Kun paastonajan huipennukseksi istuu kolmatta tuntia kuuntelemassa passiota, on kiitollinen niiden dramatiikasta ja tunnekuohuista - mutta samalla tuntuu, että tarvetta olisi myös hiljaiselle mietiskelylle ilman kärsimyshistorian hurjia juonenkäänteitä. Siihen tarpeeseen vastaa musiikki, jota kautta aikain on sävelletty Jeesuksen seitsemään sanaan ristillä. Ne sanat ovat staattisia ja juonettomia mutta täynnä merkitystä, ja siksi niiden ympärille on sävelletty hiljentymiseen sopivaa musiikkia. Eikä kai haittaa, vaikka musiikki välillä lipsahtaa oopperan puolelle, niin passiotkin tekevät...
1. Joseph Haydn: Introduzione teoksesta Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
2. Robert Fayrfax: Maria plena virtute (The Cardinall's Musick)
3. Heinrich Schütz: Osia passiokantaatista Die sieben Worte Jesu Christi am Kreuz (Ensemble Clement Janequin)
4. Christoph Graupner: Resitatiivi ja duetto "Jesu, ach, liegt deinem Herzen" kantaatista nro 3, kantaattisarjasta Die sieben Worte Jesu am Kreuz (Les Idees heureuses/Genevieve Soly)
5. Giovanni Battista Pergolesi: Aaria "Afflicte, derelicte", kantaattisarjasta Septem verba a Christo in cruce moruente prolata (Christophe Dumaux ja Akademie für alte Musik Berlin/Rene Jacobs)
6. Saverio Mercadante: Qual giglio candido (Parola quinta), oratoriosta Le sette ultime parole di Nostro Signore Gesù Cristo (Luciano Pavarotti ja Lontoon kansallinen SO/Kurt Herbert Adler)
7. Charles Tournemire: Consummatum est, teoksesta Sept Chorals-Poemes pour les Sept Paroles du Christ (Tjeerd van der Ploeg)
8. Charles Gounod: Pater, in manus tuas, teoksesta Les sept paroles de notre seigneur Jesus-Christ sur la croix (Flaamin radiokuoro/Herve Niquet)
9. Joseph Haydn: Sonata VII ja Il terremoto teoksesta Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_iosJAA:
