Sami Sykkö: Kivijalkakauppa on elämys, joka voi haastaa muodin kertakäyttökulttuuria
Pitkän uran muodin parissa tehnyt Sami Sykkö aloitti uransa lapsimallina jo 40 vuotta sitten. Elokuun alusta Sykkö on toiminut Fashion Finlandin liiketoiminnan johtajana ja päätoimittajana. Nyt hän katsoo muotimaailmaa osin lobbarin silmin.
Suhtautumisemme muotiin on kertakäyttöistä, osin siksi, että nykykuluttamisen tapa ostaa marketeista ja verkkokaupasta on kliininen: se ei jätä muistijälkeä, eikä synnytä tunnesidettä ostettuun tuotteeseen. Kivijalkakauppa ei pärjää volyymilla, mutta palveluineen se on erityisempi. Se voi tarjota elämyksen, jossa tavalliseen ostokseen syntyy tarina ja tuotteeseen toisenlainen, kestävämpi side.
Kertakäyttökulttuuri on sesonkiin ja jatkuvaan uudistumiseen perustuvan muotiteollisuuden etu. Mutta ajatusta voi haastaa. Laadukkaan vaatteen arvon ei tarvitse laskea sesongin päätyttyä, kuluttajana kannattaa ostaa sitä, mitä tietää käyttävänsä usein.
Puheen Aamussa toimittajina Kati Lahtinen ja Anna Cadia.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_ios JAA: