Välilevyjä

Laulu vs. ääniala

  • 55 min
  • 10 kk 21 pv

Jos kuunnellaan taidemusiikkia, mutta laulajan nimen perässä ei lue 'tenori' vaan 'laulu', laulaja on muukalainen, kotoisin kaukaisesta genrestä, jossa tähdet ovat toisenlaiset ja äänialat menettävät merkityksensä. Laulu ei eroa äänialasta kuin amatööri ammattilaisesta, vaan useimmiten luonnollisen tai kouluttamattoman laulun mielikuva syntyy vain kovalla työllä, ja kätkee taakseen ilmaisua, jota taidemusiikissa ei muuten tavoitettaisi.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Peter Phillips: Amarilli di Julio Romano (Marianne Henriksson)
2. Giulio Caccini: Amarilli mia bella (Janne Marja-aho ja Solmund Nystabakk)
3. Cantigas de amigo: Quantas sabedes amar amigo (Mara Kiek ja Sinfonye)
4. Trad.: Tarantella del Gargano (Marco Beasley ja L'Arpeggiata)
5. Veljo Tormis, sov. Tonu Korvits: Tasase maa laul (Kadri Voorand ja Tallinnan kamariork./Tonu Kaljuste)
6. Veli-Matti Puumala: "Se tuuli sousi seljällä", Husson laulu oopp. Anna Liisa (Sanna Kurki-Suonio ja Tapiola Sinfonietta/Jan Söderblom)
7. Peteris Vasks: Sellokonsertto nro 2 "Läsnäolo" (Sol Gabetta ja Amsterdamin kamariork.)
8. Vladimir Godar: Uspavanky (Iva Bittova ja yhtye)
9. John Tavener: Prayer of the Heart (Björk ja Brodsky-kvartetti)
10. Santiago de Murcia: Cumbees - Trad.: El Cielito Lindo (Hesperion XXI/Jordi Savall)

Lähetykset

  • ma 24.2.2020 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Elämä ei tarjoile tunteita yksi kerrallaan vaan monta päällekkäin, epäselvinä nippuina, ja juuri se tekee elämästä rikasta. Samoin musiikilta on turha vaatia karaktäärien tai tunteiden selvyyttä. Kun elämän valo ja varjo tai muut vastakohtaparit ovat läsnä yhtä aikaa, musiikki ei tunnu selvältä, mutta se voi tuntua täydeltä. Siksi näissä Välilevyissä yhdistetään vadelmahilloa mustaan teehen, hunajaa suolakurkkuihin ja sinihomejuustoa piparkakun päälle.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta tammikuulta 2017.

    1. J.S. Bach: Vergnügte Ruh', beliebte Seelenlust kantaatista BWV170 (Angelika Kirchschlager ja L'Orchestra dell'Accademia di San Rocco/Andrea Marcon)
    2. Moisei Vainberg: Pesante kamarisinfoniasta nro 2 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    3. Jukka Tiensuu: Alma 3: Soma (Tampere Filharmonia/Susanna Mälkki)
    4. Girolamo Frescobaldi: Toccata quarta kok. Il secondo libro di toccate (Fabio Bonizzoni)
    5. John Dowland: A dream (Hopkinson Smith)
    6. Maksimilian Shteinberg: Kunniallinen Joosef kok. Suuri viikko (Cappella Romana/Alexander Lingas)
    7. Claude Debussy: Poissons d'or sarjasta Images 2 (Marc-André Hamelin)
    8. Einojuhani Rautavaara: Pesante, 1. osa lyömäsoitinkonsertosta Incantations (Colin Currie ja HKO/John Storgårds)
    9. Valentin Silvestrov: Abschiedsserenade (Münchenin kamariorkesteri/Christoph Poppen)

  • Päivän Välilevyissä ihmispolot joutuvat kohtaamaan paitsi ruton, koleran, isorokon ja espanjantaudin, myös sodan, sorron ja etnisen puhdistuksen. Ja kuitenkaan musiikki ei lopu vaan kaunistuu.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Joseph Haydn: Kyrie messusta C-duuri "Missa in tempore belli" (Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner)
    2. Igor Stravinsky: Kolme tanssia sotilaan tarinasta (Igor Stravinsky ja yhtye)
    3. Turlough O'Carolan: Captain O'Neill - Colonel O'Hara - Sir Festus Burke (Bonnie Shaljean)
    4. Alessandro Grandi: Magnificat (Stuttgartin Bach-kollegium ja solisteja/Matthew Halls)
    5. Felix Mendelssohn: Verleih' uns Frieden (Musik Ekklesia ja Depauw University Quartet/Philip Spray)
    6. Pavel Haas: Moderato, 3. osa sarjasta oboelle ja pianolle (Vilem Veverka ja Ivo Kahanek)
    7. Dmitri Shostakovitsh: Allegretto, 1. osa jousikvartetosta nro 4 D-duuri (Meta 4)
    8. Aaron Copland: Nature, the Gentlest Mother (Malena Ernman ja Francisca Skoogh)

  • "Työtä tehdään normaalisti, mutta pyritään tekemään kaikki mahdollinen työ etänä", opasti lähiesihenkilö Välilevyjä. Mutta Välilevyissä pitäisi soittaa yllättävän hyvää musiikkia, eikä toimittaja Kare Eskolan kotilevyhylly kahdentoista välilevyvuoden jälkeen yllätä enää ketään, etenkään häntä itseään. Ennen kuin uusi normaali asettuu uomiinsa, pitää tyytyä yllättämättömän hyvään musiikkiin. Mutta ehkä se on juuri nyt hyväksi, ja ehkäpä sinänsä pienet muutokset arkielämässä auttavat käsittelemään isompia yhteiskunnallisia mullistuksia.

    1. Giovanni Battista Somis: Sonaatti nro 6 D-duuri (Kreeta-Maria Kentala, Lauri Pulakka ja Mitzi Meyerson)
    2. Erich Korngold: Larghetto, 3. osa jousikvartetosta nro 2 Es-duuri (Doric-kvartetti)
    3. W.A. Mozart: Menuetto, 7. osa Serenadista D-duuri "Haffner-serenadi" (Die Kölner Akademie/Michael Alexander Willens)
    4. Sarah Palu: Irti
    5. Kaikhosru Shapurji Sorabji: Sequentia cyclica super Dies irae, muunnelma 19 "Quasi Debussy" (Jonathan Powell)
    6. Gregorio Strozzi (sov. Henriksson & Norvio): Toccata prima per cembali et organi, con pedarole e senza (Marianna Henriksson)
    7. Vuokko Hovatta Kolmisin: Pysykää sängyssä sunnuntaisin
    8. Francesco Corbetta: Caprice de Chaconne (Rolf Lislevand)

  • Kaikkien mielestä musiikin kuuluu olla sopivan kokoista - musiikin mittasuhteiden on palveltava sen tarkoitusta. Mutta kun säveltäjä innostuu kutsumaan teostaan "suureksi", on kyseessä sama ilmiö kuin vaatemuodissa - ajoittain liian suuret housut ovat juuri sopivat. Vai ovatko?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. György Ligeti: Suuri kilpikonnafanfaari Etelä-Kiinan mereltä (Håkan Hardenberger)
    2. Franz Liszt: Grand galop chromatique (György Cziffra)
    3. Frantisek Xaver Richter: Allegro, 1. osa sinfoniasta nro 8 B-duuri kok. Six Grandes Symphonies (Helsingin barokkiork./Aapo Häkkinen)
    4. W.A. Mozart: Adagio, 3. osa Serenadista B-duuri "Gran Partita" (Tapiola Sinfonietta/Jean-Jacques Kantorow)
    5. Ludwig van Beethoven: Grosse Fuge (Australian kamariork./Richard Tognetti)
    6. Marco Giuliani: Andante sostenuto teoksesta Gran duo concertante (Michala Petri ja Lars Hannibal)
    7. Magnus Lindberg: Gran Duo (RSO/Sakari Oramo)
    8. Erik Satie: Grande ritournelle (Danceries)
    9. Sergei Rahmaninov: Suuri ylistysveisu (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)
    10. Igor Stravinsky: Grand choral teoksesta Sotilaan tarina (Clevelandin ork./Pierre Boulez)

  • Merkityksen luominen musiikilla on sotkuista. Yhteisiä sanoja tai kielioppia ei ole, jokainen teos, jokainen säveltäjä, jokainen kuulija luo omansa. Likvidissä tilassa on arvokasta löytää jokin kiinteä koordinaatisto, kuten kaikille tuttu melodianpätkä tai sointukulku. On niitä löydettykin, mutta jää historian hämärän peittoon, miksi ikisuosikit La Folia, L'Homme arme, In nomine ja Dies irae muuttuivat melodian peruskallioiksi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. John Taverner: Sanctus & Benedictus messusta Missa Gloria tibi Trinitas (The Tallis Scholars/Peter Phillips)
    2. Thomas Tallis: In nomine nro 1 (Phantasm)
    3. Christopher Tye: In nomine "Howlde fast" (Fretwork)
    4. John Bull - Marton Illes: In nomine nro 6 (Trio Catch)
    5. Josquin Desprez: Agnus Dei teoksesta Missa L'homme arme sexti toni (The Tallis Scholars)
    6. Josquin Desprez (sov. Payton MacDonald): Agnus Dei II (Alarm Will Sound)
    7. Hayne van Ghizeghem: De tous biens plaine (Clare Wilkinson ja Rose Consort of Viols)
    8. Tuntematon: De tous biens plaine (Piffaro)
    9. Alexander Agricola: De tous biens plain nro 1 (Early Music Consort of London)
    10. Antoine Brumel: Dies irae teoksesta Missa pro defunctis (New York Polyphony)
    11. Ottorino Respighi: Butantan teoksesta Impressioni brasiliane (Montrealn SO/Charles Dutoit)
    12. Francesco Corbetta: Folie (Rolf Lislevand)
    13. Manuel Ponce: Variations sur "Folia de Espana" et Fugue (Ismo Eskelinen)

  • Jos kuunnellaan taidemusiikkia, mutta laulajan nimen perässä ei lue 'tenori' vaan 'laulu', laulaja on muukalainen, kotoisin kaukaisesta genrestä, jossa tähdet ovat toisenlaiset ja äänialat menettävät merkityksensä. Laulu ei eroa äänialasta kuin amatööri ammattilaisesta, vaan useimmiten luonnollisen tai kouluttamattoman laulun mielikuva syntyy vain kovalla työllä, ja kätkee taakseen ilmaisua, jota taidemusiikissa ei muuten tavoitettaisi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Peter Phillips: Amarilli di Julio Romano (Marianne Henriksson)
    2. Giulio Caccini: Amarilli mia bella (Janne Marja-aho ja Solmund Nystabakk)
    3. Cantigas de amigo: Quantas sabedes amar amigo (Mara Kiek ja Sinfonye)
    4. Trad.: Tarantella del Gargano (Marco Beasley ja L'Arpeggiata)
    5. Veljo Tormis, sov. Tonu Korvits: Tasase maa laul (Kadri Voorand ja Tallinnan kamariork./Tonu Kaljuste)
    6. Veli-Matti Puumala: "Se tuuli sousi seljällä", Husson laulu oopp. Anna Liisa (Sanna Kurki-Suonio ja Tapiola Sinfonietta/Jan Söderblom)
    7. Peteris Vasks: Sellokonsertto nro 2 "Läsnäolo" (Sol Gabetta ja Amsterdamin kamariork.)
    8. Vladimir Godar: Uspavanky (Iva Bittova ja yhtye)
    9. John Tavener: Prayer of the Heart (Björk ja Brodsky-kvartetti)
    10. Santiago de Murcia: Cumbees - Trad.: El Cielito Lindo (Hesperion XXI/Jordi Savall)

  • Millainen soitin, sellainen konsertto. Taidemusiikin perinteessä konserton jännite syntyy tietyn nimenomaisen soittimen ilmaisumahdollisuuksista, joita pitää käyttää kattavasti ja idiomaattisesti. Joten jos vetäisee pianokonserton haitarilla tai viulukonserton maniskalla, muusikot kuvittelevat, että levyvihko pitää täyttää puolustuspuheella. Oikeasti olisi idioottimaista pitäytyä idiomaattisuuteen. Elgarille oli sama soitetaanko hänen sellokonserttoaan alttoviululla ja Bach vehtasi konserttoja soittimelta toiselle minkä ehti, joten siitä vaan yrittämään! Sitä paitsi konsertot kahdelle urkukampiliiralle jäisivät tykkänään kuulematta, ellei niitä sovitettaisi käyttökelpoisempaan muotoon - vaikka ei se tietenkään ole sama...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Joseph Haydn: Rondo all'Ungarese pianokonsertosta D-duuri (Alexandre Tharaud ja Les Violons de Roy/Bernard Labadie sekä Viviane Chassot ja Baselin kamariork.)
    2. J.S. Bach: 1. osa konsertosta uruille d-molli Vivaldin mukaan (Masaaki Suzuki)
    3. J.S. Bach: Allegro, 1. osa konsertosta C-duuri kolmelle cembalolle / D-duuri kolmelle viululle (The Academy of Ancient Music/Christopher Hogwood)
    4. J.S. Bach: Andante, 2. osa viulukonsertosta a-molli (Avi Avital ja Kammerakademie Potsdam)
    5. J.S. Bach: Vivace, 1. osa konsertosta kahdelle viululle d-molli (Eddie South ja Stephane Grappelli)
    6. W.A. Mozart: Andante ma non troppo, 2. osa huilukonsertosta D-duuri (Sol Gabetta ja Baselin kamariork./Sergio Ciomei)
    7. Ludwig van Beethoven: Rondo (Allegro), 3. osa viulukonsertosta D-duuri, op.61a (Olli Mustonen ja Tapiola Sinfonietta)
    8. Edward Elgar: 1. osa sellokonsertosta e-molli (David Aaron Carpenter ja Philharmonia-ork./Christoph Eschenbach)
    9. Joseph Haydn: Allegro con spirito, 1. osa konsertosta kahdelle urkukampiliiralle nro 3 G-duuri (Haydn Sinfonietta Wien/Manfred Huss)

  • "Eka demo oli paras" sanoo todellinen konossööri, ja toden totta: Musiikillisesti merkittävien kehityskulkujen aluissa on viehätysvoimaa, joka kylläkin perustuu varsin moninaisille asioille. Retki varhaisiin musiikkeihin sisältää sekä arkaaisuuden avantgardea että aloittelijan tuuria.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tuntematon: Verbus patris umanatur O O (Gothic Voices)
    2. Johann Stamitz: Presto, 1. osa teoksesta Sinfonia a Quattro D-duuri (The New Dutch Academy/Simon Murphy)
    3. Poloneesi Tuuloksen nuottikirjasta (Erkki Palola ja Jaakko Vuornos)
    4. Jean Sibelius: Andante ja Allegro con brio, 2. ja 3. osa pianotriosta C-duuri "Lovisa" (Yoshiko Arai, Seppo Kimanen ja Juhani Lagerspetz)
    5. J.S. Bach: Preludi ja fuuga a-molli, BWV551 (Ton Koopman)
    6. Arnold Schönberg: Adagio teoksesta Verklärte Nacht (Tukholman kamariork./Esa-Pekka Salonen)
    7. Niccolo Paganini: La Campanella (Yehudi Menuhin ja Hubert Giesen)
    8. Oskar Sala: Concertando rubato sarjasta Elektronische Tanzsuite (Oskar Sala, trautonium)
    9. Alexander Agricola: Cecus non iudicat de coloribus (Rose Consort of Viols)

  • Miten nopeasti pitää soittaa, kun säveltäjä käskee soittamaan "Tempo giusto", oikeassa tempossa? Entä paljonko on "assai" (kyllin) ja paljonko "ma non troppo" (ei liikaa)? Musiikin tempomerkinnät ovat suhteellisuuksien, epämääräisyyksien ja historiallisten kerrostumien hetteikkö, jolla seikkailua metronomimerkinnät eivät suinkaan auta vaan haittaavat. 120 iskua minuutissa ei kerro musiikista mitään, mutta Beethovenin käyttämä tempomerkintä "Andante con moto assai vivace quasi allegretto ma non troppo" kertoo kaiken.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta tammikuulta 2014.

    1. Antonio Vivaldi: 3. osa konsertosta viululle, jousille ja continuolle d-molli (Giuliano Carmignola ja Accademia Bizantina/Ottavio Dantone)
    2. Igor Stravinsky: 1. osa Tempo giusto Dumbarton Oaks -konsertosta (Columbia-ork./Igor Stravinsky)
    3. J.S. Bach: Allavbreve D-duuri (Ton Koopman)
    4. J.S. Bach: Preludi h-molli (Andante) kok. DWK 1 (Rosalyn Tureck)
    5. Ludwig van Beethoven: 4. osa Allegro molto jousikvartetosta nro 9 C-duuri (Quartetto italiano)
    6. Ludwig van Beethoven: Kyrie messusta C-duuri (Monteverdi-kuoro ja Orchestre revolutionnaire et romantique/John Eliot Gardiner)
    7. Robert Schumann: 4. osa Prestissimo possibile pianosonaatista nro 3 f-molli (Vladimir Horowitz)
    8. Gustav Mahler: 3. osa Ruhevoll (Poco agadio) sinfoniasta nro 4 G-duuri (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen)

  • Taiteessa eka demo on paras, mutta toisaalta myös viimeinen villitsee, etenkin romantikkoja, koska viimeinen on yhtä aikaa loppu ja raja, katoavaisuutta ja pysyvyyttä, melankoliaa ja dramatiikkaa. Näissä Välilevyissä loppuminen on pysyvä tila, olipa kyseessä sitten viimeinen sävel, tanssi, laulu tai tuomio.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Matthew Whittall: Lingering last drops kok Leaves of grass (Risto-Matti Marin)
    2. Leopold Godowsky - Oscar Straus: The Last Waltz (Marc-André Hamelin)
    3. Einojuhani Rautavaara: The Last Polonaise, 4. osa teoksesta A Tapestry of Life (HKO/Leif Segerstam)
    4. Trad. (sov. Alexander L'Estrange): The last rose of summer (The Queen's Six)
    5. José Zayas: Ultima leccion B-duuri (Josetxu Obregon ja La Ritirata)
    6. Edvard Gried: Viimeinen kevät kok. Kaksi elegistä sävelmää (Boston Pops -orkesteri/Arthur Fiedler)
    7. Kalevi Kiviniemi: Ikuisia ääniä (Kauhajoen kirkon vanhojen urkujen viimeiset sävelet)
    8. Jules Massenet: Neitsyt Marian viimeinen uni (Truls Mörk ja Italiankielisen Sveitsin ork./Neeme Järvi)
    9. Giuseppe Cavallo: Sinfonia ja ensimmäinen kohtaus orat. Viimeinen tuomio (Cappella de Turchini/Antonio Florio sekä solisteja)
    10. Anibal Troilo: La ultima curda (Osvaldo Montes ja Anibal Arias)
    11. Richard Strauss: Im Abendrot kok. Neljä viimeistä laulua (Soile Isokoski ja Berliinin radion SO/Marek Janowski)

  • Melkein kaikki mikä taidemusiikissa on tärkeää, on hukkumaisillaan siirappiin, eikä sitä edes huomaa, koska taustalla soi kaunis, yksinkertainen musiikki. Tai sitten Välilevyjen taidemusiikkikäsitys on lopullisesti vieraantunut suuren yleisön taidemusiikkikäsityksestä. Todistusaineistona kuullaan toimituksen pöydälle muodin mukana hiipinyttä uusyksinkertaisen nykymusiikin paljoutta - sekä Spotifyn soittolistaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tonu Korvits: Azure, 7. osa kok. Songs from Dolores' Songbook (Viron kansallinen SO/Risto Joost)
    2. Daniel Herskedal: The Olive Farmer teoksesta Behind the Wall (Elin Torp Meland, Kjell Magne Robak ja Gro Merete Hjertvik)
    3. Gabriela Montero: Andante moderato, 2. osa pianokonsertosta nro 1 "Latin" (Gabriela Montero ja The Orchestra of the Americas/Carlos Miguel Prieto)
    4. Rebecca Dale: Materna requiem (Liverpoolin kunink. FO/Clark Rundell)
    5. Spotify: Soittolista "Classical New Releases"
    6. Stuart Hancock: Rapture, 5. osa orkesterisarjasta Raptures (BBC Concert Orchestra/Levon Parikian)
    7. Austin Wintory: I was born for this (Voces8)
    8. Hans Otte: Das Buch der Klänge, osa 10 (Ralph van Raat)

  • Musiikki ei ole vain järjestettyä ääntä. Joissakin genreissä ja elämänvaiheissa musiikin sosiaaliset ja yhteisölliset puolet ovat niin tärkeitä, että ääni tuntuu sivutuotteelta. Kaikki tietävät että kuorolaulun tehtävistä parinmuodostus on musisointia tärkeämpi, mutta sosiaalisuus läpäisee myös ammattimusiikin todellisuuden, silloinkin kun siihen ei kiinnitetä huomiota. Paitsi Välilevyissä.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jan Antonin Losy: Ouverture F-duuri (Jakob Lindberg)
    2. Timo Alakotila: Polska, 3. osa Concerto grossosta kamariorkesterille (Vox Artis/Ollitapio Lehtinen)
    3. Kenneth Nordman ja Mats Granfors: I fäälan
    4. Scott Joplin & Louis Chauvin: Heliotrope bouquet (Ukulelezaza)
    5. Gabriel Fauré (sov. Ari Viitanen): Pavane (Steel Pan Lovers)
    6. Alessandro Striggio: Agnus Dei messusta sopra Ecco Si Beato Giorno (Armonico Consort sekä Cambridgen Gonville & Caius Collegen kuoro)
    7. Astor Piazzolla: Soledad (Berliinin filharmonikkojen selloyhtye)
    8. Trad. (sov. Danish String Quartet): Ae römeser (Danish String Quartet)
    9. Domenico Scarlatti: Sonaatti f-molli (Janne Rättyä)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä