Yhdysvalloissa soviteltiin hiljattain oikeusjuttu, jossa vastakkain olivat suuryritykset ja huolestuneet vanhemmat. Vanhemmat syyttivät suomalaisillekkin tuttuja pelisovelluksia siitä, että ne kohdistavat härskisti mainontaa miljoonille lapsille. Australiassa taas järjestö syyttää Facebookkia siitä, että yhtiö sallii mainostajien kohdistaa markkinointia teineille jotka ovat osoittaneet kiinnostusta tupakkatuotteisiin. Molempien tapausten taustalla on se, että yritykset keräävät käyttäjistä dataa ja tekevät sillä rahaa.
Keskustelu tietosuojasta, verkossa tapahtuvasta seurannasta ja mainonnan kohdentamisesta kiihtyy. Apple ja Google ovat ryhtyneet näyttäviin toimiin vastatakseen kansalaisten ja tietosuojaviranomaisten huoliin. Mutta ovatko yhtiöt vilpittömästi hyvällä asialla, vai onko tarkoituksena vain asemoida oma mainosbisnes parempaan asentoon? Kyllä, yksityisyyttä korostavalla Applellakin on oma miljardien dollarien arvoiseksi oletettu mainosbisneksensä.
Juuso Pekkisen haastateltavana on tietosuoja-asiantuntija Heikki Tolvanen. Tolvanen tunnetaan mm. siitä, että hän on kritisoinut Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin evästekäytänteitä. Tolvanen on ollut mukana perustamassa PrivacyAnt-nimistä tietosuojaan keskittyvää yritystä.
Kohtaamisia syvässä päässä.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_ios JAA: