Rautatiet juhlii tänä vuonna 150 vuottaan. Maan ensimmäinen rata yhdisti Helsingin ja Hämeenlinnan, asemia radan varrella oli seitsemän. Ensimmäinen matkustajajuna ajoi välin tammikuun lopussa 1862 ja säännöllinen liikenne alkoi maaliskuun 17. päivä. Vaikka ensimmäisten maahan tilattujen höyryveturien huippunopeus oli 90 km/h, varhainen liikenne puksutti keskimäärin vain 20-30 km/h. Ensimmäiset dieselveturit ajoivat rataverkolla pian itsenäisyyden jälkeen, mutta höyryn aikakautta kesti 1960-70-lukujen vaihteeseen. Ensimmäiset sähköjunat tulivat pääkaupunkiseudun liikenteeseen aivan 1960-luvun lopussa. Jotakin rautateillä kuoli höyrykauden mukana, sanoivat Jumbojen, Heikkien, Ristojen ja Ukko-Pekkojen ystävät. Me palautamme juhlavuoden kunniaksi hetkeksi höyryajan henkiin. Sirkka-Liisa Vesanen ja Markku Karvonen vievät teidät juhlamatkalle Hr 1:n eli Ukko-Pekan kyydissä.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_iosJAA: