Markkinoinnin professori Lasse Mitronen: Nykypäivän ruokakauppa tarjoaa elämyksiä, ja kaiken ytimessä on tuoreus ja laatu
Asiakaspalvelu on muutakin kuin kiitos ja hyvää päivää. Palvelukokemus alkaa jo ovelta, tunteeko asiakas olevansa tervetullut. Muun muassa tämä yksinkertainen oivallus on osa järvenpääläisen marketin menestystä kansainvälisessä ruokakauppakisassa, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professori Lasse Mitronen. Maailman parhaan ruokakaupan konseptin ja kulissit voi kopioida, mutta käytännän työssä palvelua hiotaan koko ajan.
Nykypäivän ruokakaupassa mikään ei ole sattuman varassa. Ketju pellolta kauppaan ei riitä, palvelu kantaa asiakkaan ruokapöytään asti. Kauppa ei ole vain kauppa, se on paikka, joka tarjoaa elämyksiä, jossa voi viivähtää ja viipyä, pysähtyä vaikka syömään. Kaupassa voi olla olohuone. Asiakaspalveluun kuuluu reseptiikka, jopa ravitsemusneuvonta. Nouto- ja kotiintoimituspalvelu ovat vasta lähtöviivoilla. Tuotteissa kaiken ytimessä on tuoreus ja laatu.
Kuluttajien ostoskoreista kertyvä data muokkaa saman ketjun eri myymälöitä erilaisiksi, samoin kuluttajille suunnattua mainontaa. Yhdelle kohdistettu reaaliaikainen mainonta on osin jo nyt totta, sanoo Lasse Mitronen. Lontoon Harrods-tavaratalon valomainosnäytöissä oleva kamera tunnistaa henkilön tai asiakastyypin ja mainonta muuttuu sen mukaan. Kohderyhmämarkkinointi säilyy, mutta kohderyhmä onkin yksi.
Puheen Aamussa toimittajina Kati Lahtinen ja Juhani Kenttämaa.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_ios JAA: