Miten sosiaalinen media, kuten TikTok ja Instagram vaikuttavat vaaleissa? Haastateltavana poliittisen viestinnän tutkija, Seinäjoen ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö Elisa Kannasto.
"Ihmiset saavat ison osan tietoa, ja perustavat jo osan äänestyspäätöksiäänkin someen", Kannasto kertoo.
Sosiaalisen median nousu on ilmeistä. Esimerkiksi TikTokissa on jo yli miljoona suomalaista käyttäjää.
Tutkimusten mukaan TikTokia käyttävien nuorten suosikkipuolue on perussuomalaiset. Miksi juuri perussuomalaiset ovat onnistuneet TikTokissa?
Kiinalaisen TikTokin tietoturvariskeistä on varoiteltu. Kannaston mielestä kansanedustajien ja ministerien ei pitäisi käyttää eduskunnan työpuhelimilla TikTokia, koska tietoturvariski on ilmeinen.
Kuinka paljon some-suosio tuo ääniä vaaleissa? Voiko suosio sosiaalisessa mediassa ratkaista tiukat vaalit?
Kannaston mielestä pitää erottaa suosio ja poliittinen suosio. Suuret seuraajamäärät somessa eivät välttämättä tuo vaalivoittoa.
Some-seuraajia voi myös ostaa rahalla, joten seuraajien määrä ei kerro paljon siitä, miten suosittu joku käyttäjä on.
Kannasto kuitenkin korostaa, että Suomessa on paljon liikkuvia äänestäjiä ja moni tekee äänestyspäätöksensä juuri ennen vaaleja.
"Yksittäisillä viesteillä ja hyvällä kampanjalla voi olla tosi iso merkitys sille miten meillä käy".
Puolueet ovat käyttäneet kymmeniä tuhansia euroa kampanjoihin sosiaalisen median palveluissa
Toimittajana on Linda Pelkonen.
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_ios JAA: