Bensan hinta koostuu suurimmaksi osaksi veroista. Polttoainevero on rahasampo, joka takoi valtiolle lähes 3 miljardia euroa viime vuonna. 95:n hinta pyörii puolessatoista eurossa, dieselistä saa pulittaa lähes 1,4 euroa litralta. Suomessa on Euroopan viidenneksi kalleinta bensiiniä.
Ranskassa keltaliivien levottomuuksien sytykkeenä olivat hallituksen aikeet nostaa polttoaineiden hintoja; Ruotsissa leviää parhaillaan protestiliike korkeita bensanhintoja vastaan. Myös Suomessa polttonesteiden hinta kuumentaa tunteita.
Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin viidesosan, joista tieliikenne lähes 90 prosenttia. Suomi on sitoutunut tiukkoihin päästövähennyksiin. Päästöjen pitäisi vähentyä 40% vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästövähennyksiä voidaan tehdä usealla tavalla: sähköistämällä autokantaa, panostamalla joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn, rajoittamalla yksityisautoilua sekä korottamalla polttoaineveroja.
Pitäisikö polttoaineverotusta höllentää tai kiristää? Olisitko valmis nousemaan barrikadeille menoveden korkean hinnan takia - vai tulisiko ruuvia vielä kiristää ilmastonmuutoksen takia? Jos bensan hintaa ei saa nostaa, millä keinoin liikenteen kasvihuonepäästöt saataisiin alas?
Mikään inhimillinen ei ole vierasta. Asiallinen kansalaiskeskustelu on mahdollista.
Toimittajina Jussi Putkonen ja Alina Kulo.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_ios JAA: