael Salvatori: Destiny 2: Journey (Game Music Collective -orkesteri).

  • Suomi oli Adam Herdille todellinen kulttuurishokki kaikin puolin. Australian itärannikolta tulleelle Suomen pimeä syksy tuntui masentavalta, kieli käsittämättömältä ja elämä ylipäätään vaikutti olevan hyvin toisenlaista kuin Australiassa. Suomi kuitenkin kutkutti eksoottisuudellaan, ja kun seikkailunhaluinen Adam löysi saunan, avantouinnin, hiihdon ja oikean tavan pukeutua Suomen talveen, niin homma alkoi luistaa. Nyt Suomi on Adamin kotimaa, ja arkielämä koostuu tohtoriopinnoista Sibelius-Akatemiassa ja pianonsoitonopettajan tehtävistä.

    Herdin suurin taitekohta elämässä oli, kun hän kolme vuotta sitten ’tuli ulos kaapista’. Oman homoseksuaalisuuden salaaminen ja siitä johtunut ahdistus oli vienyt jo tilanteeseen, jossa elämän jatkaminen tuntui mahdottomalta. Oman identiteetin hyväksyminen vapautti suunnattomasti energiaa paitsi arjessa myös taiteellisessa työssä.

    Suomalaista jouluperinnettä rakastava Adam esittää joulun kunniaksi Tähtitarhan studion pianolla joululaulusikermän.

    Ohjemassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Nikolai Kapustin: Allemande teoksesta Sarja vanhaan tyyliin (Marc-André Hamelin, piano).
    Anatoli Ljadov: Barcarolle op. 44 (Adam Herd, piano).
    Hans Zimmer: 'This land' musiikista piirroselokuvaan Leijonakuningas (Nimeämätön kuoro ja orkesteri, joht. Nick Glennie-Smith).
    Adam Herd (sov.): Joululaulusikermä (Adam Herd, piano).
    Gustav Mahler: 4. osa ’Adagietto’ Sinfoniasta nro 5 cis-molli (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä).
    John Lennon - Paul McCartney (sov. Adam Herd): Blackbird (Adam Herd, piano).

  • Kajaanissa syntynyt Suvi Väyrynen meni ala-asteella musiikkiluokalle, koska paras kaverikin meni. Musiikki oli kiehtonut Väyrystä jo pienestä pitäen, ja eka oma laulusoolo yläasteella oli ujolle tytölle iso juttu. Tampereen kautta Suvi pääsi lopulta ammattiopintoihin Wieniin, ja maisteriksi valmistuminen häämöttää jo. Vuoden 2016 Lappeenrannan laulukilpailun voiton jälkeen purkautui vyyhti hyviä asioita, ja Suomessa vielä varsin tuntemattomaksi jäänyt Suvi nousi yleisön tietoisuuteen. Alalla vallitsevan kovan kilpailun ja muiden negatiivisten lieveilmiöiden ajattelu ei kiinnosta Väyrystä: ”koitan olla optimisti ja olla niin hyvä kuin voi olla”. Studiossa soi William Bolcomin kabareelaulu pianisti Maritta Mannerin avustamana.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Alban Berg: Die Nachtigall (Satakieli) kokoelmasta Seitsemän varhaista laulua (Chen Reiss, sopraano, ja Charles Spencer, piano).
    Igor Stravinsky: Anne Trueloven cabaletta ’I go I go to him’ oopperasta Hulttion tie (Deborah York, sopraano, ja Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. John Elliot Gardiner).
    Mons Leidvin Takle: 'Riennä luokse Jeesuksen' joulukantaatista Suuri kuningas (Kajaanin keskuskoulun musiikkiluokat ja Kaukametsä Sinfonietta, joht. Janne Hanhijärvi).
    William Bolcom: 'Amor' sarjasta Cabaret songs (Suvi Väyrynen, sopraano, ja Maritta Manner, piano).
    Markus Pajakkala: A Hundred rabbits (Suvi Väyrynen ja Utopianisti-yhtye).
    Jean Sibelius: Luonnotar (Soile Isokoski, sopraano, ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Leif Segerstam).

  • Katri Tikalta kysytään toisinaan edelleen ”teetkö harpunsoittoa ihan työksesi?”. Harvinainen soitin herättää huomiota koollaan ja näyttävyydellään. Katrille riittää paljon keikkaa orkestereissa Helsingin ulkopuolella ja joulun alla erityisesti kuorojen kanssa. 31-vuotias Tikka ihastui harppuun jo lapsena, vaikka vanhemmat kauhistelivatkin miten niin pieni tyttö voisi soittaa niin isoa soitinta. Nykyisin harpun roudaus paikasta toiseen sujuu kuin tanssi. Studiossa Katri esittelee Riikalle soitintaan ja sillä soitettavaa ohjelmistoa, ja soittaa pari kappaletta ihan livenä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Marcel Tournier: Au matin (Aamulla), konserttietydi harpulle (Isabelle Moretti).
    Anonyymi: Ritualitos (Marta Gomez ja yhtye).
    Maurice Ravel: 'Pikku Rumilus, posliininukkien keisarinna' baletista Hanhiemo (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Barry Wordsworth).
    Irlantilainen kansansävelmä (sov. Gráinne Hambly): A Fig for a Kiss (Katri Tikka, harppu).
    Turlough O´Carolan (sov. Gráinne Hambly): Eleanor Plunkett (Katri Tikka, harppu).
    Claudio Monteverdi: Zefiro torna (Länsituuli palaa takaisin), kaksiääninen madrigaali lauluäänille ja continuolle (Tragicomedia).
    Tellef Kvifte: Vossastrill (Äio).

  • Oulunsalossa syntynyt Viena Kangas on paitsi kuoronjohtaja myös someammattilainen. Kangas perusti oman tyyliin ja muotiin liittyvän bloginsa harrastuksena, mutta blogiverkoston myötä Kangas tienaa tätä nykyä osan elannostaan blogeja kirjoittamalla. Lestadiolaiskulttuurin keskellä kasvanut Kangas ei nuorena osannut edes ajatella, että naisesta voisi olla kuoronjohtajaksi. Oma kanttori-isä kuitenkin kannusti, ja kuoronjohdon opintojen alkaessa Helsingissä Viena tajusi, että juuri tätä ”haluaisin ja voisin tehdä”.

    Kankaan johtama CandoMini -lapsikuoro valittiin Yleisradio kauden 2019-2020 vuoden nuorisokuoroksi. Onneksi laulusta innostuvia lapsia löytyy edelleen, vaikka peruskoulun alati heikkenevä musiikinopetus ei kuoroharrastuksesta nuorison parissa niin ’coolia’ teekään. Studiossa piipahtavat myös Vienan laulavat ’kuorosiskot’ Hanna Lammi ja Emmi Saulamaa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Orlando di Lasso: O la o che bon eccho (Kas vain, kuinka täällä kaikuu) (Vesna-lapsikuoro, joht. Aleksandr Ponomarjov).
    Claude Debussy: Chevaux de bois (Karusellihevoset) teoksesta Ariettes oubliees (Unohdettuja lauluja) (Dawn Upshaw, sopraano, ja James Levine, piano).
    Pjotr Tshaikovski: Lumihiutaleiden tanssi baletista Pähkinänsärkijä (Leningradin filharmoninen orkesteri, joht. Jevgeni Mravinski).
    Anonyymi (Piae cantiones-kokoelma, 1582): Aetas Carmen melodiae (Kiitosvirret kirkkahimmat) (Viena Kangas, Emmi Saulamaa ja Hanna Lammi, laulu).
    Johann Sebastian Bach: 1. ja 2. osa Kantaatista nro 182 'Himmelskönig, sei willkommen' (Amsterdamin barokkikuoro ja Amsterdamin barokkiorkesteri, joht. Ton Koopman).
    Emmy Köhler (sov. Teemu Tommola): Nu tändas tusen juleljus (CandoMini ja Candominon naisäänet)

  • Nuorena Juho Lepistö tunsi olevansa ujo ja näkymätön. Pianonsoitosta tuli väylä, jonka kautta pääsi loistamaan. Herkäksi mutta lujaksi itsensä kokeva Juho ei sopeutunut oman uskonnollisen yhteisönsä arvomaailmaan. Identiteettiä etsiessä sekä mieli että keho alkoivat reistailla, ja motivaatio pianosoittoon hiipui. Kaikkien vaikeuksien jälkeen soittaminen tuntuu vihdoin taas hyvältä, ja tulevaisuus on auki. Omimmillaan 24-vuotias Lepistö on romanttisen musiikin parissa, ja erityisen läheiseltä tuntuu työskentely laulajien ja liedmusiikin parissa. Kuten Juhon entinen opettaja Eeva Havulehto yllätyspuhelussa toteaa: ”Juholla on tarinankertojan taito ja oma sisäinen ääni - on vain yksi Juho!”

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Richard Strauss: September (Syyskuu) laulusarjasta Vier letzte Lieder (Neljä viimeistä laulua) (Rebecca Evans, sopraano, ja Roger Vignoles, piano).
    Jean Sibelius: Reverie (Unelma) sarjasta Kymmenen kappaletta pianolle op. 58 (Janne Mertanen).
    Frederic Chopin: Fantasia-impromptu cis-molli (Daniil Trifonov, piano).
    Sergei Rahmaninov: Preludi D-duuri op. 23/4 (Juho Lepistö, piano).
    Sergei Rahmaninov (sov. Michael Rot): Zdes horosho (Täällä on hyvä) (Anna Netrebko, sopraano, ja Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev).
    Johannes Brahms: 2. osa (Adagio) Pianokonsertosta nro 1 d-molli (Nelson Freire, piano, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Riccardo Chailly).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä