Pelikonsolien kronikka

Jakso 1: Magnavox Odyssey

  • 16 min
  • toistaiseksi

Sarjan avausjaksossa tutustumme Ralph Baerin tarinaan ja siihen, kuinka hän suunnitteli vuonna 1972 maailman ensimmäisen pelikonsolin. Magnavox Odyssey yleistytti pelikulttuuria ihmisten olohuoneisiin ja synnytti peliteollisuuteen suuren Pong-aallon.

Haastattelussa Magnavox Odysseysta kertoo V2.fi-sivuston päätoimittaja, pelikonepeijooni Manu Pärssinen.

Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

Lähetykset

  • pe 21.2.2020 6.01 • Yle Areena

Jaksot

  • Sarjassa on käsitelty seitsemän pelisukupolven merkittävimmät konsolit, joiden kehityksen aikana pelikonsoleista syntyi jotain suurempaa. Ennen vanhemmat nuhtelivat, jos lapset pelasivat liikaa, nykyään vanhemmat ostavat kysymättä miniversion oman lapsuutensa konsolista. Jokaiselle sukupolvelle on syntynyt merkittävä pelikonsolinsa, joka hehkuttaa oman aikansa lapsuuden tarinoita ja ääniä.

    Pelikonsolien kronikan viimeisessä jaksossa käymme läpi, miten suomalainen pelikulttuuri on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella. Haastateltavana on pitkäaikainen peliharrastaja, toimittaja Jarkko Rissanen. Mitä pelit ovat olleet ja mitä ne tulevat olemaan?

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Microsoft julistautui todelliseksi kilpailijaksi Sonylle Xbox 360:n tultua markkinoille. Konsoleiden merkitys mediakeskuksina kasvoi Xbox 360:n myötä ja mukana kulki myöskin liiketunnistinbuumi.

    Xbox 360 oli aikansa tehokkain konsoli, mutta solakaksi muotoiltu ulkokuori oli koitua sen lopuksi, kun Red Ring Of Death piinasi pelaajia ympäri maailmaa. Miten Microsoft selvisi tästä kuumasta tilanteesta ja vahvisti asemansa pelikonsolien areenalla?

    Kuumana kiehuvasta Xbox 360 -pelikonsolista on keskustelemassa legendaarinen pelitoimittajamoguli Jukka O. Kauppinen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • PlayStation 3 tuli markkinoille melkein vuoden Xbox 360:n julkaisun jälkeen. Viiveestä ei koitunut ongelmia olemassaolevan fanikannan ansiosta, mutta korkea julkaisuhinta hidasti PlayStation 3:n myyntiä. Sony oli panostanut uudessa konsolissaan monimutkaiseen rautaan, mikä aiheutti päänvaivaa pelinkehittäjien puolella.

    Playstation 3:sta on keskustelemassa legendaarinen pelitoimittajamoguli Jukka O. Kauppinen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • PlayStation 2 nosti uhkakuvia perinteisessä peliteollisuudessa ja jopa tietokoneteollisuudessa. Tämän seurauksena Microsoft päätti astua pelikonsolien areenalle omalla valttikortillaan: nettipelaamisella.

    2000-luvun alussa Microsoftin iso, musta ja kömpelö laatikko sai osakseen paljon ihmetystä ja arvostelua, mutta se lopulta muutti perinteistä pelaamista kertaheitolla. Voisi kuvitella, että ison tietokoneyrityksen siirtyminen konsolibisbekseen olisi ollut helppoa, mutta todellisuudessa Microsoft joutui ponnistelemaan yllättävän paljon saadakseen konsolinsa kansainvälisesti ihmisten tietoisuuteen.

    Microsoftin ensimmäisestä konsolista, Xboxista, on keskustelemassa legendaarinen pelitoimittajamoguli Jukka O. Kauppinen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Ensimmäinen PlayStation-konsoli oli luonut Suomesta Sony-valtion, ja tulevasta PlayStation 2:sta huhuttiin jo pitkään ennen sen julkaisua. Sony jyräsi vanhat pelikonsolijulkaisijat nerokkaasti suunnitellun hypen ja tarinoiden ansiosta. PlayStation 2:een liitettiin jopa diktatuuria ja ydinsotaa, joka taas loi lisää nimeä konsolille.

    Sonyn toinen konsoli mahdollisti myös DVD-formaatin yleistymisen ja samalla muutti pelikonsolien standardeja kohti multimediaisempaa kokonaisuutta. Viimeistään PlayStation 2 yleistytti pelaamisen kaikissa ihmisryhmissä, eikä pelaaminen enää ollut lasten ja pelaajien harrastus.

    Maailman myydyimmästä konsolista, PlayStation 2:sta on haastateltavana legendaarinen pelitoimittajamoguli Jukka O. Kauppinen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Sega menetti Saturnin julkaisun jälkeen uskottavuuden niin pelaajien kuin pelitalojenkin silmissä. Sega päätti tehdä nopean korjausliikkeen lopettamalla Saturnin tuotannon ja julkaisemalla Sega Dreamcastin. Siitä piti tulla konsoli, joka pelastaisi Segan uppoavan laivan.

    Sega Dreamcast on saavuttanut pelikulttuurissa jopa mystisen kunnioitetun aseman, vaikka se ei lopulta pärjännytkään PlayStation 2:ta vastaan. Mikä tekee Sega Dreamcastista niin erikoisen?

    Sega Dreamcastin tarinasta haastateltavana V2.fi-sivuston tuottaja, pelikonepeijooni Mikko Heinonen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Nintendo yhtyi kolmiulotteisten pelien kilpailuun julkaisemalla Nintendo 64 -pelikonsolin. Nintendo erottui valtavirrasta muun muassa ohjaimen suunnittelulla ja pysymällä pelien jakelussa CD:n sijasta pelikaseteissa.

    Voidaan ajatella, että Nintendo siirtyi tässä vaiheessa kulkemaan omaa polkuaan konsolibisneksessä. Mikä saikaan aikaiseksi tämän valinnan, ja oliko Nintendo 64 totaalinen häviäjä dominoivan PlayStationin rinnalla?

    Nintendo 64:sta haastateltavana Nordic XR Startups Oy:n Program Manager Janne Kaitila, joka omistaa kaikki Suomessa Nintendo 64:lle julkaistut pelit.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Arcade-pelien siirtäminen konsoliympäristöön oli ollut Segan vahvuus jo alusta lähtien, mutta ajat olivat muuttuneet. Sonyn liittyminen kilpailuun mukaan hermostutti myöskin Segaa, minkä vuoksi yhtiö aikaisti uuden konsolinsa, Sega Saturnin, julkaisua. Liike osoittautui kohtalokkaaksi, mikä lopulta sekoitti suhteita ulkoisiin pelitaloihin.

    Sega Saturnin kohtalokkaista valinnoista haastateltavana V2.fi-sivuston tuottaja, pelikonepeijooni Mikko Heinonen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Suomessa pelikonsolien keskuuteen syntyi uusi de facto vuonna 1995. Yhteistyökeskusteluiden kariuduttua Nintendon kanssa Sony päätti julkaista oman konsolinsa PlayStationin, joka mullistaisi koko peliteollisuuden. PlayStation mahdollisti uusien pelitalojen synnyn kilpailun kasvaessa sekä pelien kehittymisen pisteiden keräämisestä tarinallisiksi seikkailuiksi. Samalla CD:stä syntyi pelien jakeluun uusi pääformaatti, joka toimisi tulevaisuudessakin Sonyn suurena valttina.

    Playstationin synnystä ja ensimmäisestä konsolista keskustelemassa V2.fi-sivuston päätoimittaja Manu Pärssinen sekä pelitoimittaja sekä -kirjailija Aleksandr Manzos.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Sega horjutti Nintendon monopolia, ja Nintendonkin piti lopulta suunnitella oma 16-bittinen konsolinsa. Nintendo liittyi taisteluun biteistä omalla Super Nintendo -konsolillaan, joka jätti Segan tapaan kuolemattoman perinteen sekä kaksiulotteisten grafiikkojen että peliohjainten piirissä.

    1990-luvulla CD-formaatin yleistyttyä peliteollisuudessa Nintendokin alkoi kehittää omaa CD-lisälaitetta konsolilleen. Tämä suunnitteluprosessi antoi ensimmäisen kipinän muutokselle, jolla tulisi olemaan dramaattiset vaikutukset niin Nintendon kuin Segankin tulevaisuudelle.

    Super Nintendosta haastateltavana ovat Pelit-lehden toimittaja Juho Penttilä, sekä pelitoimittaja ja -kirjailija Aleksandr Manzos.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Sega Mega Drive (Yhdysvalloissa Sega Genesis) teki Segasta tunnetun nimen suomalaisissa kotitalouksissa, ja samoihin aikoihin syntyivät ensimmäiset konsolisodat. Nintendon keulahahmon Marion myötä Sega päätti luoda oman keulahahmonsa, joka nostaisi konsolien myyntiä.

    Pelikonsolin omistamisesta tuli hetkessä henkilökohtaisempaa, ja pelien lisäksi taisteltiin biteistä. Samalla syntyi keskustelu pelien ikärajoista, kun pelit eivät olleet enää pieniä pallukoita mustalla ruudulla.

    Bittisodista ja legendaarisesta Sega Mega Drivesta haastateltavana V2.fi-sivuston tuottaja, pelikonepeijooni Mikko Heinonen.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

  • Suomessa Commodoren ja Amigan myötä kotimikrot olivat isossa suosiossa, mutta 80-luvun lopussa suomalaisissa kotitalouksissa olohuonetta alkoi koristaa Nintendon harmaa laatikko.

    Alun perin leluvalmistajana toiminut Nintendo siirtyi pelivalmistajaksi 80-luvulla ja Donkey Kongin suosion myötä pelikonsolien valmistajaksi. Sen ensimmäinen konsoli Nintendo Entertainment System (NES) ei ollut läpihuutojuttu juuri tapahtuneen videopeliromahduksen takia. Päästäkseen maailman markkinoille Nintendo joutui muuttamaan alkuperäisen konsolin ulkokuoren meille länsimaalaisille tutuksi tulleeksi harmaaksi matolaatikoksi.

    Miten Nintendo raivasi tiensä kotimikrojen tilalle ja kuinka Nintendosta muotoutui videopeliromahduksen tuhkasta pelimaailman jättiläinen? Tästä ovat keskustelemassa Pelit-lehden toimittaja Juho Penttilä ja peliohjelmoija Visa-Valtteri Pimiä.

    Pelikonsolien kronikan toimittaa Antti Melkko.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä