Juho Kuosmanen: Leffan teon lempivaihe on äänien miksaus, kivuliainta käsikirjoittaminen
Keski-Pohjanmaan henki leijailee vahvana studiossa, kun lakeuksilta kotoisin olevat Olga Ketonen ja ohjaaja Juho Kuosmanen kohtaavat.
Kuosmasen ohjaama elokuva Hytti nro 6 palkittiin aiemmin tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlilla Grand Prix -palkinnolla. Elokuva on saanut myös kolme European Film Awards -ehdokkuutta.
Hytti nro 6 on syntynyt Rosa Liksomin samannimisen Finlandia-palkitun romaanin innoittamana. Elokuva kertoo suomalaisen opiskelijan ja venäläisen kaivosmiehen kohtaamisesta junamatkalla. Elokuvan pääosia näyttelevät Seidi Haarla ja Juri Borisov.
Juho Kuosmasen edellinen ohjaus "Hymyilevä mies" oli tositapahtumien innoittama elokuva nyrkkeilijä Olli Mäestä. Kuosmanen kertoo tämän elokuvan auttaneen häntä löytämään omaa ohjaajan ääntä.
- Tarina oli minua lähellä, se oli kokkolalainen monella tapaa. Se oli myös oman tekijyyden, elokuvakäsityksen ja huumorin suhteen hyvin lähellä sitä tapaa, miten katson maailmaa. Hymyilevän miehen menestys rohkaisi minua ja olin tyytyväinen, että otin sen riskin, että luotin omaan ääneeni. Se oli tuuppaus, jossa löysin kepeyden ja naurun tekemiseeni.
Kuosmanen kehuu vuolaasti kuvaaja J-P Passia, jonka kanssa hän on tehnyt pitkään yhteistyötä.
- Koen J-P:n työparikseni, en niinkään ohjaaja-kuvaaja suhteeksi. Saamme tasapuolisesti läpi asioita, joita haluamme. J-P on esim. aktiivisesti mukana käsiksen kommentoinnissa, minulla puolestaan saattaa olla ideoita valaisuun, joka on J-P:n aluetta. Tuntuu, että emme ylitä mitään rajoja, vaan työskentelemme rinnakkain. Ammatillinen näkemyksemme, tavoitteet ja kunnianhimo ovat kasvaneet samaan suuntaan ja samaan aikaan.
Mikä elokuvan teon vaihe on mieluisin?
- Äänien miksaus on suosikkivaiheeni, siinä päästään hieromaan lopputuloksen kannalta hyvin voimakkaita yksityiskohtia. Äänet vaikuttavat meihin eri tavalla kuin kuva. Äänet värjäävät kuvaa, sitä katsetta, miten näet kuvan. Sama maisema eri biisi taustanaan tuntuu aivan erilaiselta. Äänet ohjaavat tunnetta pään sisältä ulospäin, värittävät sitä mitä näemme. Elokuvan tekemisessä 95 % on sitä kivuliainta vaihetta, keskeneräisyyden sietämistä ja epävarmuuden tunnetta, joka liittyy voimakkaimmin käsikirjoittamiseen.
Haastattelun lomassa soivat kappaleet:
DESIRELESS - Voyage Voyage
OLAVI UUSIVIRTA - Tiet etäisyyksiin
KHRUANGBIN, LEON BRIDGES - Texas sun
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_iosJAA:
