Samu-Jussi Koski opittiin tuntemaan 2000-luvun alussa lahjakkaana Marimekon suunnittelijana,. josta sukeutui talon taiteellinen johtaja. Hän päätti kuitenkin kulkea omaa polkuaan ja perusti oman vaatemerkin, Samujin.
Nykyään Samujin vaatteita myydään yli 70:ssä toimipisteessä ympäri maailmaa. Miten tämä onnistui, näin pian?
”Me olemme me, emme minä, vaikka minä sen yrityksen perustinkin” toteaa Samu-Jussi Koski. ”Teemme yhteistyötä yhteisten arvojen perustalta työpaikassa, jossa viihdymme,” hän jatkaa. ”Vaatteemme valmistetaan ekologisesti, ihmistä ja luontoa kunnioittaen, tehdystä työstä kunnolla korvaten. Suunnittelemme niitä ihmisille, joille nämä arvot ovat tärkeitä. Suunnittelemme ajatteleville ihmisille.”
”En minä ole tähtisuunnittelija, en edes ainoa suunnittelijamme. Jos minulle laitettaisiin kangas käteen ja sakset toiseen, tulos olisi varmasti kamala,” Koski nauraa. ”Kaavoittajat ja malliompelijat ovat yhtä tärkeitä, jokainen tiimin jäsen on.”
Mutta se maailmanvalloitus? Se iso juttu syyskuun 2015 Voguessa ja Samujin jakku Meryl Streepin yllä, esimerkiksi? ”Meillä on alusta asti ollut hyvät kuvat. Niiden avulla pääse aika pitkälle. Mutta emme silti aina tiedä mistä meidät keksitään. Toki meillä on New Yorkissa agentti, joka tekee hyvä työtä. Mutta nämä kuuluisien ihmisten vaatteet. Heidän hankkijoillaan saattaa olla 100 eri vaihtoehtoa, joista tähti sitten poimii mieleisensä. On siinä sattumaakin mukana.”
JAANA SEMERI
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_iosJAA:
