Julkaistu: ma 20.11. klo 0.01
Ei sillä pitäisi olla väliä, kannatteleeko viulua vasemmalla vai oikealla olalla, mutta kyllä sillä on. Ammattiviulistien keskuudessa vasenkätisesti soittaminen on huimasti harvinaisempaa kuin vasenkätisyys yhteiskunnassa, ja siihen on monia syitä. Taidemusiikissa inklusiivisuus on onneksi laajenemassa kätisyyteen - esimerkiksi ensimmäinen vasenkätinen konserttiflyygeli rakennettiin 2001, ja sen soittaminen näyttää oudommalta kuin pitäisi.
Päivän Välilevyissä erilaisten vasurimuusikoiden tarinat kertovat, miten taidemusiikin rakenteet syrjivät tätäkin vähemmistöä, mutta samoilla tarinoilla se syrjintä myös puretaan.
1. Domenico Gabrielli: Osia sonaatista sello ja continuolle nro 2 A-duuri (Guadalupe Lopez Iniguez, Olli Hyyrynen ja Lauri Honkavirta)
2. Astor Piazzolla: Cafe 1930, sarjasta Histoire du tango (Terje Moe Hansen ja Sven Lundestad)
3. Claude Debussy (täyd. Philippe Manoury): Ballet, orkesterisarjasta nro 1 (Les Siecles/Francois-Xavier Roth)
4. Richard Barth: Ciacona h-molli (Jennifer Koh)
5. Philip Rosseter: The sacred end Pavin; Galliard of the sacred end (Ensemble Walsingham ja Jean-Marie Poirier)
6. Elizabeth Cotten: Freight train
7. Geza Loso Trio: Schnellzug um 11.20 h
8. Wynton Marsalis: Blues, 3. osa viulukonsertosta D-duuri (Nicola Benedetti ja Philadelphian orkesteri/Cristian Macelaru)
9. W.A. Mozart: Allegro assai, 4. osa jousikvartetosta nro 22 B-duuri, KV589 (Kolisch-kvartetti)
Siirry sarjan sivulle arrow_forward_iosJAA:
