Hyppää sisältöön

Pr-ammattilainen Taija Holm: Musiikkibisnes on nykyään ammattimaistunut, eikä aulabaarista enää lähdetä keikoille

18 minJulkaistu: to 8.4.2021Kuunneltavissa toistaiseksi
Musiikkibisneksen vaikuttaja Taija Holm on kirjoittanut Loppuunmyyty! -kirjan, joka on ajankuva 2000-luvun musiikki­bisneksestä. Kirja kertoo, miten 2000-luvulla lähes kaikki mullistui: digitaalisuus kolkutteli ovella, uusia genrejä nousi valtavirtaan, bisnes ammattimaistui ja vanhat formaatit korvautuivat tilauspalveluilla. Taija Holmin mukaan nykyään musiikkialalla ymmärretään, miten pitkä arvoketju tässä bisneksessä on, ja moniko tästä loppujen lopuksi leipänsa saa. Kun yksi mokaa, se vaikuttaa aina usean henkilön leipään. - Monet asiat ovat nykyään ammattimaisemmin, eikä alkoholi ole enää merkittävässä roolissa. Mediatila ja -aika ymmärretään niin arvokkaaksi, ettei sinne mennä enää sekoilemaan. Artistit ovat myös perustaneet omia yrityksiä ja toimivat niiden kautta, heilläkin pitää olla laajempi bisnesosaaminen, jotta pystyvät alalla toimimaan.
volume_up